Şoimii Europei sunt la Deva (galerie foto)

Articolul a fost vizualizat de 2,525 ori

“Vrem să facem la Deva un puternic centru de zbor pentru sporturi aeriene” – este intenţia celor de la Aeroclubul României, care au adus pe aerodromul din Săuleşti un eveniment cum nu au mai văzut românii de 30 de ani. “Danubia Cup”, concursul internaţional de acrobaţie – zbor cu motor, are loc în perioada 2-5 iulie 2014 şi aduce la Deva maeştri ai aerului din cinci ţări.

avioane la saulesti 18“Aeroclubul României şi Federaţia Aeronautică Română organizează la Deva, în perioada 2-5 iulie 2014, a doua ediţie a Concursului Internaţional de Acrobaţie – zbor cu motor, Danubia Cup”. În spatele anunţului, stă un efort uriaş al celor de la Aerodromul din Deva, dar şi al celor din Aeroclubul României, efort care aduce patru zile de spectacol aerian pe Valea Mureşului. În realitate, acrobaţiile aeriene deasupra oraşului au început de îndată ce piloţii români au ajuns la Deva, pentru a pune umărul la organizare. “Noi am început antrenamentele cu aproape o săptămână înainte de prima zi de concurs de la Deva. Pentru că suntem oaspeţi, am avut ocazia de a veni mai repede pentru a pregăti terenul, să punem la punct ultimele detalii. La începutul săptămânii, au început deja să vină invitaţii străini din Lituania şi Ungaria. Marginile careului de acrobaţie au rămas ultimele de pus la punct, restul a fost gata până la începutul săptămânii de concurs”, spune Cristian Iorgov, pilot de lot şi organizator. “Careul de acrobaţie”, de un kilometru pătrat, este format din nişte panouri care se pun pe sol. La aceste competiţii, figurile acrobatice se execută deasupra unui careu, pe care piloţii îl văd din aer şi în limitele căruia concurenţii trebuie să se încadreze pentru a nu pierde punctaj. “Aşteptăm spectatorii la un show aviatic adevărat”, spune Alexandru Ion, comandantul Aeroportului Clinceni Bucureşti.

Vestul preferă Deva

Evenimentul are loc în această perioadă la Aerodromul Săuleşti, care aparţine de Aeroclubul Teritorial “Constantin Manolache” Deva. Aici intră în competiţie echipele reprezentante ale României, Ucrainei, Ungariei şi Italiei, dar şi un pilot venit din Lituania. Piloţii se vor întrece la categoriile Unlimited, Advanced, Intermediate & Yak 52. “În concurs, vor fi trei clase: clasa mică, «Intermediate», cu doi piloţi români şi doi străini, clasa «Advanced», cu patru piloţi români şi şase străni, şi clasa «Unlimited» cu trei piloţi: doi unguri şi un italian. Sâmbătă, va fi o probă de freestyle. Piloţii au mână liberă să facă orice fel de manevre vor ei, chiar şi necatalogate. Totul este să fie cât mai spectaculoase, pe muzică, pe fum, să fie spectacol, iar arbitrii vor aprecia măiestria, tehnica, dar şi precizia la proba de freestyle”, explică Cristian Iorgov.

În zilele de 2, 3 şi 4 iulie, întrecerile au loc între orele 9:00-13:00 şi se reiau după ora 14:00, iar sâmbătă, 5 iulie, probele sunt programate între orele 9:00-15:00, iar la final este organizat un miting aviatic, urmat de festivitatea de premiere. La Deva, au ajuns şi arbitrii internaţionali care urmăresc aceste evoluţii, iar piloţii trebuie să execute cât mai corect figurile în aer. Organizatorii de la Aeroclubul României spun că ordinea de zbor se trage la sorţi şi se zboară astfel, indiferent de clasa pilotului respectiv, explică pilotul din lotul naţional: “În acest concurs, fiecare concurent va trebui să facă patru zboruri, patru programe diferite, în ordinea tragerii la sorţi. În fiecare program, pot fi de la 10 până la 14 figuri acrobatice legate şi pilotul trebuie să le execute cât mai corect posibil. În prima zi, va fi prima probă pentru toţi”.

Şoimii României

avioane la saulesti 07Organizatorii spun că vin la Deva 17 concurenţi din mai multe ţări: “Ucrainenii sunt foarte tari, au avioane bune, italienii sunt şi ei foarte buni”, spune Iorgov, care adaugă că şi “ai noştri” sunt excelenţi în aer: “Încet, încet, de la an la an, nivelul tehnic al echipei noastre creşte. Prima noastră participare a fost în 2009, la un campionat european, şi am avut o prestaţie modestă, dar, din 2010, echipa noastră a urcat în fiecare an în clasamentele internaţionale. Ultimul avion al piloţilor români – un performant avion Extra – este venit în decembrie. Noi oricum suntem norocoşi, pentru că suntem singura ţară din lume care are şapte avioane de acest fel. Nimeni nu are chiar şapte avioane”. Echipa de acrobaţie a Aeroclubului României, adică lotului naţional sau “Hawks of Romania”, are cinci membri, iar cel mai bun este considerat Ferencz Laszlo. Piloţii vor avea un program foarte încărcat în această vară: 15 demonstraţii în ţară şi două în străinătate, dar cea mai importantă competiţie este considerată cea de la Deva, a doua ediţie a concursului.

