Colţul expertului contabil: Care sunt noile reglementări contabile aplicabile începând cu anul 2015

Articolul a fost vizualizat de 2,087 ori

Începând cu 1 ianuarie 2015, se aplică noi prevederi în domeniul contabilităţii. 
În luna decembrie au fost modificate reglementările contabile şi cele fiscale prin OUG 79/2014 şi OUG 80/2014.

contaTot în decembrie a fost emis OMFP 1802 prin care se transpune noua directivă contabilă în legislaţia internă, transpunere care este prevăzută la articolul 53 “Transpunere” din Directiva 2013/34/UE. Prin Directivă termenul de transpunere este data de 20 iulie 2015, şi pentru că primele raportări financiare întocmite de entităţi ulterior acestei date trebuie să fie conforme cu noile cerinţe contabile europene era obligatoriu ca acestea să se aplice cu începutul anului 2015.
Principalele modificări aduse de OUG 79/2014 se referă la modul de conducere a contabilităţii în sensul că începând cu data de 1.01.2015 prin modificarea adusă la art. 1 alin. (5) “ (5) Persoanele fizice care desfăşoară activităţi în scopul realizării de venituri au obligaţia să conducă evidenţa contabilă pe baza regulilor contabilităţii în partidă simplă sau, la opţiunea acestora, pe baza regulilor contabilităţii în partidă dublă, potrivit reglementărilor contabile emise în acest sens, cu excepţia situaţiei în care în legislaţia fiscală se prevede altfel.”

O altă modificare este aceea că abrogarea articolului 5, alineatele (1^1)-(1^4) cu referire la “Persoanele care în exerciţiul financiar precedent au înregistrat cifra de afaceri netă sub echivalentul în lei al sumei de 35.000 euro şi totalul activelor sub echivalentul în lei al sumei de 35.000 euro “şi a articolului 10, alineatul (3^1), contabilitate nu mai poate fi organizată şi condusă “pe bază de contracte/convenţii civile încheiate potrivit Codului civil cu persoane fizice care au studii economice superioare, situaţie în care răspunderea pentru conducerea contabilităţii revine acestor persoane fizice.

Aceste modificări sunt extinse şi asupra întocmirii Situaţiilor financiare în sensul că a fost abrogat şi art. 28 alin. 12.
De asemenea, este definită la articolul 10, alineatul (2) persoana împuternicită în sensul că: “(2) Contabilitatea se organizează şi se conduce, de regulă, în compartimente distincte, conduse de către directorul economic, contabilul-şef sau altă persoană împuternicită să îndeplinească această funcţie. Aceste persoane trebuie să aibă studii economice superioare.

Prin persoană împuternicită să îndeplinească funcţia de director economic sau contabil-şef se înţelege o persoană angajată potrivit legii şi care are atribuţii privind conducerea contabilităţii entităţii.”

Modificarea referitoare la conducerea contabilităţii persoanele fizice care desfăşoară activităţi în scopul realizării de venituri, prin OG 80/12.12.2014 s-a modificat registrul care stă la baza determinării venitului net astfel: “1. La articolul 48, denumirea marginală şi alineatele (1), (8) şi (9) se modifică şi vor avea următorul cuprins: “Reguli generale de stabilire a venitului net anual din activităţi independente, determinat în sistem real, pe baza datelor din contabilitate
Art. 48. – (1) Venitul net anual din activităţi independente se determină în sistem real, pe baza datelor din contabilitate, ca diferenţă între venitul brut şi cheltuielile deductibile efectuate în scopul realizării de venituri cu excepţia situaţiilor în care sunt aplicabile prevederile art. 49 şi 50.

(8) Contribuabilii pentru care determinarea venitului anual se efectuează în sistem real au obligaţia să completeze Registrul de evidenţă fiscală, în vederea stabilirii venitului net anual

(9) Modelul şi conţinutul Registrului de evidentă fiscală vor fi aprobate prin ordin al ministrului finanţelor publice.”
2. La articolul 49, alineatele (6) şi (8) se modifică şi vor avea următorul cuprins: “(6) în cazul în care un contribuabil desfăşoară o activitate desemnată conform alin. (2) şi o altă activitate independentă, venitul net anual se determină în sistem real, pe baza datelor din contabilitate, potrivit prevederilor art. 48.

(8) Contribuabilii care desfăşoară activităţi pentru care venitul net se determina pe baza de norme de venit au obligaţia să completeze numai partea referitoare la venituri din Registrul de evidentă fiscală şi nu au obligaţii privind evidenţă contabilă.”

