Colţul expertului contabil: Modificări referitoare la declararea contribuabililor ca inactivi, precum şi reactivarea acestora de către ANAF

Articolul a fost vizualizat de 1,254 ori

În Monitorul Oficial, Partea I, nr. 535 din 18 iulie 2014 a fost publicat Ordinul ANAF nr. 1.847/2014 pentru aprobarea procedurilor de aplicare a art. 781 din Codul de procedură fiscală, precum şi pentru aprobarea modelului şi conţinutului unor formulare, ordin care a intrat în vigoare la data publicării.

Codul de procedură fiscală prevede că pentru a fi declaraţi inactivi contribuabilii trebuie să se afle în una dintre următoarele situaţii:

a) nu îşi îndeplinesc, pe parcursul unui semestru calendaristic, nicio obligaţie declarativă prevăzută de lege;
b) se sustrag de la efectuarea inspecţiei fiscale prin declararea unor date de identificare a domiciliului fiscal care nu permit organului fiscal identificarea acestuia;
c) organele fiscale au constatat că nu funcţionează la domiciliul fiscal declarat, potrivit procedurii stabilite prin ordin al preşedintelui ANAF.

Până la această dată firmele care urmau să devină inactive erau supuse unor controale ale Fiscului.
Prin noul act normativ se stabilesc reguli mai clare în acest sens, actualizând procedura, în sensul că firmele care se sustrag de la efectuarea inspecţiei fiscale sau nu funcţionează la domiciliul fiscal declarat vor fi verificate de inspectorii fiscali şi de inspectorii antifraudă înainte de emiterea deciziilor de declarare a inactivităţii acestora.
Prin acelaşi act normativ, la anexa 2 sunt stabilite şi verificările care se vor efectua şi pentru contribuabilii care vor fi reactivaţi în circuitul fiscal, verificări ce vor urmări dacă este îndeplinită cel puţin una dintre cele trei condiţii obligatorii pentru reactivare. Mai exact, inspectorii fiscali şi inspectorii antifraudă vor verifica dacă contribuabilul funcţionează la domiciliul fiscal declarat, întrucât Codul de procedură fiscală prevede că pentru a fi reactivat, un contribuabil trebuie să îndeplinească cumulativ următoarele condiţii:

a) să funcţioneze la domiciliul fiscal declarat;
b) să îşi îndeplinească toate obligaţiile declarative prevăzute de lege; să nu înregistreze obligaţii fiscale restante.

Verificările ce sunt efectuate asupra contribuabililor care devin inactivi, pentru situaţia de la pct. a (nu îşi îndeplinesc, pe parcursul unui semestru calendaristic, nicio obligaţie declarativă prevăzută de lege), sunt în sarcina organelor fiscale în a cărui evidenţă fiscală sunt înregistraţi contribuabilii.
Contribuabilii care se sustrag de la inspecţia fiscală vor fi verificaţi astfel:

  • Dacă organul de inspecţie fiscală, în urma deplasării la faţa locului, constată că adresa la care a fost declarat domiciliul fiscal al contribuabilului nu există, se va întocmi un proces-verbal prin care se va consemna această situaţie.
  • În acelaşi timp, organul de inspecţie fiscală va trimite la adresa de domiciliu a reprezentantului legal al contribuabilului invitaţia prin care acesta este solicitat să se prezinte la sediul organului fiscal pentru clarificarea situaţiei sale fiscale.

La finalizarea controlului, organul de inspecţie fiscală va realiza un dosar care va cuprinde:

  1. procesul-verbal întocmit ca urmare a acţiunii de control, împreună cu invitaţiile prin care reprezentantul legal al contribuabilului a fost solicitat să se prezinte la sediul organului de inspecţie fiscală pentru clarificarea situaţiei sale fiscale;
  2. avizul privind propunerea de declarare în inactivitate.

Pentru controlul contribuabililor care nu funcţionează la domiciliul fiscal declarat, organul de inspecţie fiscală/inspectorii antifraudă va/vor solicita în scris, prezenţa unui reprezentant legal al acestuia la sediul organului de inspecţie fiscală/Direcţiei Generale Antifraudă fiscală, stabilind data şi ora de prezentare.

