Huniadi Cantores şi Cimpoierii din Transilvania, la “Aeternus Maramorosiensis”

Articolul a fost vizualizat de 1,560 ori

Zilele trecute, menestrelii hunedorenii, au fost prezenţi pe scena festivalului Antic şi Medieval “Aeternus Maromoresiensis”, aflat la ediţia a III-a. A fost pentru prima dată când artiştii hunedoreni au cântat la Sighetu Marmaţiei şi impresia lăsată de modul de organizare a festivalului, dar şi de primirea “moroşenilor”, a fost una extraordinară.

coltul culturalDesfăşurat pe durata a trei zile, evenimentul a oferit publicului numeros o paletă variată de genuri artistice din diferite perioade istorice, dar şi artişti din toată ţara. Am găsit în programul bogat pe Virtus Antiqua (Cluj-Napoca), Lupii din Pustă (Oradea), Ordinul Dragonului (Cluj-Napoca), Ezűstsólyóm / Silfr Haukr (Oradea), Ordinul Cavalerilor Cetăţilor Bârsei (Braşov), Huniadi Cantores şi Cimpoierii din Transilvania (Hunedoara), Ansamblul Wekant (Banatsko Novo Selo, Serbia), Ad-Hoc (Oradea), Nameless (Sighetu Marmaţiei), The Remakers (Cluj-Napoca), Bloodprint (Cluj-Napoca), Bere Gratis, Hybrid Symphony (Sighetu Marmaţiei), Fragil Vida (Massa Finalese, Italia), Byron (Bucureşti), Direcţia 5, Spectacolul pirotehnic: Hypnosis – Industrial Opera şi Notre-Dame, reconstituirea istorică “Interogatoriul lui Pintea Viteazul”, Dansuri de epocă (Sighetu Marmaţiei) şi Sesiunea de comunicări ştiinţifice “Transilvania la cumpăna secolelor XVII – XVIII”.

Organizarea impecabilă asigurată de specialiştii de la Centrul Cultural Sighetu Marmaţiei, dar şi de către voluntari foarte serioşi, a făcut ca evenimentul să aibă un suflu profesionist, ce s-a transmis atât participanţilor dar şi publicului prezent, cum spuneam, în număr mare, pe parcursul celor trei zile, mesajul că “moroşenii” aşa cum li se spune locuitorilor din zonă, nu se joacă atunci când se pun la treabă.

Având tot felul de experienţe de-a lungul timpului, pot să compar fără sa greşesc modelul de organizare cu a unor festivaluri de prin Europa. Nu am putut rata ocazia de a vizita muzeul “Memorialului Victimelor Comunismului şi al Rezistenţei”. Aflat într-o clădire unde au funcţionat înainte Primăria, Judecătoria şi închisoarea, am văzut la Sighet un loc care marchează o perioadă istorică prin atrocităţile comise de comunişti.

Torţionarii, dintre care unii încă în viaţă, au fost şi încă sunt răsplătiţi, foarte interesant, de toate regimurile de după 1989 cu pensiile cele mai mari din societatea românească, de parcă ar primi în felul acesta mulţumiri pentru crimele comise împotriva semenilor lor. Am trăit, pentru o oră, o atmosferă apăsătoare, într-un muzeu care ar trebui văzut măcar o dată pe an, în special de către politicienii noştri.

Revenind la evenimentul organizat de Primăria şi Consiliul Local din Sighetu Marmaţiei, am constatat că selecţia artiştilor a fost făcută în cunoştinţă de cauză, evoluţiile menestrelilor, cavalerilor, domniţelor, gladiatorilor, arcaşilor, actorilor care au realizat reconstituirea istorică “Interogatoriul lui Pintea Viteazul” servind cu prisosinţă scopul festivalului şi anume acela de a oferi o manifestare culturală de ţinută, care să reamintească participanţilor crâmpeie din istoria lor. Aş remarca dintre numeroşii organizatori, pe domnul Marius Voinaghi, Preşedintele executiv al Societăţii Academice GH. I. Brătianu, filiala Sighet, cel care a realizat selecţia artistică pentru compartimentul antic şi medieval şi pe managerul Centrului Cultural din Sighetu Marmaţiei, domnul Dan Pralea, cel care a coordonat cu mare atenţie desfăşurarea de forţe, fiind foarte atent la detalii, întodeauna esenţiale la organizarea unui eveniment cu pretenţii. Când asist la asemenea manifestări, încep să cred că lupta cu facilul şi non-valoarea nu este pierdută şi că uşor, uşor, oamenii vor reuşi să facă diferenţa şi să înţeleagă că există şi o altă ofertă. Tot respectul pentru “moroşenii” de la Sighet!

About Mircea Goian