După ani buni în care Hunedoara a pierdut, una câte una, multe dintre facilităţile şi resursele de care beneficiase zeci de ani la rând, cel de-al doilea municipiu al judeţului Hunedoara pare să renască din propria cenuşă. Deşi a fost contestată iniţial, hotărârea autorităţilor de a majora preţul biletelor pentru intrarea la Castelul Corvinilor nu a diminuat numărul turiştilor, dimpotrivă. Mai mult, noi unităţi turistice s-au deschis anul acesta la Hunedoara, iar în perioada care va urma numărul lor ar putea să crească.
Anul trecut, Castelul Corvinilor şi-a depăşit toate recordurile anterioare, atât la capitolul încasări, cât şi la capitolul număr de turişti: Castelul a avut, pentru prima oară în istoria monumentului istoric, 230.000 de vizitatori plătitori. În vara lui 2014, „coada” la intrare s-a întins până la jumătatea podului. Numărul turiştilor a crescut aproape de trei ori, în comparaţie cu 2012, când Castelul a fost vizitat de doar 86.000 de turişti şi de aproape opt ori, în comparaţie cu anii ’80, când Castelul era vizitat de numai 30.000 de persoane (pe atunci, majoritatea români).
Turismul în Hunedoara – record la nivel naţional
În 2014 peste 230.000 de turişti, cu 40 la sută mai mulţi decât anul anterior, au vizitat monumentul, iar veniturile din biletele vândute în perioada amintită sunt de 3.347.000 de lei. De altfel, anul acesta judeţul Hunedoara a înregistrat cea mai mare creştere a numărului de turişti la nivel naţional. Statisticile indică o creştere cu aproape 25 la sută a numărului de turişti în judeţul nostru, iar creşterea este un record la nivel naţional! Castelul Corvinilor a crescut „cât alţii în şapte”, după ce administraţia monumentului, în parteneriat cu Consiliul Local şi ONG axate pe reconstituire medievală şi promovare locală au făcut intens publicitate Castelului. Astfel, administraţia locală a alocat bani pentru reabilitarea de urgenţă a Turnului Toboşarilor şi a aripii Bethlen (înlocuirea lemnului şarpantei şi a ţiglei), pentru a elimina riscul degradării plafoanelor, dar şi al rănirii turiştilor cu ţigle, care erau pe punctul să se desprindă din acoperiş, din cauza infiltraţiilor. În afara evenimentelor susţinute de organizaţiile neguvernamentale şi devenite tradiţionale pentru ultimii 10 ani la Hunedoara, Castelul are, mai nou, şi un Festival de Operă, un Festival al Virşlilor, un Festival al Producătorilor Locali, dar şi un Carnaval Medieval. Mai mult, Castelul Corvinilor a apărut, în mai multe rânduri, în topul celor mai frumoase sau în topul celor mai înspăimântătoare obiective turistice de pe continent, fiind recomandat şi de prestigiosul Trip Advisor drept una dintre destinaţiile de top din întreaga lume!
Încă trei unităţi turistice deschise în ultimul an
Ca să-şi crească vizibilitatea, Castelul Corvinilor a participat şi la evenimente de profil, printre care prestigiosul Târg Internaţional de Turism de la Lugano. Vizitatorii Târgului, cel mai important de acest fel din Elveţia, au avut ocazia să facă un tur virtual al Castelului Corvinilor, graţie unei aplicaţii pentru smartphone. Posibilitatea realizării unui tur virtual al monumentului a fost o premieră naţională, având în vedere că aplicaţia pentru smartphone a fost special creată pentru acest târg. Aplicaţia a permis oricărui utilizator de smartphone să efectueze o vizită virtuală la castel, însoţit de imagini şi de comentarii în cinci limbi străine. După „Swiss International Holiday Exhibition”, Castelul a fost prezentat şi la târgul internaţional de turism de la Londra, în perioada 3-6 noiembrie. Şi, pentru a nu se opri doar la capitolul servicii, administraţia Castelului a „găsit” şi un produs emblemă pentru monumentul numărul unu al judeţului Hunedoara: Castelul va avea, de acum, propriul vin! Vinul a fost degustat, în Elveţia, la Târgul Internaţional de Turism de la Lugano, unde administraţia Castelului a participat cu un stand, iar după ce un somelier recunoscut în Elveţia a apreciat vinul de Ţelna, reprezentanţii Castelului Corvinilor au decis să redeschidă vechea cramă din castel, unde turiştii să poată gusta licoarea şi s-o aprecieze cum se cuvine. „Vinul Corvinilor” este un vin creat special pentru Castelul de la Hunedoara de o cramă din judeţul Alba care, potrivit documentelor istorice, a livrat vin pentru nunta lui Matei Corvin. Turiştii vor regăsi legenda istorică pe eticheta „Vinului Corvinilor”, care va fi comercializat doar în interiorul Castelului. Demersurile administraţiei locale hunedorene nu au rămas fără rezultate: trei noi unităţi turistice (Hostel Păltiniş – tot mai căutat, Hotel Bulevard şi Hotel Diamond) s-au deschis în ultimul an în zonă, ca urmare a creşterii necesităţii facilităţilor pentru cazare, iar în sezon administraţia Castelului Corvinilor anunţă că acestea au funcţionat la capacitate maximă. Reprezentanţii unităţilor turistice din zonă confirmă faptul că sunt, literalmente, asaltaţi de turişti pe parcursul lunilor de vară, aşa că – în lipsa unor capacităţi mai mari de cazare, sunt nevoiţi să-i direcţioneze, cel mai adesea, spre pensiuni din Ţara Haţegului şi pierd bani care ar putea să le rămână în buzunar!
