“Este bine să-mi părăsesc ţara sau nu?”. Este întrebarea care i-a adus unei hunedorence de 26 de ani curajul de a intra pe piaţă cu o linie de haine în care designul modern se îmbină fericit cu motivele tradiţionale. Brandul “Motiv” se prezintă ca “o colecţie exclusivă de motive româneşti”, iar cumpărătorul realizează de la început că are de-a face cu tipare de secol XXI, produse de calitate, în timp ce imprimeurile te poartă înapoi, în timpuri străvechi, printre legendele şi simbolistica neamului românesc.
“Acest brand a fost conceput din nevoia de a-mi răspunde la întrebarea: «Este bine să-mi părăsesc ţara sau nu?». Cumva am simţit nevoia, înainte să plec, să mai încerc o dată, să pun în valoare România aşa cum este ea la origini, să ne întoarcem în trecut”, spune Flavia Achim, care nu a vrut să se rupă de ţară, de Hunedoara, fără să mai facă o ultimă încercare de a-şi valorifica talentul de creator. A reuşit să pună pe Internet primele produse din linia “Motiv” – câteva T-shirt-uri care îţi atrag atenţia datorită calităţii şi a detaliilor fascinante ale imprimeurilor. Tricourile Flaviei au modele desenate de mână cu detalii minuţioase, modele confortabile şi materiale de calitate. Flavia spune că toate imprimeurile sunt inspirate de mituri româneşti, de natura autohtonă, de scrieri şi poveşti vechi. Fiecare tricou al Flaviei este special, cu un desen ale cărui linii amintesc de vechile motive populare ţărăneşti: “Aşa este şi aşa va fi toată linia. Îmi place mult simplitatea, care, pe vremuri, era caracteristică hainelor ţărăneşti. Oamenii erau simpli, corecţi, cu coloană. Este păcat să nu valorificăm şi noi ceea ce avem, pentru că ceilalţi fac bani buni din asta. Avem motive şi trebuie să fim mândri de ţara noastră”, spune tânăra. Acceptă cu greu termenul de creatoare de modă, îi place mai mult să-şi spună “ilustratoare de motive”. Lucrează deocamdată doar ea împreună cu prietenul ei: “Este o afacere mică, poate că e mult spus şi afacere – e un mic proiect, care are în spate un concept mare. Sperăm să fie doar începutul”. Un început dificil, care le cere sacrificii: “Este greu şi nu ne-am aşteptat. Totul durează mult prea mult, costă prea scump. A fost greu să găsim oamenii potriviţi cu care să colaborăm, să păstrăm standardul calitativ pe care ni l-am propus, să scoatem un produs bun şi să fie un preţ cât de cât potrivit”.
“Haine mândre”
Flavia crede că tricourile ei au: “Designuri inovative care reprezintă adevărata cultură românească”. Are dreptate. Fiecare model deschide o cale către lumea veche: “Avem imprimeul cu capra, cea care iese de Anul Nou; avem «Sfântul» care poartă haine de cioban; un alt imprimeu conţine o casă ţărănească suspendată deasupra lumii pe coloana infinitului, cu fântâna din lemn; avem «furca şi fuiorul», ori «furca ce toarce timpul» şi cerbul cu tricolorul pe coarne. Imprimeurile sunt diversificate astfel încât fiecare să-şi găsească un model pe gustul său. Mulţi vor imprimeul pe care noi l-am gândit pentru tricourile cu băieţi, pe T-shirt-ul pentru fete. Cel mai bine se vând tricourile cu imprimeul cu cap de lup şi tricolor. Chiar nu ne-am aşteptat să mergă atât de bine, dar toată lumea a fost impresionată de model”. Pentru băieţi, tricoul are designul clasic “construcţie tubulară”, în timp ce fetele pot alege între un model cu mâneci largi şi forma alungită şi altul cu guler larg şi “mâneci de liliac”. Ambele au cusături laterale, sunt uşoare şi comod de purtat. “Tricourile le achiziţionăm gata făcute, dar au material de calitate ca să-şi merite preţul şi să nu semene cu “chinezismele” de pe piaţă. Ne-am zis că mai bine plătim un preţ mai mare pe tricou şi scoatem un produs de calitate”, explică tânăra proprietară de “Motiv”. La alegere, tricourile pot fi 100 % bumbac sau amestec între poliester şi vâscoză. Pentru că a început cu bani puţini, comenzile se fac doar on-line: “Am debutat cu vânzarea on-line pentru că asta putem face din Hunedoara, dar vrem să ajungem la expoziţii în ţară. De exemplu, visez la o expoziţie cu lucrările originale. Vom merge la tot felul de evenimente de profil din oraşele mari, ca să ne facem cunoscuţi”.
