Marţi seara, în jurul orei 21.00, podul peste râul Strei care face legătura între Bretea Strei şi restul comunei Bretea Română s-a prăbuşit. Un pilon s-a înclinat spre malul stâng al râului, iar podul s-a rupt. Autorităţile locale şi judeţene sunt total surprinse de incident.
Marţi seara, la momentul prăbuşirii, pe pod se afla un autoturism în care erau trei persoane. Un al doilea autoturism era pe punctul de a intra pe porţiunea suspendată a podului. În câteva secunde, ghinioniştii din prima maşină s-au trezit că podul se înclină în faţă, apoi se rupe de-a dreptul. Au fost nevoiţi să iasă din maşină pentru a se salva. Autoturismul a suferit avarii.
S-a rupt, deşi fusese verificat
Cu o săptămână în urmă, specialişti ai Direcţiei Tehnice din cadrul Consiliului Judeţean Hunedoara (administratorul drumului în cauză) au făcut o verificare a podului şi nu au observat niciun indiciu care să-i fi pus pe gânduri. “Verificarea s-a făcut din oficiu, nu a fost vorba de o verificare solicitată de factori locali. Nu ne dăm seama, deocamdată, cum a fost posibil. Mă abţin în a avansa variante ale cauzelor. Mai bine aşteptăm rezultatele expertizei unui specialist în poduri, pe care l-am contactat deja”, spune Viorel Rotar, şeful Direcţiei Tehnice din cadrul CJ. Vicepreşedintele instituţiei Tiberiu Balint avansează însă două ipoteze: “Se poate ca pilonul respectiv să se fi mişcat din loc în urma cutremurelor din toamna anului trecut, semnalate în zonă. Se poate ca şi lucrările efectuate în amonte de Hidroelectrica să fi afectat podul. E vorba de turbionări care se fac frecvent la hidrocentrala din amonte, situată relativ aproape. Se prea poate ca apa să fi săpat la baza pilonului, lucru greu de observat în timp util de către oricine. Dar, repet, acestea sunt doar ipoteze”. Conducerea Inspectoratului Judeţean în Construcţii Hunedoara a refuzat să ofere informaţii despre incident.
1.500 de oameni afectaţi
Jumătate dintre cei 3.000 de locuitori ai comunei Bretea Română se foloseau de podul construit în 1974 şi prăbuşit marţi seara. Acum, pentru a ajunge la Primărie, şcoală, dispensar, magazine sau rude, ei trebuie să ocolească între 5 şi 10 kilometri. Ioan Beica, viceprimarul comunei, speră ca podul să fie înlocuit printr-o soluţie provizorie cât mai repede. “Acea cale de trecere a râului era cea mai importantă din comună. Până se reconstruieşte podul, o să treacă cel puţin un an. Între timp, va trebui să amenajăm unul provizoriu din module metalice sau de beton, un pic mai jos, la 100 de metri distanţă. Bine că nu s-a prăbuşit când trecea cineva cu pasul, sau când trecea pe-acolo microbuzul şcolar. Eu am trecut ieri pe-acolo, pe jos, şi nu exista niciun semn că ar fi probleme, nici măcar o crăpătură în asfalt. În mod normal, ar fi trebuit să apară o crăpătură măcar în zona în care pilonul respectiv se îmbină cu grinzile de susţinere”, adaugă viceprimarul.
Temeri pentru podul peste Mureş
De când s-a dat în folosinţă Autostrada Deva – Orăştie – Sebeş, vechiul pod peste Mureş de la Şoimuş, ridicat cam în aceeaşi perioadă cu cel de la Bretea Strei, este extrem de solicitat. Toate vehiculele care folosesc conexiunea provizorie cu autostrada situată lângă Deva trec pe acest pod. Şoferii li s-au plâns de mai multe ori poliţiştilor de la circulaţie de faptul că podul trepidează serios. Surse din cadrul IPJ spun că Serviciul Rutier va cere oficial lămuriri Companiei de Drumuri Naţionale legate de podul de peste Mureş de la Şoimuş, mai ales că, de la 5.000 de vehicule pe zi, câte treceau pe aici în urmă cu un an şi jumătate, podul suportă acum 20.000 (inclusiv traficul greu), iar la vară, va trebui să fie tranzitat zilnic de 35.000 de vehicule. Neoficial, reprezentanţii locali ai CNADNR ne-au declarat că este puţin probabil ca podul peste Mureş să aibă probleme, mai ales că a beneficiat de o reparaţie capitală în 1998. Ei au adăugat că trecerea peste Mureş de la Şoimuş este construită pe un sistem de role şi e normal să trepideze, fiind gândită ca o structură flexibilă, nicidecum rigidă.
Leave a Reply
You must be logged in to post a comment.