Un pod, un drum, zeci de probleme

Articolul a fost vizualizat de 1,803 ori

Şoferii care credeau că suspendarea lucrărilor de reabilitare a DN 76 pe timpul iernii va echivala cu o suspendare a problemelor de pe această şosea s-au înşelat. Dacă pe porţiunea dintre Şoimuş şi Brad au dispărut semafoarele temporare, blocajele apar acum pe podul de peste Mureş, la legătura drumului amintit cu DN 7. Podul e vechi şi ar fi trebuit reabilitat demult. Starea în care se găseşte structura face ca orice soluţie a drumarilor să fie una provizorie. Asta până la anunţata reabilitare a podului din primăvară. Iar atunci vor fi alţi nervi, alte înjurături aruncate pe geamul portierei, alte probleme ridicate de locuitorii satelor din zonă.

Pe podul de la Şoimuş se petrece un fenomen gen “Meşterul Manole”: gropile sunt astupate azi, dar reapar după cel mult trei-patru zile

Pe podul de la Şoimuş se petrece un fenomen gen “Meşterul Manole”: gropile sunt astupate azi, dar reapar după cel mult trei-patru zile

Primul blocaj de amploare pe podul de la Şoimuş s-a înregistrat chiar în prima duminică a lui 2015. Volumul de trafic sporit de românii care începuseră să se întoarcă în Occident, la muncă, după Sărbătorile petrecute acasă, a dat peste cap ideea de “fluiditate” într-un capăt de autostradă ce se sfârşeşte brusc (provizoriu, aşa se spune) într-un giratoriu, cum se întâmplă la Şoimuş. Mai rău, gerul din primele zile ale anului a făcut ca gropile din carosabilul podului să apară ca într-un poligon în care s-au făcut exerciţii cu mortiere. Cozile formate se întindeau pe tot podul, în giratoriu şi pe kilometri buni ai sensului Orăştie – Deva al autostrăzii. Serviciul Rutier a sesizat situaţia încă de pe atunci dar, duminică fiind, nu a prea avut cu cine sta de vorbă în rândul drumarilor. A doua zi, după-amiaza, gropile au fost astupate, cât de cât, cu “mixtură rece”, cum spun drumarii (în acest caz, un amestec de zgură cu material frezat din carosabil). N-a durat decât câteva zile, iar gropile au apărut din nou. În week-end-ul următor parcă erau şi mai multe. Luni, 12 ianuarie, drumarii au intervenit iarăşi. După câte se pare povestea se va tot repeta. Podul a fost, este şi va fi blocat de… gropi.

Apa “ascunsă” pune probleme

Sectorul DN 76 cuprins între Deva şi Brad a fost preluat în administrare pe durata lucrărilor de reabilitare de către societatea Selina SA. Aceasta trebuie să se ocupe atât de reabilitare cât şi de chestiunile curente ce ţin de organizarea şi asigurarea unui trafic rutier în condiţii acceptabile. De regulă, în asemenea situaţii, reprezentanţii firmelor private preferă politica struţului şi nu spun nimic, pe ideea “câinii latră, caravana trece, noi ne încasăm bani”. Am avut surpriza să constatăm că, de data aceasta, povestea nu s-a repetat. Directorul adjunct al Selina SA, Liviu Cosmei, a oferit lămuriri ori de câte ori a fost solicitat de noi.

“Podul este destul de vechi şi are nevoie de o reparaţie capitală. Dacă am fi avut aprobată o soluţie de deviere a traficului am fi făcut reparaţia în toamna anului trecut. Am pus, mai întâi, plombe clasice, dar ne-am trezit că sar ca nişte dopuri. Podul are o deschidere mare, de sute de metri şi este elastic. Aşa a fost el proiectat (pentru a rezista mai bine – n.r.). Nu au de ce să se teamă şoferii de tir atunci când spun ei că trepidează. Aşa a fost proiectat podul în cauză. Revenind la problema plombelor, pe timp de iarnă altă soluţie decât plombe cu mixtură rece nu avem. Am lăsat acolo o echipă de 9 oameni care doar cu asta trebuie să se ocupe. Am şi dus materialele necesare aproape de pod, tocmai pentru ca oamenii noştri să poată interveni mai rapid. Carosabilul cedează pentru că între izolaţia podului şi placa de beton s-a infiltrat apă. Cum fenomenul de îngheţ-dezgheţ se tot repetă, acea apă infiltrată duce la apariţia gropilor”, spune Liviu Cosmei.

