Şcolile din judeţ mizează pe proiecte de reabilitare cu bani europeni

Articolul a fost vizualizat de 1,702 ori

În prima săptămână din luna septembrie, inspectorii de la Inspectoratul Şcolar şi cei ai Direcţiei de Sănătate Publică Hunedoara vor verifica toate unităţile şcolare din judeţ. Până atunci, directorii încearcă să pună la punct clădirile la capitolele deficitare. Banii pentru acest lucru provin din venituri proprii sau din bugetele primăriilor, însă marile investiţii se vor face cu bani europeni, dacă cererile de finanţare ale autorităţilor vor fi aprobate.

Primăriile fac reparaţii de mai mică amploare cu bani proprii, investiţiile majore în şcoli fiind propuse pentru finanţări europene

Primăriile fac reparaţii de mai mică amploare cu bani proprii, investiţiile majore în şcoli fiind propuse pentru finanţări europene

August este luna în care administratorii şcolilor încearcă să realizeze, din banii pe care îi au sau îi obţin de la primării, lucrări de igienizare, reparaţii sau reabilitări, astfel încât la începerea noului an şcolar elevii să fie primiţi în şcoli în condiţii decente. Verificările făcute în fiecare an de inspectorii Inspectoratului Şcolar al Judeţului Hunedoara (ISJ) şi Direcţiei de Sănătate Publică (DSP) în prima săptămână a lunii septembrie se desfăşoară în toate şcolile, dar sunt vizate, în special, unităţile de la sate şi din Valea Jiului, acolo unde foarte multe grădiniţe nu au autorizaţie sanitară de funcţionare. Potrivit responsabilului cu investiţiile din cadrul Inspectoratului Şcolar al Judeţului Hunedoara, Mircea Boian, opt proiecte de reabilitare şi modernizare au fost depuse la Agenţia pentru Dezvoltare Regională Timişoara (ADR) şi se află acum în evaluare. Proiectele vizează lucrări de reparaţii şi modernizare care ar trebui făcute la şcolile generale din Vaţa, Şoimuş, Toteşti, dar şi la Şcoala “Dominic Stanca” din Orăştie, Colegiul Tehnic Agricol “Alexandru Borza” din Geoagiu, Colegiul Tehnic “Hermes” din Petroşani şi Colegiul “Emanuil Gojdu”, din Hunedoara. “Nu ştim care dintre aceste proiecte vor fi declarate eligibile, însă aşteptăm răspunsul ADR Vest”, declară pentru săptămânalul REPLICA reprezentantul ISJ Hunedoara, Mircea Boian.

Bani pentru Şcoala 1 şi Liceul “Gojdu”

La Hunedoara, investiţii consistente, din bugetul local, dar şi din bani europeni, ar putea fi făcute la Şcoala Gimnazială Numărul 1 şi la Colegiul Economic “Emanuil Gojdu”, potrivit autorităţilor. Pentru lucrări de reparaţii şi întreţinere, directorii şcolilor trebuie să vină cu bani din veniturile proprii ale instituţiilor de învăţământ. “Primăria Hunedoara are prevăzut, în lista de investiţii pentru acest an, proiectul «Reabilitare termică Şcoala Gimnazială Numărul 1». Este vorba, de fapt, despre fosta Şcoală Generală Numărul 9 din Hunedoara. În privinţa reparaţiilor curente, acestea sunt făcute de şcoli, din venituri proprii. Potrivit Legii 1 din 2001, Legea educaţiei, nu este obligaţia Primăriei să suporte aceste cheltuieli. Administraţia locală este obligată să suporte doar investiţiile majore şi reparaţiile capitale care se fac în şcoli”, explică reprezentanta Primăriei, Silke Oprean. Şcoala Gimnazială Numărul 1 va primi, potrivit hotărârii Consiliului Local 184 din 2014, suma de 369.000 de lei. Suma a fost suplimentată după ce, iniţial, Consiliul alocase şcolii doar 300.000 de lei. Diferenţa provine din diminuarea bugetului local, la capitolul “Cultură, religie şi recreere”. Practic, Primăria a renunţat la realizarea skatepark-ului care ar fi trebuit să fie amenajat în zona stadionului “Michael Klein” şi a făcut şi o a doua reducere, de 9.000 de lei, la capitolul “Licenţe şi soft”.