“Acum patru ani, piloţi din mai multe ţări am decis să înfiinţăm Danubian Cup. Vrem să se desfăşoare în fiecare ţară, pe rând, a doua ediţie se desfăşoară la noi, mai exact la Deva, după ce anul trecut a avut loc în Ungaria. Ne bucurăm că, după mai mulţi ani de încercări, am reuşit să organizăm acest concurs şi, spre marea noastră surprindere, faţă de anul trecut sunt mai mulţi concurenţi”. Prima locaţie propusă a fost Bucureştiul, dar piloţilor străini nu le-a plăcut: “Deva a fost preferată altor aerodromuri datorită faptului că este mai apropiată de graniţa de vest a României şi datorită amplasării şi a degajării terenului. A “tras” greu şi lipsa spaţiului aerian controlat, ceea ce înseamnă că putem zbura nestingheriţi, fără a fi nevoiţi să ne coordonăm cu alte activităţi de aviaţie civilă. În plus, avem şi o zonă extraordinar de frumoasă. Pentru aducerea infrastructurii la cerinţele unui astfel de concurs, munca a fost titanică din partea organizatorilor”, spune pilotul devean Graţian Tînc, de la Aerodromul Săuleşti. Piloţii din lotul naţional sunt încântaţi de condiţiile de aici, spune Cristian Iorgov: “Terenul este foarte bun şi este foarte bine că am reuşit să facem concursul la Deva. Aerodromul este mare, degajat şi, cum nu este trafic aerian, nu avem niciun fel de probleme. Singura problemă ne-o ridică vremea, avem nevoie de timp frumos”.

Săuleşti, bază de top

Aeroclubul României are planuri frumoase pentru Săuleşti. Terenul de aici are o aşezare prin care beneficiază de curenţi de aer mai mult de intensitate slabă, pe porţiuni de timp stabile, pe direcţia est-vest şi cu rară schimbare inversă, mai mult în sezon de iarnă, adică excelente condiţii de zbor. “Noi, cei care suntem implicaţi în aceste concursuri, atât ca piloţi, cât şi ca organizatori, am dori să facem un centru puternic în zonă pentru sporturi aeriene, indiferent că este vorba de zboruri cu motor, acrobaţie cu planorul, zbor cu planorul, poate şi paraşutism şi avem în vedere apropierea de vest. Aerodromul din Deva este singurul loc din ţară unde avem libertate de zbor şi condiţii extraordinare. Majoritatea piloţilor vin din vest şi îşi doresc ca locaţia să fie cât mai aproape de ei. Am vrea ca Deva să rămână o baza solidă şi cunoscută în centrele internaţionale de acrobaţie, pentru că aici este un centru puternic de planorism, paraşutism, se poate face orice sport aerian. Poate la anul vom face un concurs de planor”, explică Iorgov. Se pare că marele avantaj al Săuleştiului este tocmai lipsa unui aeroport: “Avem aici spaţiu aerian necontrolat, pentru că, pe celelalte aeroporturi sunt activităţi de aviaţie civilă diverse. Ei bine, în zona Devei nu este niciun aeroport apropiat astfel încât zborurile noastre nu trebuie coordonate cu altele, în câteva cuvinte: suntem mai liberi. Poate ar fi de dorit în zonă un aerodrom de dimensiuni mai mici pentru posibilitatea de mişcare a pasagerilor, dar, din punctul nostru de vedere, faptul că avem spaţiu aerian necontrolat este de preferat”, susţine Graţian Tînc.

După acest concurs, la Deva, urmează un cantonament de zbor de distanţă cu planorul, care precede campionatul naţional de zbor de distanţă, care va avea loc tot la Deva, în luna august.

Îndrăgostiţi de zbor

Aeroclubul din Deva a fost ales ca loc de concurs dintre 14 aerocluburi din ţară, iar cei de aici cred că evenimentul poate atrage tinerii din oraş către sporturile aeriene: “Este o cinste să fim aleşi pentru o competiţie de acest nivel. E pentru prima dată după 1986 când are loc un concurs de aşa amploare în ţară. Aeroclubul nostru este unul cu un număr mai redus de sportivi pentru că Deva este un oraş mic, cu un potenţial destul de redus şi concursul este o ocazie bună de mediatizare”, spune instructorul de la Săuleşti. Pentru “Şoimii României”, acest concurs este şi pregătirea pentru campionatele europene şi mondiale – peste o lună, piloţii români participă la un campionat mondial în Slovacia.

Galerie foto: Şoimii României

afis danubia

About Laura Oană