De la primăvară, altă problemă

De la 1 martie, dată la care ar trebui să înceapă reabilitarea podului de la Şoimuş, şoferii care vor veni dinspre Brad spre Deva, ori cei care vin dinspre Simeria şi vor să intre la Şoimuş pe DN 7 ca să-şi continue drumul spre Ilia vor avea de ocolit. Cei care vor să ajungă la Deva pe autostradă au posibilitatea să “coboare” de pe şoseaua de mare viteză la Simeria Veche.

pod soimus 2Cosmei susţine că la momentul la care CNADNR a ofertat lucrările de reabilitare a DN 76, nu exista giratoriul prin care se face legătura cu autostrada. Acesta este amplasat foarte aproape de pod, iar reabilitarea structurii în cauză presupune închiderea cel puţin a unui sens. “Dacă am închide un sens pe pod, în configuraţia actuală, am bloca şi DN 7 şi DN 76 şi autostrada, pentru că între pod şi giratoriu nu este suficient spaţiu” declară Liviu Cosmei.
Reprezentanţii societăţii Selina, cei ai Serviciului Rutier din cadrul IPJ Hunedoara şi cei ai prefecturii discută în aceste zile pe tema soluţiei de deviere a traficului.
Cele mai vehiculate variante sunt ca traficul de pe autostradă, ce vine dinspre Simeria, să fie deviat pe DN 76 până la Bejan, apoi pe Drumul Judeţean 706 A prin Brănişca, Bretea Mureşană şi Ilia.

O variantă mai scurtă de reconectare a traficului cu DN 7 ar fi podul uzinal de la Mintia. Varianta mai scurtă ar fi de dorit şi din cauză că, prin Brănişca, Bretea Mureşană sau Ilia, tirurile ar avea aceeaşi problemă pe care au avut-o prin Bobâlna sau Rapolt, în 2008 – 2010, când se lucra la reabilitarea DN 7.

O reabilitare cu multe sacrificii ale localnicilor

Vara trecută, luni la rând, zeci de familii din Şoimuş n-au mai putut să intre în curţi cu maşina ori cu căruţa pentru că s-au trezit prin faţa porţilor cu un şanţ lat şi adânc săpat pentru rigola drumului. Cum necazul nu vine singur, în câteva puncte conducta de apă ce fusese trasă în zonă a fost spartă de utilaje. Altă întârziere. În toamnă, oamenii se temeau că nu au pe unde-şi aduce acasă bucatele recoltate de pe câmp. Pe podul de la Şoimuş se petrece un fenomen gen “Meşterul Manole”: gropile sunt astupate azi, dar reapar după cel mult trei-patru zile. Până la urmă, lucrarea s-a accelerat. Problema a reapărut apoi la câteva case din comuna Vaţa de Jos.

În comuna Vălişoara, oamenii reclamau că firmele constructoare au intrat abuziv pe terenurile lor, sau că, în urma turnării straturilor de asfalt şi a reconfigurării terasamentului drumului, nu mai puteau să intre ori să iasă de pe proprietăţi, pentru că diferenţa de nivel era, în unele locuri, chiar şi de un metru. Ritmul lucrărilor de anul trecut a lăsat şi el mult de dorit, dar, se pare, de vină au fost întârzierile la plată provocate de CNADNR. Doar Sărbătoarea Naţională de la Ţebea a părut că mai impulsionează mersul lucrărilor.

Până la urmă, constructorii au reuşit să aducă la nivel mai toate zonele pe care săpaseră pentru refacerea “patului” drumului, fiind astfel eliminate şi cele opt semafoare temporare care anul trecut făceau ca un drum de la Deva la Brad, în loc să dureze 40 de minute, să fie de un ceas şi jumătate.

About Ciprian Iancu