Stil de creator
Flavia Achim a terminat Şcoala de Artă din Deva şi, pentru facultate, a ales Timişoara şi designul grafic. Cum nu îi place să şadă în faţa calculatorului şi nici gând de muncă la birou, a ales să creeze. A lucrat în specialitatea ei doar câteva luni, după care a plecat la Bucureşti, unde a stat de dimineaţa până seara în salonul celebrei Geta Voinea. I-a plăcut mult ce-a învăţat acolo despre arta de a coafa. I-a displăcut însă Bucureştiul. S-a întors la Hunedoara şi s-a îndreptat iniţial către arta “handmade”. În primul an de artizan, a turnat ipsos în matriţe şi a pictat formele de moşi sau brazi. Anul următor îşi transforma casa într-un adevărat atelier, unde Flavia a meşterit brăduţi în miniatură sau globuri simpatice cu funde preţioase, paiete şi sclipici fin. A reuşit să transforme materialele din comerţ în obiecte fine, cu iz opulent, cu ajutorul talentului de artist, care a ajutat-o să stea departe de kitsch-urile întâlnite de obicei la asemenea obiecte. Acum, de Dragobete – sărbătoarea românească a dragostei -, se pregăteşte să-şi prezinte pentru prima dată produsele: “Ne pregătim pentru o ieşire din judeţ, cu brandul: am intrat în asta, jucăm în horă. În Bucureşti, sunt o mulţime de evenimente pe acest sector – design, modă autohtonă. Este o piaţă mai bună decât cea din Hunedoara, pentru că şi pe on-line este greu, dacă nu te promovezi la evenimente ca să devii cunoscut, să-ţi faci piaţa. Acum avem site-ul şi aşteptăm comenzi”. Pe Facebook, creaţiile Flaviei sunt pe pagina “Motiv”, iar site-ul se numeşte “Romotiv”. Ca şi culoare de bază, tricourile sunt gri, negre, albastre şi albe. Adevărata atracţie sunt imprimeurile: “Grafica este potolită ca şi culoare. Puţine modele sunt colorate. Am ales culori practice pentru tricouri, dar, în viitor, vrem să aducem mai multă nuanţă; o să avem şi hăinuţe brodate de mână care vor fi şi în roşu, albastru. Şi nu vor fi doar haine făcute sub brandul Motiv, intenţionăm să facem şi obiecte de decor, poate nişte împletituri”.
Totul, cu un “Motiv”
Chiar dacă îi este greu, Flavia merge înainte: “Am mai auzit că atunci când proiectezi un business, trebuie să pui dublu bani şi de două ori mai mult timp. Cam aşa şi este. De fapt, calculele iniţiale le pot înmulţi chiar cu trei”, oftează tânăra, care se încăpăţânează să spere că România poate oferi un viitor tinerilor talentaţi, dispuşi să muncească din greu. “Mi-a fost foarte greu şi să găsesc ceva din care să mă inspir: am căutat cărţi, dar până şi la anticariate sunt puţine. În plus, orice simbol sau imagine găsesc, le modific un pic, nu le las aşa “mot-a mot”, doar simbolurile vechi le iau ad-literam. M-am inspirat mult din portul maramureşean, pentru că ei au păstrat motive ancestrale”, povesteşte Flavia. Este dispusă să lucreze şi la comandă: “O să avem pe viitor şi această secţiune pe site şi ne gândim să facem o altă secţiune în colaborare cu alţi artişti – nu contează dacă sunt sau nu cunoscuţi, important este să ne placă nouă şi să se potrivească cu ceea ce facem noi, nu doar pe acest domeniu de artă specific românească. Aşteptăm idei şi de la viitorii clienţi”, spune tânăra, ale cărei creaţii s-ar potrivi extraordinar la vânzare, lângă monumentele turistice şi apreciate de vizitatorii care s-au săturat de kitsch-uri. La doar câteva zile de la lansare, site-ul are deja câteva comenzi: “Primele tricouri le-am purtat noi, dar avem şi nişte prieteni care au cumpărat imediat, chiar înainte de a deschide site-ul. Au urmat verişoarele mele şi prietenii lor. Toată familia poartă “Motiv”. Mai mult, cine cumpără şi îşi face fotografie în tricoul cu “Motiv”, poate alege să aibă poza pe pagina noastră. Sperăm să fim un grup cât mai mare”. Mai mult, la fiecare tricou cumpărat, clienţii vor primi şi un sticker cu simbolul sau imaginea imprimeului.
