Ambulanţa hunedoreană trece pe “foc automat”

Articolul a fost vizualizat de 2,179 ori

Avem un sistem nou de preluare a urgenţelor la Serviciul Judeţean de Ambulanţă! Din luna decembrie, toate cazurile direcţionate aici sunt analizate de un medic care coordonează de la centrul judeţean echipajele în teren. Implementarea sistemului duce nu doar la scurtarea timpilor de intervenţie, dar şi la o mai bună relocare a specialiştilor, în funcţie de gravitatea cazurilor.

Prin noul sistem de centralizare şi distribuire a apelurilor la 112, autospecialele serviciului Judeţean de Ambulanţă vor fi coordonate mult mai bine în teren

Prin noul sistem de centralizare şi distribuire a apelurilor la 112, autospecialele serviciului Judeţean de Ambulanţă vor fi coordonate mult mai bine în teren

Noul sistem informatic pentru primirea/preluarea şi coordonarea solicitărilor funcţionează din luna decembrie a anului trecut. Astfel, un medic coordonator aflat în centrul de primire al solicitărilor de la 112 ia acum deciziile referitoare la salvarea de vieţi omeneşti. “Am implementat recent un nou sistem pentru primirea / preluarea şi coordonarea solicitărilor şi dispecerizarea intervenţiilor. Este un program folosit în ţară în aproximativ 13 judeţe, care permite o mai bună coordonare a echipajelor din teren, o mai bună cuplare a echipajelor cu tipul de solicitare, iar sistemul îi permite medicului coordonator să aibă o imagine în timp real mult mai clară a situaţiei echipajelor din judeţ. Luăm aici în calcul locaţia fiecărui echipaj, timpul de staţionare la solicitare şi momentul în care echipajul devine liber pentru o nouă intervenţie”, explică dr. Valeria Filimon, directorul Serviciului Judeţean de Ambulanţă (SJA) Hunedoara.

Dispeceratul din Deva are acum un nou program informatic şi pe fiecare tură un medic coordonator care dirijează totul de la centru: „Dispecerul ne trimite nouă solicitarea, cu adresa şi simptomatologia pacientului, iar noi – în funcţie de maşina liberă pe care o avem la dispoziţie, pe care o vedem în partea dreaptă a monitorului – cuplăm solicitarea cu maşina corespunzătoare”, spune medicul coordonator de tură, Gabriela Neamţu. Practic, aplicarea acestui sistem scurtează timpul de intervenţie la caz, dar şi oferă pacienţilor un tratament adecvat în funcţie de fiecare urgenţă. Şi asta pentru că acum un medic şi nu un dispecer decide ce echipaj va ajunge la caz, dacă pacientul are nevoie de maşină cu un doctor sau cu un asistent medical.

Ambulanţe mai bine coordonate

Un medic va fi cel care va decide ce fel de echipaj este necesar la fiecare intervenţie a ambulanţelor din judeţ

Un medic va fi cel care va decide ce fel de echipaj este necesar la fiecare intervenţie a ambulanţelor din judeţ

