44 de metode prin care în România se fraudează fondurile europene

Articolul a fost vizualizat de 1,967 ori

Societatea Academică Română (SAR) a realizat un studiu asupra administrării banilor europeni, concentrându-se pe fraude. Au fost identificate astfel 44 de metode mai mult sau mai puţin originale prin care românii fraudează fondurile comunitare.

fraudaIată cele 44 de metode de fraudare:

  1. Abuz în serviciu şi instigare la abuz în serviciu contra intereselor publice/persoanelor;
  2. Luare de mită;
  3. Instigare la luare de mită;
  4. Folosirea serviciilor de consultanţă pe parcursul implementării proiectului pentru a masca deturnarea de fonduri;
  5. Cheltuirea de fonduri europene în alte scopuri decât cele pentru care au fost angajate prin contractul de finanţare;
  6. Investiţii cu bani europeni, care apoi îşi schimbă destinaţia şi devin de utilitate personală;
  7. Bani daţi pentru a câştiga licitaţia;
  8. Oferte tehnice false;
  9. Traficul de influenţă şi valorificarea relaţiilor personale sau a solidarităţii de partid dintre cei ce fac şi cei ce aprobă;
  10. Cerere de bani pentru aprobarea unor plăţi pe bază de documente false şi pentru prestaţii fictive;
  11. Cererea de bani pentru desemnarea anumitor contracte şi firme drept câştigătoare la licitaţii;
  12. Decontul banilor prin societăţi fictive;
  13. Piratarea unor soluţii de implementare, însă cu deficienţe;
  14. Tergiversarea încheierii contractului după atribuire;
  15. Condiţii restrictive/discriminatorii pentru realizarea procedurii de atribuire;
  16. Încălcarea cerinţei de tratament egal pentru ofertanţii care se înscriu în urma lansării unui anunţ de participare pentru realizarea unei achiziţii publice;
  17. Impunerea unui procent de subcontractare prestatorului în cazul contractelor pentru realizarea lucrărilor pentru care se face achiziţia;
  18. Câştigătorul procedurii de atribuire contract de achiziţie publică nu îndeplineşte condiţiile necesare pentru a derula lucrarea;
  19. Nerespectarea procedurilor legale de organizare de atribuire a contractelor de achiziţii publice;
  20. Emiterea de facturi cu o valoare mai mică decât cheltuielile reale;
  21. Falsificarea dovezilor care atestă existenţa, darea în utilizare şi conformitatea din punct de vedere al calităţii realizării rezultatelor şi activităţilor din proiecte;
  22. Declararea de valori false ale indicatorilor asumaţi, nerealizarea unor activităţi declarate;
  23. Evaluare copy/paste a cererilor de finanţare;
  24. Scriere de proiecte copy/paste;
  25. Modificarea rezultatelor evaluării tehnico-economice;
  26. Întocmirea proiectului de către firmele de consultanţă / informarea executantului prestabilit cu privire la detaliile proiectelor tehnice;
  27. Vânzarea scrisorilor de confort pentru atragerea de fonduri europene din partea unor bănci;
  28. Utilizarea de documente, declaraţii false, inexacte sau incomplete, certificate fiscale false sau falsificate;
  29. Mită pentru asigurarea cofinanţării;
  30. “Fuga cu prefinanţarea”;
  31. Spălare de bani;
  32. Fals în înscrisuri;
  33. Folosire a influenţei sau a autorităţii politice;
  34. Lucrări suplimentare contractate ca lucrări similare;
  35. Conflicte de interese;
  36. Sume exorbitante pentru achiziţii cu bani europeni;
  37. Întârzieri în finalizarea lucrărilor;
  38. Lipsa publicării anunţurilor de participare pentru achiziţii publice în SEAP/publicarea anunţurilor în SEAP cu întârziere pentru a scade capacitatea depunerii ofertei de către firmele nefavorizate;
  39. Validarea şi plătirea/decontarea unor cheltuieli neeligibile de către Autorităţile de Management;
  40. Înşelăciune;
  41. Interpretarea părtinitoare sau subiectivă a procedurilor şi criteriilor de eligibilitate;
  42. Accesul unor persoane neautorizate în sistemul informatic ce conţine documentaţiile de control şi verificare a proiectelor;
  43. Niveluri ridicate ale salariilor şi plăţilor experţilor în proiecte cu fonduri europene, fără ca obiectul proiectului să le justifice;
  44. Consilierea în ceea ce priveşte întocmirea documentelor şi derularea procedurilor de accesare a fondurilor din partea angajaţilor Autorităţilor de Management.

About Adrian Sălăgean