Holding-ul, un pas înainte începând din 2014?

Articolul a fost vizualizat de 1,722 ori

Deşi în România nu există o legislaţie specială privind societăţile de tip holding, aceste companii există, iar în lipsa unei definiţii oficiale a acestora, se poate utiliza cea din Dicţionarul Explicativ al Limbii Române, potrivit căreia holding-ul reprezintă acea societate care deţine o cantitate suficientă din acţiunile altor societăţi (denumite filiale) pentru a putea exercita controlul asupra acestora. 

sigla-ceccarÎn general, holding-ul stabileşte liniile strategice şi regulile de operare obligatorii pentru societăţile aflate sub controlul său, atât din punct de vedere financiar-contabil cât şi de marketing şi management. Această subordonare însă nu anulează integral autonomia administrativă şi operaţională a filialelor.

Principala activitate a societăţilor holding constă în deţinerea şi tranzacţionarea de acţiuni emise de diverse companii, în acelaşi stat sau în alte state, acest lucru nefiind limitativ, întrucât acestea pot desfăşura şi activităţi economice. În acest caz, societatea va avea dreptul de a deduce TVA aferent intrărilor realizate pentru activităţile economice taxabile.

O primă reglementare din punct de vedere fiscal a fost cea referitoare la grupul fiscal unic, prevăzută în Codul fiscal la art. 127 alin. 8, a cărui definiţie este: “(8) În condiţiile şi în limitele prevăzute în norme, este considerat drept grup fiscal unic un grup de persoane impozabile stabilite în România care, independente fiind din punct de vedere juridic, sunt în relaţii strânse una cu alta din punct de vedere organizatoric, financiar şi economic.”, iar în normele de aplicare la art. 127 alin. 8 “4. (1) În sensul art. 127 alin. (8) din Codul fiscal, grupul de persoane impozabile stabilite în România, independente din punct de vedere juridic şi aflate în strânsă legătură din punct de vedere financiar, economic şi organizatoric, poate opta să fie tratat drept grup fiscal, cu următoarele condiţii:

a) o persoană impozabilă nu poate face parte decât dintr-un singur grup fiscal; şi
b) opţiunea trebuie să se refere la o perioadă de cel puţin 2 ani; şi
c) toate persoanele impozabile din grup trebuie să aplice aceeaşi perioadă fiscală.

(3) Grupul fiscal se poate constitui din minimum două persoane impozabile.

(4) Grupul fiscal se poate constitui de către persoane impozabile care sunt administrate de către acelaşi organ fiscal competent.

(5) Se consideră, conform alin. (1), în strânsă legătură din punct de vedere financiar, economic şi organizatoric, persoanele impozabile al căror capital este deţinut direct sau indirect în proporţie de mai mult de 50% de către aceiaşi acţionari. Îndeplinirea acestei condiţii se dovedeşte prin certificatul constatator eliberat de către Registrul Comerţului şi/sau, după caz, alte documente justificative”.

În majoritatea statelor europene există reglementări speciale privind societăţile holding, destinate încurajării extinderii în străinătate a societăţilor înregistrate în aceste state (ex. Luxemburg, Cipru, Marea Britanie etc.), şi în România există propuneri legislative în acest sens.

Începând cu anul 2014, legislaţia fiscală din România conţine o serie de avantaje acordate societăţilor holding, comparabile cu cele din state care au dezvoltat o legislaţie specifică în acest domeniu. Se pot menţiona astfel:

  • Scutirea de impozit pe profit a dividendelor

Începând cu anul 2014, scutirea de impozit pe profit se aplică şi în cazul dividendelor primite de la filialele situate în state cu care România a încheiat convenţii de evitare a dublei impuneri. Scutirea se aplică dacă la data înregistrării veniturilor societatea-mamă deţine minimum 10% din capitalul social, pentru o perioadă de minimum un an, spre deosebire de prima reglementare, care prevedea neimpozitarea, după data aderării României la Uniunea Europeană, a dividendelor primite de la o persoană juridică din UE, în condiţiile unei deţineri de 25% din titlurile de participare pe o perioadă neîntreruptă de minimum 2 ani. Ulterior, procentul de deţinere a scăzut la 15% (din 2007) şi 10% (din 2009).
n Scutirea de impozit pe profit a câştigurilor de capital
Scutirea de impozit pe profit a câştigurilor de capital (din titluri de participare) a fost introdusă în legislaţia fiscală din România, începând cu 1 ianuarie 2014, prin OUG nr. 102/2013. Astfel, sunt neimpozabile în România veniturile din vânzarea/ cesionarea titlurilor de participare deţinute la o persoană juridică română sau la o persoană juridică străină situată într-un stat cu care România are încheiată o convenţie de evitare a dublei impuneri. Scutirea se aplică dacă la data vânzării/ cesionării titlurilor de participare (inclusiv) societatea-mamă deţine minimum 10% din capitalul social, pentru o perioadă de minimum un an.
Scutirea de impozit pe profit se aplică în condiţii similare, şi în cazul veniturilor realizate din lichidarea unei alte persoane juridice române sau a unei persoane juridice străine situată într-un stat cu care România are încheiată o convenţie de evitare a dublei impuneri.

  • Scutirea de impozit cu reţinere la sursă, conform art. 36 Cod fiscal, pentru dividendele plătite de o persoană juridică română unei alte persoane juridice române care deţine minimum 10% din capitalul social al plătitorului dividendelor pe o perioadă de minimum un an, la data plăţii dividendelor;
  • Amânarea impozitului pe profit aferent diferenţelor favorabile de valoare a titlurilor de participare înregistrate ca urmare a încorporării rezervelor, beneficiilor sau primelor de emisiune la persoanele juridice la care se deţin titluri de participare, până la momentul înstrăinării acestora (prin cesiune cu titlu gratuit sau oneros, retragerea capitalului social sau lichidării persoanei juridice), cu excepţia situaţiilor în care se aplică o scutire de impozit.

În concluzie, prin crearea unui cadru fiscal favorabil societăţilor de tip holding, ţara noastră ar putea fi mai atractivă pentru capitalurile străine, ţinând cont şi de o cotă de impozitare atractivă, de apartenenţa la UE, precum şi multele Convenţii încheiate pentru evitarea dublei impuneri.

Mornea Maria,
Preşedinta Consiliului filialei CECCAR Hunedoara

Tags: ,

About Redacţia REPLICA