Deva va avea în premieră naţională un sistem de închiriat biciclete electrice. Ideea a apărut la sfârşitul lunii trecute, în urma vizitei Principelui Nicolae la producătorul de biciclete de la Sântuhalm. Aici, Alteţa Sa şi primarul Devei au asistat la prezentarea mai multor modele de biciclete electrice, inclusiv biciclete duble.
“E bine, dar sentimentul este cam ciudat – e prima dată când folosesc o astfel de bicicletă. Efortul este foarte mic, practic, nu prea faci nimic şi bicicleta merge tot mai repede. E mult mai uşor”, a spus Alteţa Sa, Principele Nicolae, imediat după ce a încercat unul dintre modelele de bicicletă electrică ale DHS. “Are un senzor şi la frânare, care, în momentul acţionării frânei, taie alimentarea la motor. Este un produs nou, va intra pe piaţă în acest an. Avem comenzi din Olanda. Autonomia bateriei este de până la 60 de kilometri, influenţată de tipul de teren pe care rulezi, greutate, iar bateria are o durată de viaţă de până la 1.000 de reîncărcări.
Bateria de e-bike poate ţine 50-90 de kilometri, dar depinde şi de treapta de viteză”, a explicat delegaţiei Cătălin Ursuţ, quality manager, Eurosport DHS. Bicicleta testată de Principele Nicolae al României va putea fi încercată şi de deveni sau de turiştii care ajung în oraşul de la poalele Cetăţii. Asta dacă proiectul e-bike sharing va deveni realitate, iar Deva poate să fie primul oraş din ţară care introduce un asemenea sistem, cu sprijinul producătorului de biciclete: “Am dori ca împreună cu Primăria municipiului Deva să iniţiem un proiect de e-bike sharing în oraş. Aportul nostru va fi know-how-ul, service, post service şi mai departe tot ce implică realizarea acestor e-bike-uri cât şi orice e nevoie pe toată durata de viaţă a produselor.”, a declarat Cătălin Ursuţ. Printre parametrii tehnici ai bicicletei electrice se numără şi puterea de 250W.
Ţintă: velo city
Deva are deja un mic sistem de bike sharing prin care 20 de biciclete pot fi “împrumutate” pe baza buletinului de la Staţia Telecabinei: “Acum nu avem cerere, dar din primăvară vor fi destui doritori. De fapt, ele nu se închiriază, ci se împrumută gratis pentru o zi. Sunt biciclete de oraş, simple, cu coş pentru a putea transporta şi mici cumpărături”, explică Melania Iscru de la Primăria Deva, unde conducerea instituţiei vrea să transforme Deva într-un “velo city”. Autorităţile devene împreună cu cele din Sibiu lucrează şi la un parteneriat alături de producătorul de biciclete pentru a lega cele două municipii ardelene. Sibiul are deja peste 70 de kilometri de piste de biciclete în afara oraşului către zone turistice şi de agrement: “Am discutat anul trecut, când a fost o vizită cu cei de la DHS în Olanda şi am discutat şi cu reprezentanţii Primăriei Sibiu. Vrem să încheiem un parteneriat între DHS şi Primăria Deva cu Primăria Sibiu pentru a lega cele două municipii, dar ne mai gândim la un parteneriat: vrem să aducem noile modele, chiar cele duble, pentru cei care vor să viziteze municipiul Deva. Dacă modelul are şi GPS, ne dă posibilitatea să-i urmărim ca să nu le fure şi sunt perfecte pentru zona Cetate”, spune primarul Petru Mărginean. Tot o propunere de e-bike sharing are producătorul de biciclete şi din Alba Iulia: “Noi vrem să ne implicăm în proiectele de dezvoltare ale mobilităţii urbane şi construirea a cât mai multor piste de biciclete în România”, spune Roxana Lici, asistent manager DHS.
În România, e-bike-urile sunt limitate de lege la 25 de km/h. Producătorul spune că, pe partea electrică, motorul nu oferă mai mult de 25km/h, dar din pedalat se poate depăşi această viteză. În Germania, cicliştii interesaţi îşi pot înregistra e-bike-urile şi astfel primesc permisiunea de a rula cu mai mult de 25km/h, dar numai pe şosea, nu şi pe pistele special dedicate.
