Cum e să te trezeşti cu aparatele electronice şi electrocasnice din casă distruse? Vă pot spune locuitorii din satul Tâmpa, de lângă Simeria. Întreruperile repetate şi neanunţate de curent le-au distrus televizoarele şi frigiderele, iar societăţilor comerciale, casele de marcat şi aparatele de aer condiţionat. Situaţia durează de mai bine de jumătate de an, iar reprezentanţii Enel nu dau niciun semn că s-ar simţi vinovaţi pentru problemele create.
Zeci de gospodării din Tâmpa, dar şi din Simeria, au probleme cu alimentarea cu energie electrică. Oamenii se plâng că zilnic există fluctuaţii de curent, care perturbă funcţionarea electrocasnicelor, dar par a se fi obişnuit şi cred că asta este o situaţie acceptabilă. Mai rău e când se ia de tot curentul, iar când revine prăjeşte toate aparatele electrice.
La birtul din sat e durere: “S-a defectat casa de marcat, aparatul de aer condiţionat şi curentul se tot întrerupe… nu durează decât câteva secunde şi apoi revine. Atunci probabil vin şocuri de curent, se aud motoarele de la frigidere când pornesc că fac un altfel de zgomot. Casa de marcat am trimis-o deja la Deva, la reparat. Asemenea întreruperi nu sunt de ieri şi se întâmplă de câteva ori pe zi. Şi nu e vorba doar de ce se petrece aici, acasă păţim la fel cu aparatura electrică, cu televizorul. Stăm aici, la blocuri, în apropiere şi toţi vecinii se plâng de acelaşi lucru. Mereu avem probleme”.
Sunt afectate nu doar societăţile comerciale, ci şi casele oamenilor. Tanti Maria are, în gospodăria ei, aceleaşi probleme. “Se tot întrerupe curentul, se ia câte o secundă, două, frigiderele scot un zgomot urât, iar televizorul mi s-a ars. Şi acuma ne uităm la noi, unii la alţii”.
Enel prăjeşte
Oamenii se întreabă de ce suportă tot ei pagubele, dacă sunt cu facturile plătite la zi. “Bineînţeles că ne plătim factura şi nu am întârziat niciodată, ba mai mult, plătim la timp şi de asta nu ştim de ce se tot ia. Toată lumea se plânge şi la blocuri şi la căşi”.
La blocurile din Tâmpa este aceaşi situaţie: “În fiecare dimineaţă se ia curentul, nu numai o dată, ci şi de 15-20 de ori pe zi. Dacă ar fi o dată ai zice – îi pană de curent, se întâmplă. Avem aparate în priză, nu suntem bogaţi şi noi le-am cumpărat cum am putut, ne-am împrumutat, la bănci, la CAR să avem şi noi aparate noi. Îşi bat joc de banii noştri, nu se gândesc cei de la curent că şi noi trăim aşa cum trăim. Niciodată nu am făcut să nu plătim, luăm pensia pe 14 şi a doua zi plătim datoriile. Se ia prea des curentul şi dacă ar fi pe reprize, să steie 15 minute, dar îl aprinde acum, imediat îl ia. Îi un joc: îl ia, îl dă. Nu putem pleca de acasă până nu termină ei cu luatul curentului”.
Aceleaşi probleme privind alimentarea cu energie electrică au fost semnalate şi în alte zone din judeţ. Spre exemplu la Simeria: “Cei de la Enel te găsesc imediat, te sună, vin la uşă că-ţi taie curentul, dar ei nu răspund la telefon. Dacă răspund, nu vin şi suni degeaba. Noi plătim facturile, dar pe noi cine ne despăgubeşte? Se ia curentul, se strică mâncarea în frigider. Cine dă banii pe ea? Nimeni, nici nu vor să audă. Vii acasă de undeva şi găseşti toată mâncarea stricată. Am sunat o dată să-i chem să vadă: mi-au zis că nu-i treaba lor! Să nu mai vorbim că în casă ne pocnesc toate aparatele. Pot eu, ca bătrân pensionar, face rost de bani să-mi iau televizor nou?”, se întreabă Stelian Petru.
…dar nu plăteşte
Oamenii aşteaptă servicii de calitate pentru facturile plătite la zi. “Eu nu am sunat şi nu am întrebat, că nici număr nu am. Nu ştiu eu pe cine trebuie să sun la Enel. Îs alţii mai… care sună şi noi rămânem cu paguba. Maşina de spălat merge, se opreşte. Frigiderul să auziţi cum pocneşte, vă speriaţi. Noi am fost ceferişti şi am luat bani de la CAR să ne luăm frigidere noi. Am luat bani, aparate şi acum ne uităm la ele”.
