Colţul expertului contabil: Care sunt reglementările contabile pentru microentităţi?

Articolul a fost vizualizat de 1,930 ori

Conform reglementărilor contabile aplicabile începând cu anul 2015, microentităţile sunt definite ca: “9.(2) Microentităţile sunt entităţile care, la data bilanţului, nu depăşesc limitele a cel puţin două dintre următoarele trei criterii: a) totalul activelor: 350.000 EUR;

b) cifra de afaceri netă: 700.000 EUR;

c) numărul mediu de salariaţi în cursul exerciţiului financiar: 10.”

Pentru “încadrarea în criteriile de mărime prevăzute de prezentele reglementări se efectuează la sfârşitul exerciţiului financiar, pe baza indicatorilor determinaţi din situaţiile financiare ale exerciţiului financiar precedent celui de raportare şi a indicatorilor determinaţi pe baza datelor din contabilitate şi a balanţei de verificare încheiate la sfârşitul exerciţiului financiar curent, utilizându-se cursul de schimb valutar publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene la data de 19 iulie 2013.

12. (1) Atunci când, la data bilanţului, o entitate depăşeşte sau încetează să mai depăşească limitele a două dintre cele trei criterii menţionate la pct. 9, acest fapt afectează aplicarea derogărilor prevăzute de prezentele reglementări numai dacă acest lucru are loc în două exerciţii financiare consecutive.

13 (3) Prin două exerciţii financiare consecutive se înţelege exercitiul financiar precedent celui pentru care se întocmesc situaţiile financiare anuale şi exerciţiul financiar curent, pentru care se întocmesc situaţiile financiare anuale.

15. Totalul activelor menţionat la pct. 9 şi 10 constă în valoarea totală a activelor, aşa cum apare prezentată la lit. A B şi C de la Active din formatul bilanţului prevăzut la pct. 132 sau din formatul bilanţului prescurtat prevăzut la pct. 451.”

Microentităţile care îndeplinesc condiţiile de mai sus aplică prevederile cap. 12 – Dispoziţii privind scutirile şi restricţiile aplicabile scutirilor, din OMFP 1802/2014, în sensul că situaţiile financiare anuale cuprind: bilanţul prescurtat, contul prescurtat de profit şi pierdere şi notele explicative.
Bilanţul prescurtat are formatul prevăzut la pct. 451”

A. Active imobilizate I. Imobilizări necorporale II. Imobilizări corporale III. Imobilizări financiare

B. Active circulante I. Stocuri II. Creanţe (Sumele care urmează să fie încasate după o perioadă mai mare de un an trebuie prezentate separat pentru fiecare element.) III. Investiţii pe termen scurt IV. Casa şi conturi la bănci

C. Cheltuieli în avans

D. Datorii: sumele care trebuie plătite într-o perioadă de până la un an

E. Active circulante nete/datorii curente nete

F. Total active minus datorii curente

G. Datorii: sumele care trebuie plătite într-o perioadă mai mare de un an

H. Provizioane

I. Venituri în avans

J. Capitaluri proprii I. Capital subscris II. Prime de capital III. Rezerve din reevaluare IV. Rezerve V. Profitul sau pierderea reportat(ă) VI. Profitul sau pierderea exerciţiului financiar;

Contul prescurtat de profit şi pierdere va prezenta separat: cifra de afaceri netă; alte venituri; costul materiilor prime şi al consumabilelor; cheltuieli cu personalul; ajustări de valoare; alte cheltuieli; impozite; profit sau pierdere.