E-bike, pe val în Europa
Cum, în ţările din Vestul Europei, bicicleta electrică a devenit un trend, se aşteaptă o creştere a interesului pentru aceste modele şi în România, unde un asemenea model sare de 4 mii de lei. Sistemul de închiriere de biciclete numit “bike sharing” este considerat un interesant model de parteneriat public-privat care s-a extins rapid în ultimii ani în lume. Introducerea de biciclete electrice ridică nivelul serviciilor oferite cicliştilor. Asta pentru că bicicletele electrice reduc efortul făcut de rider, încurajează deplasarea pe distanţe mai lungi şi sunt uşor de folosit pe pante. Faţă de o bicicleta tradiţională, e-bike oferă avantajul vitezei sporite de deplasare. Aceasta poate ajunge până la 40 de kilometri pe oră. Deocamdată, doar câteva mari capitale au implementat un program funcţional de e-bike sharing.
“Considerăm că ar fi un beneficiu extraordinar şi pentru România, până acum existând doar două capitale europene care au implementat un program de e-bike sharing funcţional: vorbim de Copenhaga în 2013 şi Madrid în 2014. Ar fi extraordinar să adăugăm pe harta acestor selecte locaţii şi municipiul Deva”, spune Cătălin Ursuz, de la Eurosport DHS. Un mare avantaj al unor sisteme bike-sharing este că sunt mult mai ieftine decât alte investiţii în transportul public în comun. Mai mult, ele nu necesită mult timp pentru a fi puse în practică. Firma Eurosport din Deva este considerată cel mai mare producător de biciclete din sud-estul Europei şi a lansat încă din 2012 bicicleta cu propulsie electrică, “e-bike”, dar modelul a fost destinat prioritar pieţei din Germania, sub brandul Prophete.
Din 2015, bicicletele electrice se vor produce sub brandul Cycle Union. Potrivit presei financiare, producătorul de biciclete de la Sântuhalm, controlat de investitori chinezi şi germani, a realizat anul trecut o cifră de afaceri de aproximativ 205 milioane de lei, circa 46 milioane de euro, în creştere cu 20% faţă de anul anterior. Potrivit datelor producătorului, piaţa de e-bike în România este abia la început, iar în Europa, numărul de e-bike-uri vândute este de aproximativ 63.000 de biciclete. Peste 70% din producţia de biciclete realizată la Deva merge pe pieţele europene, iar peste 35% din această producţie este reprezentată de bicicletele electrice e-Bike.
Sistemul ideal de bike sharing
Cu finanţare europeană, autorităţile locale din Deva vor legături uşoare şi logice între zone ale oraşului şi instituţiile şcolare, astfel încât elevii să poată ajunge uşor la şcoală, pe bicicletă, fară a fi nevoiţi să se strecoare printre maşini. La Amsterdam, în 1965, a apărut pentru prima dată ideea creării unui sistem public extins de biciclete de închiriat, dar proiectul a fost respins de consilierii locali. În 1993, un oraş din Franţa aducea “biblioteca de biciclete”, însă vehiculele trebuiau lăsate în staţia de închiriere.
În anii ‘90, Copenhaga a “adunat” o flotă de biciclete rezistente, legate cu lacăte în staţii, modele care puteau fi folosite de cei care introduceau monede. Şi tot în anii ’90, apar sistemele inovative care folosesc avansul tehnologic pentru a putea monitoriza totul. În prezent, sistemele moderne de bike sharing folosesc plata cu cardul de unde se ia şi garanţia pentru bicicleta închiriată. Cicliştii spun că pentru ca un sistem de bike sharing să fie funcţional şi performant, ar trebui construite peste zece staţii de închiriere pe kilometru pătrat, astfel încât, între o staţie şi alta să nu fie mai mult de 300 metri distanţă. În mod ideal, în oraşele vestice se consideră că raportul dintre bicicletele disponibile pentru închiriat şi populaţia din cartier trebuie să fie de 30 la mia de locuitori.