Şcoala Numărul 3 are nevoie de investiţii

Directorul-adjunct al Colegiului Economic “Emanuil Gojdu” din Hunedoara, Georgeta Ungur, spune că şcoala pe care o reprezintă are mare nevoie de bani pentru finalizarea investiţiilor la campusul şcolar (care cuprinde clădirea liceului şi a fostei Şcoli Generale Numărul 3, dar şi clădirea cantinei şi a internatului).
“O parte dintre aceste lucrări au fost deja făcute în perioada 2006-2007, însă ele s-au oprit, aşa că mai avem de lucru, parţial, la clădirea liceului, iar la Şcoala Generală Numărul 3 încă nu am avut bani să facem nimic. Noi am fi vrut să construim încă un corp de clădire, cu toate dotările, inclusiv o sală de conferinţe modernă, atât de necesară nu numai pentru noi, cât şi pentru comunitate, însă nu s-au mai găsit banii pentru aşa ceva”, spune directoarea. Ea adaugă că la clădirea fostei Şcoli Generale Numărul 3, acum componentă a Colegiului “Gojdu”, nu s-a intervenit decât minimal, din venituri proprii, pentru ca elevii din clasele primare şi de gimnaziu să poată începe şcoala în condiţii decente. “Verificări ale inspectorilor şcolari şi sanitari sunt în fiecare an şi noi am vrea să avem banii să modernizăm toate clădirile. Pentru că nu îi avem, însă, ne descurcăm cum putem. Din sumele câştigate din închirirea camerelor de internat pe timp de vară, dar şi din închirierea cantinei pentru nunţi şi botezuri, am încercat să rezolvăm necesităţile stringente de la şcoala generală. Probleme grave nu au fost niciodată, iar neregulile semnalate de inspectori încercăm să le remediem în cel mai scurt timp, imediat după controalele pe care le fac aceştia”, adaugă directorul-adjunct al Colegiului Economic “Emanuil Gojdu”.

La Deva, banii se dau săptămâna viitoare

La Deva, directorul tehnic al Primăriei, Cosmin Vasile, spune că abia în şedinţa de consiliu de săptămâna viitoare va fi luată în discuţie problema necesarului de investiţii pentru reparaţii la şcolile din oraş. “Mai este încă o lună până la începerea anului şcolar şi, în parte, şcolile din Deva sunt într-o situaţie bună. Cea mai mare nevoie de investiţii şi reparaţii capitale au şcolile «Andrei Şaguna», «Andrei Mureşan», «Octavian Goga», Colegiul Naţional Sportiv «Cetate» şi şcoala «Regina Maria», clădire care este monument istoric, aşa că intervenţia va fi ceva mai dificilă. Acestea sunt şcolile mai vitregite din oraş, iar Primăria speră să poată obţine finanţări europene, pentru a reabilita complet toate clădirile amintite”, afirmă directorul Tehnic al Primăriei Deva, Cosmin Vasile. Acesta adaugă că una dintre urgenţe, la toate şcolile, ar fi înlocuirea instalaţiilor electrice vechi de 20-30 de ani, însă acestea, odată schimbate, vor face necesare lucrări complexe de reparaţii ale zidăriei, tocăriei şi zugrăveli, aşa că autorităţile aşteaptă apariţia ghidurilor de finanţare, pentru a cere bani din fonduri europene şi guvernamantale.

14 şcoli şi 10 grădiniţe nu au primit autorizaţie

În timpul controalelor pe care le fac la fiecare început de an şcolar, inspectorii sanitari şi şcolari urmăresc stadiul lucrărilor de igienizare, reabilitare, acolo unde este cazul, dacă există mobilierul şcolar necesar, dar şi care este structura personalului didactic şi care sunt principalele deficienţe cu care se confruntă directorii şcolilor. Inspectorii DSP controlează condiţiile igienice din sălile de clasă, urmăresc dacă acestea au mobilier specific, dacă elevii au acces la apă potabilă curentă şi grupuri sanitare curate şi dacă sistemele de încălzire sau sobele care funcţionează în majoritatea şcolilor din mediul rural nu sunt un pericol pentru copii. Dintre cele 316 instituţii de învăţământ din judeţul Hunedoara, anul trecut, 292 au fost autorizate să funcţioneze sanitar-veterinar, iar restul nu au primit autorizaţie. Majoritatea unităţilor şcolare fără autorizaţie sunt cele din în mediul rural şi în Valea Jiului. Trei şcoli gimnaziale cu personalitate juridică şi 11 fără personalitate juridică au funcţionat, anul trecut, fără autorizaţie sanitar-veterinară, iar 10 grădiniţe nu au primit autorizaţia inspectorilor sanitari de a funcţiona, ele fiind amplasate în apartamente, spaţii considerate improprii.

Tags: ,

About Ada Beraru