“Sistemul crează condiţii mult mai bune de coordonare a echipajelor din teren, un control în timp util privind locul exact al echipei, o gestionare corectă a urgenţei cu tipul de echipaj. Apelul de la 112 este transformat într-o solicitare pe cod de urgenţă, apare pe pupitrul medicului care are, pe ecran, într-o parte, toate solicitările din judeţ, iar în cealaltă parte vede echipajele aflate la solicitare. Medicul decide ce echipaj alocă, în funcţie de prevederile trecute foarte clar în lege şi anume «oraşul cel mai apropiat, cu mijlocul de intervenţie cel mai competent şi echipa cea mai potrivită». Pe monitor, se văd şi timpii de intervenţie la fiecare maşină”, spune managerul SJA. Înainte, de exemplu, echipajele Ambulanţei plecau la solicitare, interveneau şi anunţau dispeceratul doar când predau cazul la spital: “Dacă între timp apărea alt apel pe care îl puteai aloca unui echipaj din teren din filiala respectivă, dispecerul căuta pe rând toate echipajele, să afle dacă este vreunul disponibil şi poate prelua solicitarea. Acum ştim rapid dacă echipajul este liber la Săcămaş şi, dacă, între timp, avem o solicitare la Mintia sau la Leşnic, automat îl îndreptăm acolo, pentru că se ştie exact la ce oră a devenit liber şi, prin sistemul de telecomunicaţii Tetra, se poate contacta echipa care primeşte solicitarea cu detaliile de caz”, explică dr. Filimon. În prezent, toate ambulanţele din judeţ au telefoane mobile care înregistrează fişa de solicitare cu datele pacientului: adresă şi simptome, telefoane de pe care acum se transmit mereu către centru timpii de intervenţie şi locaţia, explică şefa serviciului: “Practic, nu mai există posibilitatea să se staţioneze foarte mult la o solicitare. Dacă vedem, de exemplu, că echipajul a ajuns la spital şi au trecut cele 15 minute prevăzute în lege, putem lua legătura cu cei de la urgenţă să vedem ce se întâmplă acolo şi putem solicita eliberarea lui”.

Dificultăţi de început

În perioada 24 decembrie 2013 – 6 ianuarie 2014, au existat 2.050 de solicitări la SJA Hunedoara, iar, în total, anul trecut, ambulanţele au intervenit la 54.124 de cazuri. Aşa că se doreşte scurtarea timpului de intervenţie la caz într-un serviciu în care viaţa pacientului depinde uneori de câteva secunde. “Noul sistem înseamnă muncă în plus pentru toţi, dar fiecare ştie acum ce face şi ce responsabilităţi are. Vreau să înţelegeţi că nu a fost deloc uşor şi am trecut prin perioade foarte tensionate. Am avut o perioadă de o săptămână de acomodare, dar la noi, medicii, fiind volumul de muncă pe tură foarte mare nu îţi poţi permite să stai la sediu la calculator. De fapt, îţi dai seama cum lucrezi cu programul în timp real, când chiar eşti la pupitrul de coordonare. Am avut un moment într-o tură de noapte, când au venit 15 solicitări în doar cinci minute şi atunci am zis prima oară «s-ar putea să nu meagă».

ambulantaErau doi oameni care preluau solicitarea, o transferau la noi în program şi mergeau mai departe. I-am văzut atunci pe toţi, pur şi simplu, disperaţi, pentru că oamenii ăştia sunt obişnuiţi să trimită solicitarea rapid la echipaj. Din păcate, în prima perioadă, timpii de solicitare s-au prelungit, ne-am trezit că programul nu avea toate străzile”, îşi aminteşte Valeria Filimon. În mare parte, problemele s-au rezolvat în timp, dar vreme de câteva săptămâni celor de la SJA, mai ales celor din dispecerat, nu le-a fost simplu: “Din a doua parte a anului m-a tentat ideea unei modificări la nivelul dispeceratului, în privinţa sistemului de gestionare a apelurilor, strict a celor de urgenţă: am început demersurile, lucrurile s-au cam amânat, dar, în decembrie, am pornit acest sistem. A fost o perioadă grea, cu inevitabile emoţii şi încordări, momente în care m-am îndoit de capacitatea noastră de a gestiona acest nou drum, dar până la urmă oamenii s-au obişnuit cu noul program, noua modalitate de abordare a cazuisticii”, spune dr. Filimon, care conduce un serviciu unde media de solicitări depăşeste 200 într-o zi de lucru.

