Colţul cultural: Titus Flueraş, primul violonist român care a făcut parte din orchestra YouTube

Articolul a fost vizualizat de 2,670 ori

Titus Flueraş este lect. univ. dr. la Academia de Muzică Gh. Dima din Cluj, absolvent al acestei instituţii în 1996 şi continuatorul şcolii de vioară a maestrului Ştefan Ruha, asistentul căruia a fost când a început activitatea didactică la Conservator. Pe lângă activitatea didactică, are, de asemenea, o activitate concertistică pe mai multe planuri. Amintim doar Duo Melos (vioară-chitară), orchestra “Notes and Ties” al cărei concert-maestru este, cât şi colaborări cu diferite orchestre internaţionale.
De-a lungul anilor, maestrul a concertat de mai multe ori la Castelul Corvinilor, în cadrul festivalului “Toamna Muzicală Hunedoreană”, aşa că l-am interpelat, pentru a afla cu ce se ocupă în acest moment. Iată răspunsurile domniei sale.

Care sunt evenimentele la care lucraţi acum?

titus fluerasLa momentul la care discutăm, mă aflu la Berlin, într-un turneu cu “Orchestra der Nationen” – condusă de Justus Franz, celebrul pianist şi dirijor german. Imediat după acest turneu urmează un Master Class la Conservatorul din Cosenza – Italia, unde timp de o săptămână voi lucra cu studenţii acestei instituţii. Sunt pe rol recitaluri şi apariţii cu Duo Melos, precum şi concerte cu “Notes and Ties”, cele mai apropiate fiind participarea la TIFF 2014 şi la evenimentul “Electric Castle” de la Bontida, în luna iunie.

Cum a decurs proiectul cu Orchestra simfonică YouTube?

Proiectul YouTube a devenit deja istorie, dar îmi aduc aminte cu plăcere de acest eveniment. A fost o experienţă unică, foarte incitantă, în care am cunoscut oameni şi am cântat alături de muzicieni din întreaga lume, într-o orchestră „ a naţiunilor”, dar la nivel global. Orchestra YouTube a rămas ca prima orchestră din istorie alcătuită prin selecţie on-line. Ideea care s-a dovedit a fi un succes şi care poate dezvolta noi direcţii, mai ales prin evoluţia tehnicii şi a Internetului, dezvoltând oportunităţi la care acum 10 ani nici nu puteam visa.

Ce înseamnă pentru dumneavoastră activitatea de concert-maestru al orchestrei „Notes and Ties”, una dintre puţinele orchestre simfonice private din România?

“Notes and Ties” este un proiect pus la punct de colegul meu Răzvan Poptean şi de alte câteva persoane devotate acestei orchestre, care a prins, care are succes, şi care este un model despre cum se poate face muzică şi promova arta în ziua de azi. Concertele orchestrei sunt foarte bine gândite. În general, sunt abordate diferite teme, cum ar fi concert de Anul Nou, sau concerte cu muzică de film, etc., în funcţie de context şi de genul de manifestare deservit. Cea mai bună dovadă a faptului că muzica clasică nu va dispărea şi că tinerii din ziua de azi iubesc această muzică, dacă ştii cum să le-o prezinţi a fost participarea de anul trecut la “Electric Castle 2013” – un eveniment desfăşurat pe 3 zile, unde mii de “rockeri” sau alţi adepţi ai altor stiluri de muzică uşoară au ascultat cu interes şi ne-au aplaudat cu frenezie la apariţia orchestrei în acea locaţie. Postura de concert-maestru al orchestrei este o onoare dar şi o responsabilitate pentru mine, alături de dirijorul Vlad Agachi, având menirea de a duce mai departe această orchestră.

Împreună cu domnul Constantin Andrei formaţi grupul „Duo Melos”, cu care aţi concertat şi la Hunedoara în cadrul festivalului “Toamna Muzicală Hunedoreană”. Care sunt proiectele prezente şi viitoare cu această formulă?

Duo Melos a depăsit deja vârsta de 10 ani şi, în continuare, ne bucurăm de fiecare concert, fiecare apariţie, muzica pe care o cântăm fiind una deosebită şi cu priză la public. Duo Melos s-a constituit în anul 2003 şi de atunci am avut zeci de concerte şi recitaluri în întreaga ţară, dar şi în străinătate. Formula de vioară-chitară a fost foarte puţin exploatată, în ciuda unui repertoriu extrem de vast şi de divers. “Duo Melos” are în repertoriul său lucrări din toate epocile şi genurile, cum ar fi Vivaldi, Haendel, Biber, Paganini sau Piazzola, Pujol, Roberto di Marino. În ultimul timp ne-am axat în special pe tangoul argentinian, un repertoriu deosebit şi extrem de bine adaptat viorii şi chitarei. Ca proiecte, suntem în permanenţă pregătiţi pentru orice apariţie şi căutăm să găsim noi materiale şi compoziţii care să facă publicul să vină la concertele noastre.

Activaţi şi pe plan didactic. Comentaţi vă rog care sunt şansele tinerilor violonişti ce se pregătesc la Academia de Muzică „Gheorghe Dima” din Cluj-Napoca în realizarea unei cariere viitoare?

Tinerii din ziua de azi au o multitudine de opţiuni în ce priveşte cariera lor. Tot mai multe formaţii de muzică uşoară au în componenţa lor o vioară, un violoncel, un cvartet chiar, apar aceste orchestre private, sau cele internaţionale, cum am amintit mai sus, în care pot intra şi cu care se pot realiza, există orchestrele filarmonice consacrate. Totul depinde de sirguinţa cu care se pregătesc şi de dorinţa lor de a deveni muzicieni, şi trebuie să o facă, pentru că ne-am săturat de toată această „comercializare” şi degradare a muzicii pe care o vedem zilnic la televizor.

Aveţi ocazia să transmiteţi un mesaj melomanilor.

Aştept cu nerăbdare să ne reîntoarcem cu un concert la Hunedoara, un loc de suflet pentru noi (când spun noi, spun “Duo Melos”) şi, până atunci, doresc tuturor melomanilor şi cititorilor Dvs. multă sănătate şi să aibă parte de cât mai multă muzică bună!

About Mircea Goian