Raportul consilierilor şcolari din judeţ, dat publicităţii în urmă cu câteva zile, demonstrează că oraşele cu cele mai mari probleme în ceea ce priveşte absenteismul şi repetenţia sunt cele din Valea Jiului, dar şi municipiul Orăştie şi oraşul Călan. Specialiştii spun că de vină sunt sărăcia, dezinteresul, dar şi desfiinţarea învăţământului special.
Anul acesta, cei mai mulţi copii care nu au mai mers la şcoală sunt din Orăştie (35), Lupeni (33) şi Vulcan (30). Raportul realizat de specialiştii Centrului Judeţean de Resurse şi Asistenţă Educaţională Hunedoara (CJRAE) arată că anul trecut aproape 180 de elevi nu au mers deloc la şcoală, iar în top la capitolul absenteism apar oraşele Simeria, Călan şi Vulcan. De asemenea, aproape 1.000 de elevi au rămas repetenţi, iar cei mai mulţi dintre aceştia sunt din Lupeni, Vulcan, Călan, Uricani şi Petrila. În primele săptămâni ale acestui nou an şcolar aproape 190 de elevi nu au mai venit deloc la şcoală. Primele oraşe pe listă sunt, din nou, Lupeni, Vulcan şi Orăştie. Nici Simeria nu stă, însă, foarte bine. În câteva clasamente ale absenteismului şi repetenţiei, Simeria apare pe primele locuri. Spre exemplu, cei mai mulţi elevi aflaţi în situaţia de abandon şcolar care nu au mers deloc la ore anul trecut, dar şi cei mai mulţi elevi care au adunat anul acesta mai mult de 40 de absenţe nemotivate, raportat la mia de elevi, sunt cei din Simeria.
Nu au cu ce se încălţa şi rămân la sapă
Psihologul Gavril Vinţi, de la Şcoala Generală „Dr. Aurel Vlad”, din Orăştie, spune că statisticile deşi sunt corecte, sunt variabile în timp, aşa că e posibil ca situaţia să se mai schimbe pe parcursul noului an şcolar. Acesta adaugă că, la fel ca locuitorii din Valea Jiului, şi oamenii din Orăştie se confruntă cu sărăcia, iar unii dintre ei abia îşi duc zilele. „De multe ori părinţii motivează că nu au haine şi încălţăminte pentru a-şi trimite copiii la şcoală, iar asistenţii sociali de la Primărie pot să confirme acest lucru, pentru că sunt foarte multe situaţii reale. În alte familii, cauza pentru care copiii lipsesc de la şcoală este faptul că aceştia rămân în gospodării, pentru a-i ajuta pe părinţi la lucru, mai ales la muncile agricole. De aceea, copiii ajung chiar din primele zile ale unui nou an şcolar să atingă limita de 40 de absenţe. În unele cazuri, însă, e vorba de absenteism perfect justificat, aşa că absenţele vor fi motivate”, spune psihologul Gavril Vinţi. El mai spune că o altă cauză în ceea ce priveşte absenteismul şi repetenţia o constituie dezinteresul. Părinţii nu îşi dau seama cât de importanţi sunt anii aceştia pentru copiii lor şi nu îi trimit la şcoală, iar şcolarii şi adolescenţii sunt imaturi, aşa că nu pot să realizeze ei înşişi şansa pe care o pierd lipsind de la cursuri.
Nu desfiinţaţi clasele speciale
Consilierii şcolari mai spun că rata absenteismului a crescut, aşa cum se aşteptau, cu aproape 25 la sută, după desfiinţarea claselor speciale, pentru copiii nevoiaşi. „În cazul Orăştiei, de exemplu, e vorba despre familiile care locuiesc pe Strada Digului, cunoscută ca strada sărăciei şi a mizeriei. Acum trei ani, clasele speciale pentru copiii nevoiaşi care proveneau din această zonă a oraşului au fost desfiinţate, iar nivelul absenteismului în rândul copiilor proveniţi din cartierul amintit a crescut cu aproape 25 la sută, aşa cum estimasem. Clasele speciale se mai numesc şi integrate. Practic, copiii rămâneau după cursuri la ore suplimentare, unde erau ajutaţi să îşi facă temele, dar primeau şi o masă caldă în fiecare zi”, explică psihologul de la Şcoala Generală „Dr. Aurel Vlad”. Pentru ca situaţia să nu se agraveze, conducerea şcolii a cerut anul acesta Inspectoratului Şcolar al Judeţului Hunedoara să aprobe reînfiinţarea de clase speciale. Astfel, a fost înfiinţată o grupă specială, pentru elevii de clasa a şasea.
Ei vor primi ajutor specializat la teme şi vor beneficia anul acesta de o mâncare caldă în fiecare zi, masă fără de care nici n-ar mai putea veni la şcoală.
Leave a Reply
You must be logged in to post a comment.