Colţul cultural: Chemarea lui Alexandru Podea

Articolul a fost vizualizat de 2,408 ori

Într-o curte de pe strada Chizid, din Hunedoara, se află o sculptură în bronz care, împreună cu piedestalul ei, cântăreşte douăsprezece tone. Marcat de sentimentul pierderii identităţii, sculptorul în metal Alexandru Podea a realizat, după doi ani de muncă, lucrarea monumentală “Chemarea”.

Chemarea lui Alexandru PodeaDoi ani de zile, sculptorul în metal Alexandru Podea a lucrat susţinut pentru a-şi pune în practică o idee care îl frământa de mult.

“Chemarea străbunilor” este reprezentată acum de artist la dimensiuni impresionante, ca o lupoaică expresivă, având capul întors, asemeni stindardului dacic, şi opt clopote, ca simbol al infinitului. Lucrarea monumentală este turnată în bronz, are greutatea de o tonă şi este aşezată pe un piedestal de unsprezece tone, deocamdată în curtea casei domniei sale. Fără a încerca să dea operei sale un caracter abstract, unificarea elementelor care reprezintă corpul, capul şi clopotele este realizată pe înţelesul tuturor, rămânând privitorului sarcina să perceapă mesajul, de altfel clar, către obârşia neamului nostru. Altfel spus, sculptorul în metal crede cu tărie în ipoteza apărută în ultima vreme şi anume că romanii se trag din daci şi nu invers.

El consideră că leagănul civilizaţiei umane a fost pe tărâmul Daciei, acest lucru fiind susţinut şi de ultimele descoperiri arheologice realizate pe teritoriul ţării noastre. A realizat întâi un mulaj în ghips, după care a făcut turnarea în bronz prin metoda cerii pierdute, cu o suprafaţă a corpului destul de inegală, pentru a transmite forţă, dinamică şi hotărâre. Capul de lup, întors spre spate, te face parcă să auzi strigătul de luptă al dacilor, ce acceptau să moară cu zâmbetul pe buze, cu gândul că vor ajunge în tărâmul lui Zamolxe, unicul zeu la care se închinau.

Şi aşa cum la Roma putem vedea celebra scuptură “Lupa Capitolina”, artistul visează ca lucrarea sa să fie aşezată în mai multe locuri publice din judeţul nostru, unde istoria dacilor este vizibilă, dar nu este promovată suficient. Alexandru Podea a realizat mai multe expoziţii, ajungând nu demult şi la Palatul Parlamentului, unde a expus în sala “Constantin Brâncuşi”, dar şi la Luxemburg.

În Hunedoara, putem vedea chiar în faţa secţiei Boli infecţioase a Spitalului Municipal “Dr. Alexandru Simionescu” o lucrare monumentală intitulată “Bio-respiraţie”, reprezentând doi plămâni din care cresc frunzuliţe. Modul de exprimare corect, direct, ţinând cont de materialul în care lucrează, îl face pe artist să abordeze lucrările sale cu atenţie spre mesaj, simbol, fără a ieşi din canoanele clasice. Este uşor să înţelegi ce vrea să transmită Alexandru Podea, spiritul civic, patriotic, religios fiind vizibil în mai toate lucrările sale.

Revenind la “Chemarea” din 2014, artistul transmite şi un mesaj dureros celor plecaţi la muncă în străinătate, lăsându-şi în ţară copiii, bătrânii şi gospodăriile, fiind condamnaţi să-şi piardă identitatea, demnitatea şi speranţa. Interesant ce lucruri sensibile se pot transmite printr-un material dur, rece, aparent inexpresiv.

De remarcat la Alexandru Podea este atitudinea, starea, problematica pe care o etalează, demonstrând implicarea lui în viaţa cetăţii, semnalând în acest fel pericolele prin care trec semenii. El reuşeşte să tragă un semnal de alarmă şi cred că acest lucru ar trebui afişat în locurile publice, edilii fiind până la urmă datori, prin menirea lor, să sprijine artiştii care “ard” pentru comunitatea în care trăiesc.

About Mircea Goian