Colţul cultural: Identitate şi maturitate

Articolul a fost vizualizat de 1,653 ori

Catalogat evenimentul anului la Galeria „Forma” din Deva, vernisajul artiştilor vizuali Alina Rizea Gherasim şi Marin Gherasim a adus în spaţiul de expoziţie un public numeros, format din iubitori ai artelor plastice din judeţ şi nu numai. Lucrările artiştilor au propus două maniere diferite de exprimare, de o valoare deja consacrată în ţară şi peste hotare.

identitate si maturitate

După deschiderea făcută de criticul de artă profesor Diana Jula, care a semnalat apariţia numărului 13 a revistei de artă „Forma” şi a făcut urarea de bun venit la Deva celor doi artişti, ştacheta a fost preluată de maestrul Gheorghe Pogan. Domnia sa a vorbit întâi despre creaţia artistului vizual Alina Rizea Gherasim, remarcând cu surprindere tehnica personală pe care o foloseşte aceasta, comparând aşezarea culorilor cu fulgi de zăpadă, în cazul de faţă reprezentând imagini, de tipuri diferite, din culturi diferite, din elemente diferite, ce se aşează în straturi, ca până la urmă să formeze un întreg profund, o poveste. Analizând mai atent lucrurile, se poate observa că fiecare strat are identitatea sa, ce exprimă în sine o formă cu linii bine conturate, combinate prin grafică şi pictură.

Detaliile constituie în sine subiecte ce pot fi contemplate separat, realizarea lor fiind marcată de fineţe şi acurateţe. Maestrul a constatat cu bucurie faptul că la o vârstă când pentru majoritatea pictorilor căutările stârnesc tensiuni şi convulsii interioare, arta Alinei Rizea Gherasim are deja identitate, reuşind să impună în peisajul artistic românesc un stil propriu, puternic, matur. Prin prezentarea plină de informaţii despre şcolile pictorilor din istoria artelor plastice, a făcut apoi legătura cu creaţia maestrului Marin Gherasim, pe care îl cunoaşte foarte bine şi despre a cărui creaţie a vorbit cu multă plăcere. Iată câteva păreri exprimate în cadrul vernisajului:

„Marin Gherasim, despre arta căruia am mai scris, a simplificat atât de mult reprezentarea încât a ajuns la o geometrizare extremă a formelor şi la o conceptualizare a culorii care nu mai are legătură cu conceptele cromatologiei clasice, cu elementele culturale, teoretice ori religioase care au inspirat-o. El simte pericolul autorepetării şi în seria „Mont Sainte Victoire”, un dialog însoţit cu Cezanne, nu modifică doar nivelul orizontului, al liniei de separaţie dintre pământ şi cer, ci introduce în ansamblul imaginilor tuşe nervoase, independente de motiv, un joc secund cromatic menit să dinamizeze imaginea, să o anime vizual şi metaforic. Se stabilesc, astfel, alte relaţii între culori, relaţii care nu se mai bazează pe regulile clasice ale armoniei şi contrastelor”.

La maestrul Marin Gherasim culoarea devine dintr-o dată din mijloc de transmitere a emoţiilor, de caracterizare a obiectului pictat, culoare în sine, nu una materială, ci una spirituală. Criticul Gheorghe Pogan găseşte fericită expunerea pe aceleaşi simeze a lucrărilor unei familii de artişti, care, chiar dacă este marcată de o diferenţă flagrantă ca mod de exprimare, asigură în acelaşi timp un nivel cultural evenimentului artistic, respectând toate criteriile frumuseţii, de la dinamism la ritm, la natură integrată.

Expoziţia celor doi artişti oferă un model demn de studiu pentru tinerii care îşi caută drumul în anevoioasa lume a artelor plastice, fiind o bună ocazie pentru a arăta, aici la Deva, care este cursul artelor vizuale, într-o perioadă aprigă de căutări nu numai în România. Bineînţeles, este în acelaşi timp, o ocazie fericită şi pentru iubitorii artelor plastice, care se pot bucura că au ocazia să privească lucrări de valoare ale unor artişti ce au reuşit să ajungă la identitate şi maturitate. Filiala Deva a U.A.P, vă aşteaptă la Galeria „Forma” să apreciaţi o expoziţie excepţională.

About Mircea Goian