Finalul de an 2014 lasă să cadă cortina peste o guvernare anti-economie, care a amintit până la un punct de vremurile în care cabinetul era condus de Adrian Năstase. Şi atunci banii publici au fost în slujba interesului privat al candidatului la funcţia supremă în stat. Sub Ponta însă derapajele au atins recorduri încă neegalate. A contribuit decisiv la asta faptul că premierul Victor Ponta a fost sigur că va deveni preşedintele Victor Ponta.
Excedentul bugetar, o laudă cât o ocară
Practic, ce a făcut premierul Victor Ponta în 2014? Ce i se poate reproşa sotto voce este că a sacrificat investiţiile ţării ca să finanţeze propria campanie electorală. La începutul toamnei, Guvernul a tăiat 4 miliarde de lei din cheltuielile prin care trebuiau cofinanţate proiectele cu fonduri europene. Din aceşti bani, se ştie deja, peste un miliarde de lei au reprezentat reduceri pe palierul marilor proiecte de investiţii, în principal la construcţia de autostrăzi. Deşi a încercat să-şi facă un titlu de glorie din faptul că bugetul de stat la 10 luni a înregistrat un excedent, premierul Ponta nu a făcut decât să anunţe că a blocat investiţiile şi a rămas cu o parte din banii care ar fi trebuit să fie puşi în operă.
Inaugurări în pasul piticului
Datele CNADNR arată că până la finele acestui an vor fi finalizaţi doar 56,3 kilometri de autostradă, respectiv primul lot (22,2 kilometri) şi o porţiune de 6 kilometri din lotul 2 al autostrăzii Nădlac – Arad, 6 kilometri din lotul 2 al autostrăzii Timişoara – Lugoj şi lotul 3 de la Orăştie – Sibiu (22,1 kilometri).
Minciuna cu acciza
Niciuna dintre declaraţiile făcute de premierul Ponta nu a fost în acord cu realitatea. Una dintre celebrele minciunici ale primului ministru a fost prilejuită de momentul în care guvernul a încercat să explice de ce aplică o acciză de şapte eurocenţi pe combustil, calculată la un curs euro-leu “retroactiv”, cu mult peste valoarea la zi a acestuia. Potrivit lui Victor Ponta, banii adunaţi aplicând fofârlica umflării artificiale a cursului de schimb ar fi trebuit să fie în întregime viraţi spre construcţia de autostrăzi. În realitate, cheltuielile de capital ale statului, adică investiţiile din bugetul public, s-au ridicat în primele opt luni ale anului la 6,99 miliarde de lei, la aproape jumătate faţă de aceeaşi perioadă a anului 2008 şi cu 28,5% mai mici decât în primele opt luni din 2013.
Blestemul lui Ponta
Pierzând alegerile prezindenţiale, vechiul “nou” premier Victor Ponta trăieşte coşmarul vieţii lui: să repare singur toate greşelile făcute de el însuşi în acest an. Nu va fi uşor. Urmează un an cu mari riscuri economice. Să nu amintim decât politica restrictivă de creditare a sectorului bancar, gradul încă foarte redus de absorbţie a fondurilor europene, plăţile pe care le are de efectuat Ministrul Finanţelor pentru garanţiile emise de stat, un an agricol slab care dacă se va manifesta în acest fel va avea un impact mare asupra inflaţiei şi creşterii economice. Remarcat prin superficialitatea sa şi lipsa de organizare şi viziune economică, premierul Ponta nu are altă şansă acum decât să salubrizeze în economia naţională toată mizeria pe care chiar domnia sa a făcut-o în 2014!
Leave a Reply
You must be logged in to post a comment.