Cetatea Devei: creştere mai timidă
Şi la cetatea Devei, al patrulea obiectiv turistic al judeţului după importanţa istorică şi numărul de vizitatori, traficul turistic este în creştere. Totuşi, în comparaţie cu traficul de la Castelul Corvinilor, la Deva acesta rămâne unul modest: mai puţin de 85.000 de vizitatori pe parcursul anului 2014. Telecabina a fost inaugurată în 2006, dar autorităţile devene nu au întocmit statistici de trafic al turiştilor decât începând din 2010, când la Cetatea Devei au urcat 67.000 de turişti. Dacă o mai bună organizare, implicarea administraţiei şi o promovare intensă au crescut semnificativ numărul turiştilor care tranzitează Hunedoara, la Deva situaţia nu este la fel de bună. Proiectele de reabilitare a celor trei incinte au suferit amânări repetate, aşa că turiştii nu s-au putut bucura în întregime de splendoarea monumentului istoric care domină oraşul. Mai nou, autorităţile au ajuns la concluzia că cetatea Devei are, totuşi, nevoie de o telecabină mai mare, în condiţiile în care, în lunile de vară, zeci de turişti au aşteptat mai bine de o oră pentru a urca în telecabină. Singura modalitate de acces a fost, anul acesta, mono-liner-ul, pentru că incintele II şi III au fost închise pentru public din cauza lucrărilor de reabilitare la care sunt supuse. În iunie, numărul turiştilor care au apelat la mono-liner pentru a urca pe cetate a fost de 12.000, în iulie a ajuns la 14.000, iar în august a depăşit cifra de 20.000. Telecabina are o capacitate de 16 persoane, iar greutatea totală a acestora nu poate fi mai mare de 1,2 tone.
Dacă administraţia locală va decide schimbarea sistemului de glisare al întregii instalaţii, lucrările ar putea restricţiona, din nou, accesul către Cetate, iar asta va însemna un număr mai mic de vizitatori ai municipiului reşedinţă de judeţ. În condiţiile în care turiştii au la dispoziţie un nod de descărcare abia la Şoimuş, după ce potenţialii vizitatori au trecut de oraş, există un risc real ca Deva să piardă masiv la capitolul turism. De altfel, proprietarii de pensiuni şi restaurante din aproprierea Drumului Naţional 7 au semnalat, deja, pierderi semnificative odată cu deschiderea autostrăzii. Tocmai de aceea, în cazul în care municipiul Deva nu va găsi urgent o strategie pentru a menţine, cel puţin, un număr constant de turişti, oraşul riscă să fie „împins” spre un colţ care va fi omis tot mai des de potenţialii vizitatori.
Promovarea este “secretul” succesului
Mii de turişti au participat la ediţia 2014 a Festivalului Virşlilor, unde au fost aşteptaţi să participe la concursuri de olărit, tras cu arcul, dar şi un concurs de mâncat virşli „Viteaz gastronom”. Concertele susţinute de Huniadi Cantores, Focul Viu, Pragul de Sus şi Cimpoierii de Transilvania au creat o atmosferă medievală-folk, iar producătorii de virşli din Sălaşu de Sus i-au aşteptat pe hunedoreni cu mezeluri gustoase, specifice numai pentru această zonă. Şi accesul către Castelul Corvinilor va fi şi mai uşor începând din acest an. Administraţia locală a anunţat că va instala, până la sfârşitul acestei luni, 55 de indicatoare permanente de informare turistică, pentru a direcţiona cu şi mai multă eficienţă turiştii către monumentul istoric. Indicatoarele vor fi plasate pe autostradă, principalele drumuri de intrare în oraş, dar şi pe străzile Hunedoarei, în cele mai importante intersecţii. Panourile au o garanţie de 7 ani, iar decizia de amplasare a celor 55 de indicatoare face parte din strategia de susţinere a sezonului turistic 2015 în municipiul Hunedoara.
Leave a Reply
You must be logged in to post a comment.