Modestă şi oarecum timidă, Flavia este totuşi optimistă: “Familia mă susţine, deşi toată lumea este un pic demoralizată când se porneşte aşa, de la un mare “nu”. Este foarte greu să te lansezi singur în acest domeniu, să porneşti o linie de îmbrăcăminte, fără să ai un venit sigur. E o cale grea, dar sperăm să fie bine la final, ideea e ca, după greu, lucrurile să se aşeze cumva, să meargă bine. Am lucrat mult pentru asta, am gândit fiecare detaliu. Şi logo-ul l-am tot schimbat, am umblat la nume, la siglă. Ne-a plăcut acest cuvânt “Motiv”, se potriveşte: pentru că folosim motive populare şi aşa putem să dăm oamenilor motive să ne cumpere produsele; să dăm motive ca oamenii să fie mândri că sunt români, să dăm motive să iubească România. Apoi, e un motiv în plus ca eu să rămân în ţară. Nimic nu se întâmplă fără motiv”.
Hairstylist, artist, creator de modă
Flavia Achim este o artistă desăvârşită – nimic nu iese din mâinile ei fără a fi înainte atent îngrijit, îndreptat, corectat. Spune că meseria de hairstylist a învăţat-o să lucreze direct cu oamenii, să le primească deschis bucuria. “Şi a coafa este tot o artă unde lucrezi cu formă şi culoare. Îţi imaginezi de la început ce se potriveşte şi cum va arăta “produsul finit”, spune Flavia, tânăra care are o mulţime de idei, dar căreia îi lipseşte o susţinere financiară pe măsură. Proiectul ei de suflet era realizarea unei fabrici de bijuterii din lemn, piese cu inserţii de aur şi de argint. Visează, de exemplu, să aibă o linie de producţie pentru tricourile pe care acum le cumpără şi, în lipsa comenzilor mari, le imprimă bucată cu bucată. Ştie că în străinătate munca ei ar fi apreciată şi plătită înzecit.
Deocamdată, mai are un “motiv” să rămână: tricourile cu motive româneşti, piese pe care le vinde, în funcţie de model, de la 70 la 120 de lei. Pentru că t-shirt-urile sunt piese preferate acum de tineri şi purtate de toate generaţiile, Flavia speră să-şi găsească cumpărători care să-i aprecieze munca, români cu dor pentru ţara lor sau turişti străini care să aprecieze calitatea produsului şi ineditul imprimeurilor. Deşi pare unul dintre cele mai banale produse de îmbrăcăminte, tricoul are o istorie şi o evoluţie absolut fascinante: strămoşul său a apărut abia la sfârşitul secolului al XIX-lea. Din articol de lenjerie intimă, a devenit un articol de vară, multicolor, cu desene şi mesaje. Dacă în 1913, marca “Fruit of the Loom” a creat pentru Marina americană un astfel de produs de lenjerie intimă din bumbac, în timpul Primul Război Mondial, tricoul ajunge la soldaţii de pe front, în timp ce, în anii ’30, celebra Coco Chanel a transformat tricoul, din obiect de lenjerie intimă, într-o piesă de petrecere a timpului liber. Charlie Chaplin le poartă în filmele sale începând cu anul 1936. Şi, dacă a spulberat tabuurile în modă, de ce nu ar aduce tricoul şi motivul excelent pentru ca o tânără hunedoreancă să se impună pe piaţa autohtonă?
Leave a Reply
You must be logged in to post a comment.