3. La articolul 50, alineatul (4) se modifică şi va avea următorul cuprins: “(4) Pentru determinarea venitului net din drepturi de proprietate intelectuală, contribuabilii pot completa numai partea referitoare la venituri din Registrul de evidenţă fiscală sau îşi îndeplinesc obligaţiile declarative direct pe baza documentelor emise de plătitorul de venit. Contribuabilii care îşi îndeplinesc obligaţiile declarative direct pe baza documentelor emise de plătitorul de venit au obligaţia să arhiveze şi să păstreze documentele justificative cel puţin în limita termenului de prescripţie prevăzut de lege şi nu au obligaţii privind evidenţa contabilă.”

4. La articolul 51, denumirea marginală şi alineatul (2) se modifică şi vor avea următorul cuprins: “Opţiunea de a stabili venitul net anual, utilizându-se datele din contabilitate.

(2) Opţiunea de a determina venitul net în sistem real, pe baza datelor din contabilitate, potrivit prevederilor art. 48, este obligatorie pentru contribuabil pe o perioadă de 2 ani fiscali consecutivi şi se consideră reînnoită pentru o nouă perioadă dacă contribuabilul nu solicită revenirea la sistemul anterior, prin completarea corespunzătoare a declaraţiei privind venitul estimat/norma de venit şi depunerea formularului la organul fiscal competent până la data de 31 ianuarie inclusiv a anului următor expirării perioadei de 2 ani.”

Începând din acest an prin OMFP 1802/2014 au fost aduse modificări reglementărilor contabile aplicate privind situaţiile financiare anuale individuale şi situaţiile financiare anuale consolidate.

Aceste modificări sunt atât în ceea ce priveşte stabilirea de noi limite în încadrarea entităţilor economice cât şi a conceptelor, principiilor şi metodelor contabile.
Au fost, de asemenea, introduse noi conturi, dintre care aş aminti contul 1175. Rezultatul reportat reprezentând surplusul realizat din rezerve din reevaluare (P), care preia soldul contului 1065, precum şi o nouă abordare a reevaluării imobilizărilor atât ca şi procedeu cât şi ca recunoaştere a rezultatelor acestora în contabilitate prin conturile “655. Cheltuieli din reevaluarea imobilizărilor corporale şi 755. Venituri din reevaluarea imobilizărilor corporale.

Reglementările modifică şi modul de auditare a situaţiilor financiare astfel: “Auditul SECŢIUNEA 10.1 Cerinţe generale privind auditul 563.(1) Situaţiile financiare anuale ale entităţilor mijlocii şi mari, precum şi ale societăţilor/companiilor naţionale, societăţilor cu capital integral sau majoritar de stat şi regiilor autonome sunt auditate de unul sau mai mulţi auditori statutari sau firme de audit. A fost definit şi conţinutul raportului de audit la pct. 565.

OMFP 1802 stabiliteşte şi componenţa Situaţiilor financiare pentru microentităţi astfel: la “SECŢIUNEA 12.1 Scutiri pentru microentităţi
576.- (1) Cu respectarea prevederilor alin. (2) al prezentului punct, microentităţile nu au obligaţia elaborării notelor explicative la situaţiile financiare anuale, prevăzute la pct. 468 şi 469.

(2) Microentităţile prezintă informaţiile prevăzute la pct. 468 lit. a), d) şi e) şi pct. 491 alin. (2) lit. c).
577. – (1) Microentităţile întocmesc bilanţ prescurtat, în formatul prevăzut la pct. 451.

(2) Microentităţile întocmesc cont prescurtat de profit şi pierdere, care să prezinte separat:
– cifra de afaceri netă;
– alte venituri;
– costul materiilor prime şi al consumabilelor;
– cheltuieli cu personalul;
– ajustări de valoare;
– alte cheltuieli;
– impozite;
– profit sau pierdere.

578. – Situaţiile financiare anuale întocmite de microentităţi potrivit pct. 576 şi 577 oferă imaginea fidelă prevăzută la pct. 24 şi 25. Prevederile pct. 26 nu se aplică în cazul acestor situaţii financiare anuale.

579. – Cu excepţia cazului în care se prevede expres în prezentele reglementări, simplificările şi exceptările prevăzute de prezentele reglementări nu se aplică entităţilor de interes public.

O entitate de interes public este considerată ca fiind din categoria entităţilor mijlocii şi mari, indiferent de cifra de afaceri netă, totalul activelor sau numărul său mediu de salariaţi în cursul exerciţiului financiar.

Mornea Maria,
Preşedinta Consiliului Filialei CECCAR Hunedoara

About Redacţia REPLICA