Deşi pe fiecare factură Enel sunt trecute datele de contact, oamenilor le este “cumva” să sune. Alţii au fost mai curajoşi, au căutat pe factură unde scrie “Semnalare întreruperi (24 de ore din 24): 0254-929” şi au sunat. Nicio reacţie, nicio remediere a situaţiei care se repetă, spun locuitorii Tâmpei, de vreo două luni: “Noi de la case nu am reclamat, au reclamat cei de la blocuri, dar nu s-a schimbat nimic. Nu ştiu ce se întâmplă şi nu ştiu nici ce ar trebui să facem. Pagubele tot noi le plătim, că doar cine?! Ne dă cineva ceva?! Nu ne dă nimeni! Am un televizor ars acum două luni, l-am dus la reparat şi nu are ce să-i facă. Am plătit până acum 200 de lei piesele şi tot nu are ce să-i facă. Ne-o zis depanatorul că de la şocuri nu-i mai vine nici sonorul”, se plânge tanti Maria din Tâmpa. Reprezentanţii Enel Banat au răspuns în cele din urmă nemulţumirilor oamenilor din zona Simeria – Tâmpa, unde se întrerupe frecvent furnizarea energiei electrice. Cei de la Enel spun că există mai multe cauze pentru această situaţie.
Păsările sunt de vină
Reprezentanţii companiei Enel spun că localitatea Tâmpa este alimentată de două linii de medie tensiune. Chiar dacă pare uimitor, operatorul susţine că zburătoarele produc cele mai multe pagube şi întreruperi în furnizarea energiei. “Ca urmare a solicitării dumneavoastră privind întreruperile sesizate în zona localităţii Tâmpa, judeţul Hunedoara, vă comunicăm următoarele:
În evidenţele operative ale Enel Distribuţie Banat, localitatea Tâmpa este alimentată din două linii electrice aeriene de medie tensiune. Cauzele care au dus la întreruperile de energie electrică sunt atât condiţiile meteo deosebite, copacii şi crengile căzute pe liniile electrice aeriene, cât şi numeroase incidente prin care păsările migratoare s-au lovit de reţelele electrice aeriene. Începând cu săptămâna viitoare, Enel Distribuţie Banat – Zona Mt-Jt Deva va programa mai multe inspecţii tehnice pe aceste două linii de medie tensiune, prin care echipele de specialişti vor verifica reţeaua electrică şi vor înlocui elementele defecte identificate”, răspunde Biroul de presă – Enel.
La OPC, inspectorii cunosc problemele întâmpinate de consumatori în relaţia cu Enel, mai ales atunci când vine vorba de aparatură stricată şi acordarea de despăgubiri. Spre exemplu, legea îi dă dreptul la despăgubiri unui cetăţean cu obiectele electrice arse din cauza supratensiunilor pe instalaţie. Numai că legea în România este ciudată: cel care vine să evalueze pagubele este tot un angajat Enel, căruia nu-i este tocmai la îndemână să propună acordarea de sume reparatorii.
Aşa că există un paradox: Enel este cel care avariază aparatura oamenilor, dar Enel verifică şi reclamaţiile deşi ar trebui ca autorităţile să ia măsuri şi să ceară înfiinţarea unui alte instituţii care să preia plângerile şi să facă verificările cu specialişti în domeniu.
Comunicare online
Pe site-ul societăţii, www.enel.ro, există oficial răspunsuri la întrebările oamenilor. Problemele legate de întreruperea energiei electrice trebuie anunţate la serviciul Semnalare Întreruperi şi Deranjamente Reţele din cadrul Enel. Astfel, se formează prefixul judeţului + numărul 929 pentru judeţele Timiş, Arad, Hunedoara, Caraş-Severin, Constanţa, Călăraşi, Tulcea şi Ialomiţa. Pentru acordarea de despăgubiri în cazul deteriorării unor receptoare din culpa distribuitorului de energie electrică, procedura este mai greoaie. În primul rând, clientul trebuie să sesizeze în scris, în termen de trei zile lucrătoare de la data apariţiei şocului de tensiune (supratensiune), furnizorul de energie electrică, indicând în plângere datele de contact, ora şi data la care a intervenit defecţiunea şi receptoarele electrice care au fost deteriorate.
Pentru acordarea de despăgubiri trebuie îndeplinite trei condiţii minime: clientul trebuie să deţină un contract de furnizare a energiei electrice, să nu fi declarat furnizorului, pe proprie răspundere, că nu deţine aparat radio/TV, în situaţia în care reclamă defecţiuni la aparatele de radio sau televizoare şi să anunţe furnizorul de energie electrică sau operatorul de distribuţie în timp apariţia şocului de tensiune care a deteriorat aparatura. Operatorul va analiza cererea şi va încheia un proces verbal de constatare după ce va analiza mai multe aspecte. Dacă se confirmă vina operatorului, clientul trebuie să prezinte mai multe documente înainte de a primi despăgubiri: chitanţele şi facturile fiscale de achiziţie, chitanţele şi facturile fiscale, în original cu sumele plătite la o unitate autorizată să repare receptoare electrocasnice în termen de 60 de zile de la apariţia şocului de tensiune. Doar după îndeplinirea acestor proceduri, clientului i se comunică locaţia unde se depune documentaţia şi i se solicită date pentru stabilirea modalităţii de plată a despăgubirii.
Leave a Reply
You must be logged in to post a comment.