În cea mai recentă şedinţă a Consiliului Judeţean instituţia a alocat 22 de milioane de lei pentru drumurile judeţene. Banii ar trebui să acopere lucrări de întreţinere, reparaţii şi modernizare a 1.600 de kilometri de drumuri judeţene, însă, de departe, sumele sunt şi anul acesta mult prea mici faţă de necesar. Prioritare, ca lucrări, rămân şi podurile de la Şoimuş şi Bretea Strei, unul plin de gropi, iar celălalt prăbuşit cu totul în albia râului.
Bugetul Consiliului Judeţean pe acest an este estimat la 382 de milioane de lei (aproximativ 87 de milioane de euro). Capitolul „Transporturi”, care vizează nu mai puţin de 1.600 de kilometri de drumuri judeţene, mare parte într-o stare destul de proastă, are prevăzut un total de 22 de milioane de lei.
Anul trecut unii consilieri au cerut să primească lunar o informare despre modul în care sunt cheltuiţi banii alocaţi întreţinerii şi reparării drumurilor judeţene, însă această informare, spun tot ei, nu s-a făcut niciodată. Conducerea CJ Hunedoara a promis că această informare va fi făcută. Din bugetul alocat drumurilor anul acesta, 9,7 milioane au fost trimişi spre întreţinere şi reparaţii curente ale drumurilor, 4 milioane au fost direcţionaţi pentru repararea podului de la Bretea Strei, care s-a prăbuşit anul trecut, iar 2,6 milioane se alocă pentru lărgirea drumului de la Silvaş spre mănăstirea Prislop. Alte 3,4 milioane sunt sume destinate rambursării creditului de 40 de milioane de lei, luat cu trei ani în urmă, pentru o serie de drumuri din judeţ.
“Este necesar să gândim fiecare proiect orientându-ne după două criterii: legalitate şi oportunitate. Nu este suficient ca un proiect să fie legal. El trebuie să fie şi prioritar sau oportun. Din punctul meu de vedere, drumul spre Prislop este prioritar. În rest, fiecare investiţie trebuie analizată. La fel cum oamenii de la Târsa au nevoie de un drum, au nevoie şi cei de la Cerbăl sau şi cei de la Tomeşti. Podul de peste râul Strei fusese prins într-o alocare bugetară multi-anuală. Nu văd de ce trebuie să aşteptăm mai mulţi ani ca să rezolvăm şi problema aceasta”, spune vicepreşedintele CJ Hunedoara, Dorin Gligor.
O sumă mai mică, de numai 525.000 de lei, a fost alocată de consilierii judeţeni pentru co-finanţarea proiectelor de modernizare a unor drumuri care se află, deja, în anumite stadii de execuţie, iar restul este destinat efectuării de studii topografice, geotehnice sau de fezabilitate, ori vor fi folosiţi pentru plata serviciilor de dirigenţie a şantierelor şi a cotelor de 0.7 la sută din valoarea lucrărilor deja efectuate, bani care trebuie plătiţi Inspecţiei de Stat în Construcţii.
Hotărârile au fost luate în şedinţa de vineri a Consiliului Judeţean, în care a fost discutat proiectul de buget pentru 2015.
Variantă pentru Bretea: podul de la Covragi
Pentru podul prăbuşit de la Bretea Strei sunt necesare aproape şase milioane de lei, din care Consiliul Judeţean a alocat patru milioane. Guvernul a refuzat să aloce bani în acest scop, iar lucrarea de la Bretea a fost deja atribuită prin licitaţie asocierii Drupo – Sercotrans. Firmele amintite au la dispoziţie un an şi jumătate pentru finalizarea proiectului. Autorităţile din comuna Bretea Română au reamintit în repetate rânduri Consiliului Judeţean că mai bine de 3.000 de persoane sunt afectate direct şi aproape zilnic de prăbuşirea podului.
Vă reamitim că incidentul s-a petrecut în februarie 2014, iar în urma prăbuşirii podului localnicii din Bretea sunt nevoiţi să ocolească între 4 şi 10 kilometri, folosind podul de la Covragi, fie pentru a ajunge dintr-o parte în alta a comunei sau pentru a merge la oraş, la Haţeg. Imediat după prăbuşirea podului de la Bretea Română, Consiliul Judeţean şi Prefectura Hunedoara au înaintat Guvernului un proiect de hotărâre de guvern pentru alocarea banilor necesari reabilitării podului, însă autorităţile centrale au refuzat să ofere sprijin în acest sens Consiliului Judeţean Hunedoara. Podul de la Bretea Română s-a prăbuşit, în 19 februarie, în timp ce pe el circulau două maşini mici.
Autorităţile judeţene au demarat o anchetă pentru a stabili cauzele prăbuşirii, iar specialiştii care au expertizat lucrarea au constatat că apa râului Strei a săpat la fundaţia unuia dintre piloni, aşa că acesta s-a prăbuşit, antrenând şi o parte din grinzile din structura podului. Iniţial, s-a spus că schimbările bruşte de debit provocate de hidrocentrala din amonte ar fi favorizat producerea evenimentului. Pentru a soluţiona măcar provizoriu problema locuitorilor din Bretea Română, Consiliul Judeţean a încercat, în primăvara anului trecut, să închirieze un pod modular de la societatea Hidroconstrucţia, însă cele două părţi nu au ajuns la o înţelegere reciproc avantajoasă, aşa că localnicii direct afectaţi bat şi acum, deşi nu au nicio vină, drumuri mai lungi cu până la 10 kilometri.
Leave a Reply
You must be logged in to post a comment.