DN 76 ciuruieşte buzunarele brădenilor

Articolul a fost vizualizat de 1,824 ori

Cele două drumuri naţionale care străbat municipiul Brad scot anual sute de mii de lei din bugetul oraşului amintit, pentru plombări şi reparaţii. Autorităţile susţin că, potrivit legii, de porţiunile de drum ar trebui să se ocupe Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România, astfel încât Primăria Brad să nu mai fie nevoită să cheltuiască bani dintr-un buget propriu şi-aşa foarte sărac.

Edilii din Brad spun că bugetul local nu poate suporta întreţinerea corespunzătoare a drumurilor naţionale ce trec prin oraş

Edilii din Brad spun că bugetul local nu poate suporta întreţinerea corespunzătoare a drumurilor naţionale ce trec prin oraş

„Sunt destule nemulţumiri cu privire la starea drumurilor. Mai ales a drumurilor comunale şi vicinale. Din nefericire, municipiul Brad are pe cap şi drumul european E79 (DN 76 – n.r). Numai această arteră de circulaţie înghite miliarde (de lei vechi – n.red), doar pentru plombări, în fiecare primăvară. Însă, deşi vorbim despre un drum european, nicidecum unul de interes local, nimeni nu ne dă un ban pentru asta”, declară viceprimarul municipiului Brad, Aurel Circo. Potrivit edililor, o arteră de interes european ar trebui întreţinută şi reparată din cu totul alte fonduri, decât sursa proprie.

Miliarde în fiecare an

Reprezentanţii Primăriei Municipiului Brad spun că în fiecare primăvară Consiliul Local este nevoit să aloce în jur de 900.000 de lei (9 miliarde de lei vechi) pentru reparaţii. „Un drum european ar trebui reabilitat, pentru că noţiunea modernizării este chiar utopică, din alte fonduri decât sursa proprie”, adaugă viceprimarul municipiului Brad. Potrivit autorităţilor locale, de întreţinerea, reparaţiile şi modernizarea DN 76 se ocupă Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR), însă numai până la intrarea în municipiul Brad, iar apoi, din nou, de la ieşirea din oraş până la graniţa cu Ungaria, la Vama Borş. Din această cauză, autorităţile locale sunt nevoite să acopere toate costurile cu plombarea DN 76 pe o lungime de 7 kilometri. La acestea se mai adaugă şi costurile cu întreţinerea unei alte porţiuni de drum naţional. Este vorba despre 4 kilometri din DN 74, care face legătura între Brad şi Abrud.

Maşinile grele, deviate pe “centură”

„Practic, avem 11,5 kilometri de drumuri naţionale care nu sunt de interes local, dar care ne-au fost predate nouă şi de întreţinerea cărora se ocupă administraţia municipiului, din banii bugetului local. Şi tot legea spune că bugetul local asigură cheltuielile cu întreţinerea drumurilor de interes local. Iar bugetul de stat sau judeţean, în funcţie de categoria de drum, asigură banii pentru reparaţiile drumurilor de interes naţional sau european. Practic este o inadvertenţă, iar banii pe care îi alocăm noi nu îi vede nimeni. Drumul Naţional 76, care este şi drum european (E79), începe de la Deva şi primul tronson se sfârşeşte la intrarea în oraş, pentru a continua la ieşire, deci cei 7 kilometri intermediari rămân în cârca noastră”, explică viceprimarul Aurel Circo. Pentru că un drum european este deschis tuturor tipurilor de autovehicule, inclusiv celor de mare tonaj, autorităţile din municipiul Brad permit accesul maşinilor grele, însă nu şi prin zona centrală a oraşului. Aici au fost aplicate restricţii, dar TIR-urile şi camioanele pot circula fără probleme pe o arteră alternativă. Este vorba despre strada Decebal, considerată şoseaua de centură a celui mai nordic municipiu al judeţului. Reprezentanţii primăriei spun că şi aceasta este inclusă tot la categoria şoselelor urbane, aşa că întreţinerea ei intră tot în atribuţiile administraţiei locale.

Plătesc pentru E79 de 16 ani

Viceprimarul municipiului Brad, Aurel Circo, precizează că DN 76 a fost transferat spre administrare Primăriei Municipiului Brad în anul 1998, la un an după apariţia Ordonanţei de Guvern OG 43 din 1997. „Protocolul a fost semnat de actualul preşedinte al României, Traian Băsescu (care atunci era ministru al Transporturilor) şi fostul primar al municipiului Brad. Administraţia locală nu a fost consultată, pentru că – este evident – nimeni nu şi-ar fi asumat nişte răspunderi pentru care era clar că nu aveam capacitatea de a le îndeplini. Ăsta este marele nostru necaz: nu că ni s-a dat în administrare drumul naţional 76, dar şi o porţiune din DN 74, ci faptul că nu ni se asigură finanţare. Noi nu vrem să fugim de răspundere, dar trebuie să ni se aloce resurse, din altă parte decât din bugetul local”, precizează viceprimarul municipiului Brad. Aurel Circo mai spune că municipiul Orăştie nu a preluat, pe acelaşi model, porţiunea din DN 7 (E68), care traversează oraşul, pentru că primarul din acea vreme, Iosif Blaga, a refuzat să iniţieze o hotărâre de consiliu în acest sens. Reprezentanţii Primăriei Brad spun că au făcut memorii repetate către ministerul de resort, explicând situaţia critică în care se află administraţia locală, dar până acum nu au primit
niciun răspuns.

Drumul European “înghite” trei sferturi din buget

Ei adaugă că, atâta vreme cât a existat Fondul Special al Drumurilor Publice (din sumele căruia erau efectuate lucrările semnalizate cu celebrul slogan „Aici sunt banii dumneavoastră”), administraţia locală primea o dată la doi, trei sau cinci ani sume pentru repararea şi întreţinerea porţiunii DN 76 care străbate municipiul. „Sumele erau foarte mici: de exemplu, ceream 10 miliarde de lei vechi şi primeam doar un miliard. Dar era mai mult decât nimic. Din 2005 nu am mai primit bani, pentru că Fondul Special al Drumurilor Publice nu s-a mai constituit în aceeaşi manieră”, explică viceprimarul. Reprezentanţii Primăriei Brad spun că o soluţie ar fi ca porţiunea din DN 76 să treacă din nou la CNADNR, Companie considerată de autorităţile locale „născută pentru a administra drumurile naţionale, europene şi autostrăzile”. Cea de-a doua variantă ar fi alocarea de fonduri, altele decât cele din surse proprii, în condiţiile în care tronsonul din DN 76 care traversează municipiul Brad „înghite” anual 75 la sută din bugetul total alocat pentru reparaţii şi întreţineri de drumuri de către administraţia locală. Reprezentanţii Primărei spun că au fost daţi de nenumărate ori în judecată de către şoferii care şi-au stricat maşinile în gropile de pe DN 76, pe motiv că administratorul drumului nu îşi face treaba aşa cum se cuvine. Juriştii instituţiei, însă, spun că nu au încotro, decât să respecte procedura de atribuire a lucrărilor, care este destul de greoaie, dar şi să facă reparaţiile doar atunci când au bani ca să plătească pentru ele.

Reprezentanţii Direcţiei Regionale Drumuri şi Poduri Timişoara, pe de altă parte, spun că atâta timp cât tronsonul respectiv traversează municipiul Brad şi este transferat legal către administraţia locală, Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România nu are şi nu îşi poate asuma niciun fel de responsabilitate în ceea ce priveşte administrarea, reparaţiile sau întreţinerea acestuia.

Tags: , ,

About Ada Beraru