Dacă reprezentantul legal al contribuabilului nu se va prezenta la sediul organului de inspecţie fiscală/Direcţiei generale antifraudă fiscală, atunci se va încheia un proces-verbal în care se vor preciza toate acţiunile şi demersurile întreprinse pentru identificarea acestuia.

În urma verificărilor, se va întocmi un procesul-verbal la care se vor anexa următoarele documente:

  1. invitaţiile prin care reprezentantul legal al contribuabilului a fost solicitat să se prezinte la sediul organului de inspecţie fiscală/Direcţiei Generale Antifraudă fiscală pentru clarificarea situaţiei sale fiscale, împreună cu documentele care să ateste că acestea au fost transmise, conform prevederilor legale;
  2. orice alt document care să ateste că respectivul contribuabil nu funcţionează la domiciliul fiscal declarat.

Şi în această situaţie, la finalizarea controlului, organul de inspecţie fiscală/ Direcţia Generale Antifraudă fiscală va realiza un dosar care va cuprinde:

  1. procesul-verbal întocmit ca urmare a acţiunii de control;
  2. avizul privind propunerea de declarare în inactivitate.

La Art.8. din actul normativ se precizează că: “(1) Contribuabililor declaraţi inactivi li se anulează, din oficiu, înregistrarea în scopuri de TVA, începând cu data comunicării Deciziei de declarare în inactivitate.

(2) Persoanele impozabile cărora li s-a anulat înregistrarea în scopuri de TVA datorită declarării inactivităţii fiscale la reactivare sunt înregistrate din oficiu în scopuri de TVA de către organul fiscal competent.

Înregistrarea în scopuri de TVA se consideră valabilă începând cu data reactivării.

Prin Ordinul ANAF nr. 1.847/2014 se stabileşte că dosarul cu documentele privind constatarea îndeplinirii condiţiilor de declarare a contribuabililor inactivi va fi întocmit în două exemplare, astfel un exemplar împreună cu avizul privind propunerea de declarare în inactivitate va fi transmis organului fiscal în a cărui evidenţă este înregistrat contribuabiul, iar celălalt exemplar va rămâne la organul de inspecţie fiscală/control care l-a întocmit.

Verificările care se efectuează pentru contribuabilii care vor fi reactivaţi, în special pentru cei care nu au funcţionat la domiciliul fiscal declarat, vor fi făcute în urma solicitării organului fiscal cu atribuţii în domeniul gestionării registrului contribuabililor către organul de inspecţie fiscală competent/Direcţiei Generale Antifraudă fiscală.

În realizarea celor de mai sus, organul de inspecţie fiscală/control se va deplasa la domiciliul fiscal declarat al contribuabilului pentru a controla dacă acesta funcţionează la domiciliul fiscal declarat, controlând existenţa spaţiului aferent domiciliului fiscal declarat, precum şi dacă contribuabilul desfăşoară activitatea comercială în limita obiectului înscris în autorizaţia de funcţionare, dacă spaţiul folosit ca domiciliu fiscal/sediu secundar permite desfăşurarea activităţilor pentru care societatea este autorizată.
Finalizarea controlului de către organul de inspecţie fiscală/control va fi consemnată într-un proces-verbal la care vor fi anexate documentele justificative care să ateste că persoana fizică/juridică funcţionează la domiciliul fiscal declarat.

Se va întocmi, de asemenea, avizul privind propunerea de reactivare sau de respingere a cererii de reactivare, care va cuprinde şi motivaţia dacă a fost îndeplinită sau nu condiţia de reactivare, semnat de conducătorul organului fiscal competent.

În dosarul care se întocmeşte vor fi cuprinse documentele privind propunerea de reactivare sau de respingere a cererii de reactivare şi va fi întocmit în două exemplare, un exemplar împreună cu avizul privind propunerea de reactivare sau de respingere a cererii de reactivare, după caz, va fi transmis organului fiscal în a cărui evidenţă este înregistrat respectivul contribuabil, iar celălalt exemplar rămâne la organul de inspecţie fiscală/control care l-a intocmit.

Mornea Maria, Preşedinta Consiliului filialei CECCAR Hunedoara

Tags:

About Redacţia REPLICA