Notele explicative la situatiile financiare la microentităţi trebuie să prezinte următoarele informaţii referitoare la:

“a) politicile contabile adoptate, inclusiv: bazele de evaluare aplicate diferitelor elemente; conformitatea politicilor contabile adoptate cu principiile contabile prevăzute de prezentele reglementări; orice modificări semnificative ale politicilor contabile adoptate;

d) valoarea totală a oricăror angajamente financiare, garanţii sau active şi datorii contingente neincluse în bilanţ, indicând natura şi forma oricărei garanţii reale care a fost acordată; separat de acestea, sunt prezentate orice angajamente privind pensiile şi entităţile afiliate sau asociate;

e) suma avansurilor şi creditelor acordate membrilor organelor de administraţie, de conducere şi de supraveghere, cu indicarea ratelor dobânzii, a principalelor condiţii şi a oricăror sume restituite, amortizate sau la care s-a renunţat, precum şi a angajamentelor asumate în numele acestora sub forma garanţiilor de orice fel, cu indicarea totalului pe fiecare categorie;

Opţional, microentităţile pot întocmi situaţia modificărilor capitalului propriu şi/sau situaţia fluxurilor de trezorerie.

Situaţiile financiare anuale întocmite de microentităţi trebuie să ofere imaginea fidelă prevazută la pct. 24 şi 25 din reglementările contabile aplicabile(OMFP 1802/2014).

Potrivit legii contabilităţii Art. 28 prevede că:”7) Situaţiile financiare anuale constituie un tot unitar şi sunt însoţite de raportul administratorilor.

(10) Situaţiile financiare anuale şi raportările contabile se semnează de către directorul economic, contabilul-şef sau altă persoană împuternicită să îndeplinească această funcţie.

(13) Situaţiile financiare anuale şi raportările contabile se semnează şi de către administratorul sau persoana care are obligaţia gestionării entităţii.” şi art.29 prevede că:”(11) Situaţiile financiare anuale şi raportările contabile pot fi întocmite şi semnate de persoane fizice sau juridice, autorizate potrivit legii, membre ale Corpului Experţilor Contabili şi Contabililor Autorizaţi din România.”

Reglementările contabile stabilesc pentru microentităţi că:” 491. (2) Raportul administratorilor oferă, de asemenea, informaţii despre: c) informaţii privind achiziţiile propriilor acţiuni, şi anume: motivele achiziţiilor efectuate în cursul exerciţiului financiar; numărul şi valoarea nominală sau, în absenţa acesteia, echivalentul contabil al acţiunilor achiziţionate şi înstrăinate în cursul exerciţiului financiar şi proporţia din capitalul subscris pe care acestea o reprezintă; în cazul achiziţiei şi înstrăinării cu titlu oneros, contravaloarea acţiunilor; numărul şi valoarea nominală sau, în absenţa acesteia, echivalentul contabil al tuturor acţiunilor achizitionate şi deţinute de entitate şi proporţia din capitalul subscris pe care acestea o reprezintă;”

Chiar dacă îndeplinesc condiţiile de mărime “entităţile de interes public întocmesc situaţii financiare anuale care cuprind: bilanţ; cont de profit şi pierdere; situaţia modificărilor capitalului propriu; situaţia fluxurilor de trezorerie; notele explicative la situaţiile financiare anuale.

Legea contabilităţii precizează de asemenea la art. 30 că: “Situaţiile financiare anuale vor fi însoţite de o declaraţie scrisă a persoanelor prevăzute la art. 10 alin. (1) prin care îşi asumă răspunderea pentru întocmirea situaţiilor financiare anuale şi confirmă că:

a) politicile contabile utilizate la întocmirea situaţiilor financiare anuale sunt în conformitate cu reglementările contabile aplicabile;

b) situaţiile financiare anuale oferă o imagine fidelă a poziţiei financiare, performanţei financiare şi a celorlalte informaţii referitoare la activitatea desfăşurată;

c) persoana juridică îşi desfăşoară activitatea în condiţii de continuitate.

Din cele prezentate mai sus rezultă că pentru microentităţi cerinţele de raportări sunt mai reduse decât pentru restul entităţilor eocnomice, dar fără a face rabat la cerinţele calitative ale situaţiilor financiare.

Preşedinte Filiala
CECCAR Hunedoara
Maria Mornea

About Redacţia REPLICA