Birtok-Băneasă a mai inventat un filtru de aur

Articolul a fost vizualizat de 2,312 ori

Corneliu Birtok-Băneasă, inventatorul devean care a pus la punct filtrul de aer care reduce consumul de carburant, lucrează la mai multe proiecte în domeniu. Unul dintre ele vizează maşinile de competiţie şi este deja montat şi “forjat” pe automobilul unui pilot de drift din Deva. Mai mult, tânărul a reuşit recent să obţină încă o medalie de aur la Salonul Internaţional de Inventică Innova Bruxelles 2013.

Corneliu Birtok-BăneasăDeveanul spune că membrii juriului au apreciat favorabil un filtru de aer care, folosit pe maşini, creşte puterea motorului şi scade consumul de carburant. “Filtrul supraaspirant inversant creşte puterea motorului cu până la 8% şi realizează o economie de combustibil de până la 12%, asta în condiţiile în care şoferul conduce în mod normal”, pune inventatorul despre invenţia sa premiată la Bruxelles, la salonul care a avut loc în perioada 14-16 noiembrie.

Filtrul de aer premiat la Bruxelles a fost testat, în prealabil, în laboratoarele Facultăţii de Inginerie din municipiul Hunedoara unde, pentru un motor de 1.400 de cmc, a fost înregistrat un consum mai mic cu 7%. Acest filtru a fost brevetat anul acesta la OSIM. Inventatorul are în pregătire un nou filtru de aer pentru maşinile de competiţie, care permite obţinerea unor performanţe mai bune pentru motor, invenţia urmând să fie prezentată la un viitor salon de inventică. “Acum lucrăm la o gamă nouă de filtre, pentru că pilotul Marian Marcel mi-a oferit o nouă posibilitate de a gândi şi de a crea. E vorba de filtre performante destinate motorizărilor de competiţie, eu le numesc filtre supra-aspirante yxz. Am lucrat deja la un filtru cu captator, asemănător cu cel de pe maşina lui Marcel, un BMW de 4.400 de centimetri cubi. Acest filtru scade foarte mult rezistenţele gazelor dinamice, adică permite aerului să intre foarte repede în motor, captează curentul de aer şi toate acestea fără a avea un element de filtrare, pentru că în lumea competiţiilor nu e nevoie de o filtrare foarte eficientă”, explică Corneliu Birtok Băneasă.

“Air by Corneliu”

„Eu folosesc filtrul pe ambele maşini – şi pe cea de stradă şi pe cea de concurs – şi de ambele sunt foarte mulţumit pentru că îşi fac treaba. Le folosesc de vreo doi ani, l-am cunoscut pe Corneliu când am intrat în lumea sportului cu maşini şi de atunci am rămas prieteni buni”, spune Marian Marcel, unul dintre cei 60 piloţi din Campionatul Naţional de Drift. La maşina sa de concurs, filtrul este gândit în aşa fel încât oferă mai multă performanţă motorului, nu neapărat reduce consumul, explică tânărul inventator:

Filtrele lui Corneliu Birtok-Băneasă„Vreau să încep şi o nouă gamă pentru a diversifica aceste filtre, ajutat de un prieten, Tony «Fibră». Tony este un artist şi un meseriaş foarte bun, care lucrează pe fibră de sticlă şi e mai bine să folosim acest material pentru filtre, pentru că e destul de greu să le fac din tablă. Eu am lucrat cu prototipuri făcute în 2005, care au peste 60 de componente şi sunt destul de costisitoare, dar atunci aveam mai mult timp şi mi-am permis să le fac. De atunci însă nu am mai făcut niciun filtru complicat, decât cele care le puteam prelucra pe strunguri şi maşini unelte. Implicarea lui Toni mi-a deschis o nouă poartă şi acum putem lucra pe materiale compozite, se fac anumite matriţe şi este destul de uşor şi putem face şi anumite serii restrânse”.

Filtrele se pot achiziţiona on-line de pe www.corneliugroup.ro.

Invenţii pentru camioane

Uşor de achiziţionat de pe Internet, filtrele marca „Air by Corneliu” trebuie montate într-un service autorizat, „pentru că este un produs certificat, pentru ca produsul să-şi păstreze garanţia. Filtrul vine sub forma unui kit care permite patru variante de montaj, cele mai răspândite. Pentru motorizări mai mari de 2.500 de cmc se realizează filtre supraspirante speciale, care sunt concepute după particularităţile maşinii, ca şi în cazul autobuzelor şi camioanelor”. La doar 35 de ani, deveanul promite să devină unul dintre cei mai cunoscuţi inventatori români după ce, practic, din 2009, a câştigat premiu după premiu. Proiectele sale promit însă să aducă României şi alte medalii la saloanele de inventică din 2014: „Pregătesc un proiect destinat camioanelor, pentru că pe aceste motorizări nu se poate aplica filtrul supraspirant, deoarece nu are carcasă şi ar fi expus la ploi, apă de la roţi, etc., dar se poate implementa cu rezultate foarte bune sistemul dinamic de transfer al aerului pe care l-am şi experimentat pe maşinile unui prieten şi anul acesta am făcut o extindere de 10-12 bucăţi, pentru că proprietarul a fost mulţumit. Acesta reduce consumul undeva între 5 şi 7%”.

Corneliu Birtok-Băneasă se află la cea de-a cincea participare la acest salon internaţional, fiind medaliat cu aur în anii 2010, 2012 şi 2013, cu argint în 2009 şi cu bronz în 2011.

About Laura Oană