Deşi manualele digitale ar fi trebuit să poată fi accesate încă din data de 15 august pe site-ul oficial al Ministerului Educaţiei Naţionale, aproape două săptămâni mai târziu, acestea încă nu erau disponibile. Întârzierea finalizării licitaţiei din cauza contestaţiei nu le permite nici dascălilor, nici părinţilor accesul la pagina oficială a ministerului. O altă platformă, construită de una dintre firmele interesate de tipărirea manualelor şi realizarea formatului digital, este funcţională şi le poate permite profesorilor să arunce o privire peste manualele pe care le-ar putea folosi odată cu începerea noului an şcolar.
Începând din septembrie, elevii din clasa I şi a II-a din judeţ vor folosi la şcoală şi manuale digitale. Forma digitală a manualelor se poate folosi pe PC, tabletă Windows, iPad, tabletă Android, dar şi pe smartphone. Purtătorul de cuvânt al Inspectoratului Şcolar al Judeţului Hunedoara, Raluca Manea, spune că manualul digital este o replică similară celui tipărit şi completează activităţile de învăţare existente în versiunea tipărită cu activităţi multimedia interactive, oferind mai multă varietate elevilor şi transformându-i în membri activi ai procesului de învăţare. “Manualele vin cu o programă reînnoită. Ele sunt proiectate interdisciplinar, pentru clasa întâi şi a doua. Există o platformă oficială pusă la dispoziţie de Ministerul Educaţiei, www.manuale.edu.ro, unde manualele vor fi încărcate. Acolo manualele vor putea fi consultate, comparate şi descărcate, în vederea opţiunii pentru cel mai bun manual, pentru manualul cel mai bine adaptat la particularităţile copiilor dintr-o anumită şcoală”, explică Raluca Manea.
Licitaţie cu contestaţii
Potrivit purtătorului de cuvânt al ISJ Hunedoara, un comunicat de presă al Ministerului Educaţiei preciza că la zece zile de la finalizarea licitaţiilor pentru manuale vor fi încărcate pe site-ul amintit. “Doar că, între timp, au apărut contestaţii, iar noul termen nu îl ştiu nici eu, pentru că nu se spune care este. Prima licitaţie a fost finalizată în data de 4 august, s-au postat editurile care au câştigat editarea acestor manuale şi s-au postat manualele pentru care nu s-a licitat. Era vorba de şase manuale pentru învăţământul în limbile minorităţilor naţionale. Şase manuale pentru clasa întâi şi şase manuale pentru clasa a doua, pentru care nu au fost depuse deloc oferte”, adaugă reprezentanta Inspectoratului Şcolar.
La Minister, pagină în construcţie
Dacă site-ul oficial al Ministerului Educaţiei, www.manuale.edu.ro, apărea, la aproape două săptămâni după termenul limită anunţat pentru postarea manualelor digitale, ca pagină în construcţie, profesorii din judeţul Hunedoara au la dispoziţie din această săptămână o platformă online creată printr-o iniţiativă privată de Editura Litera şi SIVECO şi un Tel Verde gratuit în cazul în care au întrebări sau neclarităţi cu privire la utilizarea manualelor digitale, introduse în premieră în anul şcolar 2014 – 2015. Platforma se numeşte „Clubul Dascălului Modern” şi a fost creată de specialiştii celor două companii, pentru a le oferi profesorilor şi părinţilor posibilitatea să se informeze sau să primească sfaturi despre utilizarea variantelor digitale ale manualelor. Cele două firme s-au numărat printre câştigătoarele licitaţiei de manuale de Matematică şi Explorarea Mediului şi de Comunicare în Limba Română pentru clasa I. Pe lângă platforma online, firmele au mai pus la dispoziţia celor interesaţi şi un Tel Verde 0.800.11.0222, unde pot adresa întrebări sau pot cere îndrumări pentru a rezolva eventuale neclarităţi. Platforma „Clubul Dascălului Modern” este accesibilă pe site-ul www.manualPLUSdigital.ro sau pe pagina de Facebook manualPLUSdigital.
Platforma privată este funcţională
Creatorii lor susţin că, odată cu noile manuale, tipărite şi în format digital, manuale de comunicare în limba română (Abecedar), matematică şi explorarea mediului, orele de curs vor deveni mai interactive, atractive şi mai interesante, dar vor răspunde şi la nevoia elevilor din clasele mici de a învăţa prin joc, de pe tabletă, calculator sau chiar telefon “isteţ”. La elaborarea manualelor au contribuit psihopedagogi, dar şi specialişti în proiectarea învăţării, programatori şi graficieni. Tandemul manual tipărit – manual digital este gândit în aşa fel încât să se completeze, iar specialiştii care au elaborat manualele susţin că acestea urmăresc noul Curriculum integrat pentru clasa I, corelarea învăţării cu situaţiile din viaţa cotidiană şi centrarea pe proiecte. Mai mult, ei susţin că noile manuale aduc flexibilitate în gestionarea timpului şcolar şi în gruparea elevilor şi maximizează utilizarea timpului de învăţare pentru „împrumuturile” dintr-o arie spre a fi utilizate ca suport în alta.
Manuale digitale diferite, pe clase sau şcoli
“Manualul digital reprezintă un pas important spre învăţarea adaptivă, în care ritmul nu mai este cel impus de profesor sau de clasă. Acum fiecare elev poate parcurge activităţile de învăţare într-un ritm propriu, iar acest lucru permite o dezvoltare organică a cunoaşterii la nivelul clasei. Suportul oferit celor mici prin mijloace precum feedback vizual, feedback textual sau indicii face ca procesul de învăţare să devină mult mai prietenos. Lecţiile devin jocuri educaţionale, poveşti cu caracter informativ, aşa încât obligaţia de a învăţa se va transforma în motivaţie”, scrie pe platforma online unde utilizatorii pot obţine detalii şi lămuriri suplimentare referitor la noile manuale. În plus, noile manuale aduc beneficii şi dascălilor, care pun eficient în practică diverse modele de predare: de la modelul tradiţional, centrat pe profesor, până la modele mai noi, cum ar fi cel centrat pe elevi sau clasa oglindită (“flipped-classroom”, în limba engleză) – mai bine adaptate pentru lucrul colaborativ şi centrat pe activitatea practică, dar le vor oferi profesorilor ajutor şi în crearea de planuri de lecţii. Raluca Manea afirmă că fiecare clasă sau fiecare şcoală va putea opta pentru varianta de manual potrivită, în urma unei şedinţe de catedră.
Purtătorul de cuvânt al Inspectoratului Şcolar Hunedoara adaugă că judeţul nostru este unul dintre cele mai urbanizate din ţară, iar investiţiile din ultimii ani au apropiat infrastructura şcolilor din mediul rural de cea de la oraşe. Raluca Manea adaugă că toate şcolile sunt conectate la Internet, iar reţeaua a fost deja folosită în timpul simulărilor, dovedindu-se funcţională, aşa că, după soluţionarea contestaţiilor pentru licitaţii, nu vor fi probleme în utilizarea noilor manuale digitale gratuite.
Leave a Reply
You must be logged in to post a comment.