Orientarea în teren este vitală

Noul sistem de preluare şi coordonare a solicitărilor primite de Serviciul Judeţean de Ambulanţă le-a dat câteva bătăi de cap operatorilor, însă momentul a fost depăşit cu succes

Noul sistem de preluare şi coordonare a solicitărilor primite de Serviciul Judeţean de Ambulanţă le-a dat câteva bătăi de cap operatorilor, însă momentul a fost depăşit cu succes

Serviciul Judeţean de Ambulanţă Hunedoara are 11 filiale, 380 de angajaţi, dintre care 23 sunt medici. Puţini, dar buni, crede şefa SJA: “Acum pot să spun că s-a intrat în normal şi am tot respectul pentru colegii mei. Bucureştiul lucrează pe acest sistem de 10 ani, am mers cu toţi medicii din SJA, pe rând, acolo, la schimb de experienţă. Managerul serviciului, Alice Grasu, mi-a spus că a avut un coleg care, timp de patru ani de zile, a umblat pe străzile din Capitală ca să culeagă punctele de reper de la fiecare bloc, pentru ca echipejele să ştie cum să ajungă mai uşor la caz. Eu am cerut detalii de la toate primăriile din judeţ, care mi-au răspuns şi ne-au trimis pe hârtie şi electronic detalii despre fiecare stradă”. Oricine ştie cum funcţionau acum zeci de ani lucrurile la Ambulanţă, nu poate să nu observe să întreg sistemul s-a modificat. De fapt, totul a început să meargă către bine în 1995, când a părut legislaţia în domeniu. Medicii obişnuiesc să spună că până atunci Ambulanţa era Cenuşăreasa sistemului, se lucra pe nişte Dacii vechi, care funcţionau mai mult ca un taxi medical şi nu existau protocoale.

“Din 2005, când la SJA Hunedoara a venit o generaţie tânără de medicii, au început să solicite bani pentru instruire, pentru dotări care au crescut standardele serviciului. Anul trecut, echipajul cu medic din Valea Jiului a obţinut locul patru pe ţară. Noi, la concursuri, am fost mereu în top, chiar dacă la noi evaluarea personalului se face o dată pe an şi în alte judeţe există centre de instruire unde oamenii se pregătesc zilnic pe manechine cu senzori, care înregistrează automat fiecare mişcare şi arată clar greşelile”, explică Valeria Filimon. Puţină lume ştie că tot din dispeceratul SJA se coordonează şi echipajele de paramedici: “Dacă e pacient în stop cardiac se trimite echipaj cu medic neapărat, dar, prima dată, pleacă echipajul SMURD şi explicaţia este simplă: e foarte greu să faci resuscitare în doi sau trei oameni. Când sunt două echipe, lucrurile decurg mult mai bine”. Sunt însă şi excepţii – la Ilia, echipajul SMURD pleacă la solicitare şi solicită Ambulanţa doar dacă este nevoie de echipaj medical pentru respectivul pacient.

Dispecerat pentru toate urgenţele

Sistemul informatic implementat recent la Serviciul Judeţean de Ambulanţă este unul premergător dispeceratului integrat, care presupune colaborarea tuturor structurilor implicate în gestionarea apelului de urgenţă în aceeaşi locaţie. Judeţul Hunedoara va fi al doilea din ţară care va folosi acest sistem, care funcţionează de ani buni la Târgu-Mureş: “Camera de dispecerat de aici va prelua, practic, dispeceratul actual al Ambulanţei, vor fi angajaţi ISU, jandarmii şi poliţia. Va fi muncă de echipă, colaborare bună şi intervenţie rapidă. Eu, ca medic coordonator al ambulanţei pe tură, aud în timp real de o situaţie-limită – de la poliţie, de exemplu – şi direcţionez urgent un echipaj în locaţie”, explică dr. Filimon.
Proiectul dispeceratului integrat a fost finanţat de Consiliul Judeţean “Este, de fapt, o clădire cu toate dotările necesare, un centru care îşi va dovedi eficacitatea mai ales când se vor produce accidente cu victime multiple sau catastrofe naturale. Există o cameră, sus, pentru nucleul de criză care se constituie în funcţie de caz, unde poate participa şi prefectul, şi jos este, practic, acest dispecerat, unde lucrează efectiv oamenii din Ambulanţă sau armele MAI”, adaugă medicul amintit. Dispeceratul va funcţiona în Deva, în Piaţa Unirii, în curtea fostului Centru Militar şi se va inaugura în 11 februarie, de Ziua naţională a numărului 112.

About Laura Oană