Colţul expertului contabil: Reglementări privind contabilitatea în partidă simplă

Articolul a fost vizualizat de 1,480 ori

Dacă la finele anului 2014 s-a modificat legea contabilităţii prin OUG 79/2014, în sensul că: “La articolul 1, alineatul (5) se modifică şi va avea următorul cuprins: (5) Persoanele fizice care desfăşoară activităţi în scopul realizării de venituri au obligaţia să conducă evidenţa contabilă pe baza regulilor contabilităţii în partidă simplă sau, la opţiunea acestora, pe baza regulilor contabilităţii în partidă dublă, potrivit reglementărilor contabile emise în acest sens, cu excepţia situaţiei în care în legislaţia fiscală se prevede altfel.”, începând cu data de 1 martie 2015 se vor aplica noi reglementări contabile privind contabilitatea în partidă simplă.
Prin OUG 170/2015 se aprobă Reglementările contabile privind contabilitatea în partidă simplă, reglementări aplicabile conform Art.2 ”Reglementările contabile privind contabilitatea în partidă simplă se aplică de către următoarele categorii de persoane:

a) persoanele fizice şi asocierile fără personalitate juridică ale căror venituri sunt supuse impozitului pe venit în conformitate cu prevederile Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, al căror venit net anual este determinat în sistem real, pe baza datelor din contabilitate, fiind obţinut din următoarele surse:

– activităţi independente;
– cedarea folosinţei bunurilor;
– activităţi agricole, silvicultură şi piscicultură;

b) persoanele sau entităţile care, prin actul normativ de înfiinţare, prin legi speciale sau prin alte acte normative, au obligaţia ţinerii contabilităţii în partidă simplă, cu excepţia persoanelor juridice fără scop patrimonial.”
Prin Normele de aplicare a reglementărilor contabile se detaliază care sunt persoanele care desfăşoară activităţi independente şi care au obligaţia ţinerii contabilităţii conform prezentelor reglementări, acestea fiind persoanele care obţin venituri din:

“a.1 – activităţi economice (persoane fizice autorizate, întreprinderi individuale şi întreprinderi familiale);
a.2 – profesii libere (medici, avocaţi, notari, auditori financiari, consultanţi fiscali, experţi contabili, arhitecţi şi alte profesii reglementate);
a.3 – drepturi de proprietate intelectuală (în condiţiile în care optează pentru determinarea venitului net în sistem real);

2. persoanele sau entităţile care, prin actul normativ de înfiinţare, prin legi speciale sau prin alte acte normative, au obligaţia ţinerii contabilităţii în partidă simplă, cu excepţia persoanelor juridice fără scop patrimonial.”

Ordonanţa prevede la art. 3 că “Persoanele prevăzute la art. 2 lit. a) au obligaţia să conducă evidenţa contabilă pe baza regulilor contabilităţii în partidă simplă sau, la opţiunea acestora, pe baza regulilor contabilităţii în partidă dublă, cu excepţia celor pentru care în actul normativ de înfiinţare, în legi speciale sau în alte acte normative există prevederi exprese privind ţinerea contabilităţii în partidă simplă.”

Trecerea de la conducerea contabilităţii în partidă simplă la conducerea contabilităţii în partidă dublă se poate realiza de la începutul exerciţiului financiar ulterior celui în care au decis această trecere pentru cele deja înfiinţate, iar pentru cele care se înfiinţează după data intrării în vigoare a prezentului ordin şi care se încadrează în categoria celor prevăzute la art. 2 lit. a), pot opta pentru ţinerea contabilităţii în partidă dublă de la data înfiinţării acestora.

Trecerea de la contabilitatea în partidă simplă la contabilitatea în partidă dublă se realizează în baza registrului inventar din care vor prelua informaţiile privind conturilor de imobilizări, stocuri, creanţe, disponibilităţi băneşti şi datorii, ca solduri iniţiale în contrapartidă cu contul 455 “Sume datorate acţionarilor/asociaţilor”.
Începând cu 1 martie 2015 OUG 170/2015 abrogă:”

a) Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 1.040/2004 pentru aprobarea Normelor metodologice privind organizarea şi conducerea evidenţei contabile în partidă simplă de către persoanele fizice care au calitatea de contribuabil în conformitate cu prevederile Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 642 din 16 iulie 2004;

b) Normele specifice de întocmire şi utilizare a documentului Registrul-jurnal de încasări şi plăţi (cod 14-1-1/b) cuprinse în anexa nr. 2 la Ordinul ministrului economiei şi finanţelor nr. 3.512/2008 privind documentele financiar-contabile, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 870 şi 870 bis din 23 decembrie 2008, cu completările ulterioare;

c) Ordinul ministrului economiei şi finanţelor nr. 2.410/2007 privind aspecte de natură contabilă şi fiscală referitoare la practicienii în insolvenţă, persoane fizice sau juridice, care îşi desfăşoară activitatea în conformitate cu prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 86/2006 privind organizarea activităţii practicienilor în insolvenţă, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 885 din 27 decembrie 2007.

Persoanele care conduc contabilitatea în partidă simplă pot utiliza formularele financiar-contabile menţionate în OUG 170/2015, formulare care nu diferă mult de cele anterioare, deosebiri fiind la Registrul în prezentele reglementări sau numai o parte dintre acestea, în funcţie de elementele specifice activităţii desfăşurate, astfel încât acestea să permită determinarea informaţiilor necesare pentru îndeplinirea obligaţiilor prevăzute de legislaţia în vigoare.

Pentru evidenţierea în contabilitatea în partidă simplă a operaţiunilor efectuate se utilizează următoarele registre contabile: Registrul-jurnal de încasări şi plăţi (cod 14-1-1/b) şi Registrul-inventar (cod 14-1-2/b), prevăzute la cap. V “Registrele şi documentele financiar-contabile utilizate în scopul conducerii contabilităţii în partidă simplă*)”la anexa OUG 170/2015.

Documentele utilizate sunt cele prevăzute în OMFP 3512/2008, cu modificările şi completările ulterioare (Fişa mijlocului fix, Factura, Aviz de însoţire a mărfii, lista de inventariere, chitanţa, Dispoziţia de plată/încasare către casierie), precum şi altele specifice activităţii desfăşurate.

De menţionat faptul că prin OUG 80/2014 a fost modificat Art. 48 din codul fiscal în sensul că: “(1) Venitul net anual din activităţi independente se determină în sistem real, pe baza datelor din contabilitate, ca diferenţă între venitul brut şi cheltuielile deductibile efectuate în scopul realizării de venituri cu excepţia situaţiilor în care sunt aplicabile prevederile art. 49 şi 50.
(8) Contribuabilii pentru care determinarea venitului anual se efectuează în sistem real au obligaţia să completeze Registrul de evidenţă fiscală, în vederea stabilirii venitului net anual”, deci începând cu anul 2015, cei care conduc contabilitatea în partidă simplă vor fi nevoiţi să întocmească şi acest registru.

Preşedinte Filiala CECCAR Hunedoara,
Mornea Maria

About Redacţia REPLICA