Societatea Academică Română (SAR) a realizat un studiu asupra administrării banilor europeni, concentrându-se pe fraude. Au fost identificate astfel 44 de metode mai mult sau mai puţin originale prin care românii fraudează fondurile comunitare.
Iată cele 44 de metode de fraudare:
- Abuz în serviciu şi instigare la abuz în serviciu contra intereselor publice/persoanelor;
- Luare de mită;
- Instigare la luare de mită;
- Folosirea serviciilor de consultanţă pe parcursul implementării proiectului pentru a masca deturnarea de fonduri;
- Cheltuirea de fonduri europene în alte scopuri decât cele pentru care au fost angajate prin contractul de finanţare;
- Investiţii cu bani europeni, care apoi îşi schimbă destinaţia şi devin de utilitate personală;
- Bani daţi pentru a câştiga licitaţia;
- Oferte tehnice false;
- Traficul de influenţă şi valorificarea relaţiilor personale sau a solidarităţii de partid dintre cei ce fac şi cei ce aprobă;
- Cerere de bani pentru aprobarea unor plăţi pe bază de documente false şi pentru prestaţii fictive;
- Cererea de bani pentru desemnarea anumitor contracte şi firme drept câştigătoare la licitaţii;
- Decontul banilor prin societăţi fictive;
- Piratarea unor soluţii de implementare, însă cu deficienţe;
- Tergiversarea încheierii contractului după atribuire;
- Condiţii restrictive/discriminatorii pentru realizarea procedurii de atribuire;
- Încălcarea cerinţei de tratament egal pentru ofertanţii care se înscriu în urma lansării unui anunţ de participare pentru realizarea unei achiziţii publice;
- Impunerea unui procent de subcontractare prestatorului în cazul contractelor pentru realizarea lucrărilor pentru care se face achiziţia;
- Câştigătorul procedurii de atribuire contract de achiziţie publică nu îndeplineşte condiţiile necesare pentru a derula lucrarea;
- Nerespectarea procedurilor legale de organizare de atribuire a contractelor de achiziţii publice;
- Emiterea de facturi cu o valoare mai mică decât cheltuielile reale;
- Falsificarea dovezilor care atestă existenţa, darea în utilizare şi conformitatea din punct de vedere al calităţii realizării rezultatelor şi activităţilor din proiecte;
- Declararea de valori false ale indicatorilor asumaţi, nerealizarea unor activităţi declarate;
- Evaluare copy/paste a cererilor de finanţare;
- Scriere de proiecte copy/paste;
- Modificarea rezultatelor evaluării tehnico-economice;
- Întocmirea proiectului de către firmele de consultanţă / informarea executantului prestabilit cu privire la detaliile proiectelor tehnice;
- Vânzarea scrisorilor de confort pentru atragerea de fonduri europene din partea unor bănci;
- Utilizarea de documente, declaraţii false, inexacte sau incomplete, certificate fiscale false sau falsificate;
- Mită pentru asigurarea cofinanţării;
- “Fuga cu prefinanţarea”;
- Spălare de bani;
- Fals în înscrisuri;
- Folosire a influenţei sau a autorităţii politice;
- Lucrări suplimentare contractate ca lucrări similare;
- Conflicte de interese;
- Sume exorbitante pentru achiziţii cu bani europeni;
- Întârzieri în finalizarea lucrărilor;
- Lipsa publicării anunţurilor de participare pentru achiziţii publice în SEAP/publicarea anunţurilor în SEAP cu întârziere pentru a scade capacitatea depunerii ofertei de către firmele nefavorizate;
- Validarea şi plătirea/decontarea unor cheltuieli neeligibile de către Autorităţile de Management;
- Înşelăciune;
- Interpretarea părtinitoare sau subiectivă a procedurilor şi criteriilor de eligibilitate;
- Accesul unor persoane neautorizate în sistemul informatic ce conţine documentaţiile de control şi verificare a proiectelor;
- Niveluri ridicate ale salariilor şi plăţilor experţilor în proiecte cu fonduri europene, fără ca obiectul proiectului să le justifice;
- Consilierea în ceea ce priveşte întocmirea documentelor şi derularea procedurilor de accesare a fondurilor din partea angajaţilor Autorităţilor de Management.
Leave a Reply
You must be logged in to post a comment.