Furnalul va fi refăcut după modelul de odinioară, în baza unei finanţări de 1,5 milioane de euro, prin Programul Operaţional Regional. Contribuţia locală va fi cuprinsă între 5 şi 25 la sută din valoarea proiectului, iar banii vor veni, cel mai probabil, de la Guvernul României. Licitaţia de proiectare şi execuţie ar putea fi demarată peste câteva zile sau, în cel mai rău caz, în luna ianuarie, lucrările propriu-zise urmând să înceapă la primăvară şi să fie finalizate în toamna lui 2012.
Primăria Ghelari a depus la Ministerul Dezvoltării Regionale şi Turismului un proiect pentru reabilitarea furnalului de la Govăjdia, un obiectiv turistic de o importanţă deosebită, pentru că aici s-a turnat o parte din elementele de fontă folosite la fabricarea turnului Eiffel. “Există o hotărâre de Guvern prin care proiectul a fost aprobat, ni l-au dat înapoi, să facem mici modificări, iar pe la sfârşitul lunii decembrie trebuie să îl redepunem, pentru a intra în comisia tehnico-economică a Ministerului”, explică primarul comunei Ghelari, Ioan Bulbucan. Proiectul prevede ca zidurile să fie consolidate şi să fie reabilitat acoperişul. De asemenea, va fi refăcută gara mică, iar căminul cultural din Govăjdia va fi transformat în Muzeul Fierului, loc în care vor fi organizate proiecţii tridimensionale, cu imagini ale furnalului în diferite perioade din istoria acestuia. “În zona gării care se reface, gara veche, sunt incluse în proiect şi câteva case tradiţionale, ţărăneşti, din Ţinutul Pădurenilor, pe teritorii distincte: Ghelari – Ruda – Bunila, Lelese, Cerbăl şi Lunca Cernii”, adaugă Bulbucan.Turiştii vor plăti bilet de intrare
Reabilitarea tronsonului cu ecartament îngust nu este inclusă în proiect, deoarece suma disponibilă nu permite refacerea liniilor şi, mai ales, a podurilor, care au fost tăiate şi duse la centrele de reciclare a fierului vechi. Din cele 12 poduri de odinioară, în acest moment unul singur mai este în picioare. “Este vorba despre podul din Govăjdia, pe care l-am salvat, chemând şeful de post şi oameni din comună, ca să-i punem pe fugă pe cei care au vrut să îl taie”, adaugă Ioan Bulbucan.
Potrivit primarului din Ghelari, realizarea proiectului a fost posibilă după ce Agenţia de Cadastru şi Publicitate Imobiliară a decis că furnalul, disputat în instanţă de administraţiile locale din Ghelari şi Lelese, aparţine comunei Ghelari. “Judecata s-a oprit, pentru că Ministerul Administraţiei şi Internelor, prin Agenţia de Cadastru şi Publicitate Imobiliară, a ajuns la concluzia că administraţia locală din Ghelari are dreptate. Ulterior, a fost emisă o hotărâre internă, iar atât primăriile din Ghelari şi Lelese, cât şi Oficiile Judeţene de Cadastru şi Publicitate Imobiliară, au fost anunţate că legea în vigoare, Legea 2 din ’62, stabileşte că Primăria Ghelari este îndreptăţită să deruleze acest proiect”.Spre deosebire de anii anteriori, când turiştii care vizitau furnalul nu plăteau un bilet de intrare, dar nu puteau să “admire” decât ruinele acestuia, cei care vor intra în complexul turistic după ce obiectivul va fi reabilitat vor trebui să plătească o taxă, al cărei cuantum urmează să fie stabilit de comisia tehnico-financiară a proiectului.
Daca Trotus nu-l conserva pronanil nu mai era nimic aici!
E bine ca incepem sa ne sedimentam simtul valorii!
Au uitat să menţioneze şi viaductul Zlaşti… Deci două poduri există.
este foarte bine ca se face ceva la Govajdie. Ultima reabilitare dar minimala adica doar zugravire s-a facut in 1994. Din punct de vedere al corectitudinii afirmatiilor legate de furnal: 1. Nu este singurul furnal de acest gen ….2. Nu s-a turnat nici o piesa pentru turnurl Eiffel. Nu trebuie sa fiim ridicoli. Turnul Eiffel este din laminate de otel. Iar in vremea cand se construia Turnul Franta era una din cele mai mari puteri economice mondiale, ca de aia s-a facut expozitia la Paris. In infatuarea fara margini frantuzesca vedeti pe urmasii muschetarilor cumparand ceva dintr-o localitate din marginea imperiului advers habzburgic ??? oricum toate acestea nu stirbesc din valorea furnalului.