Hingherii de maşini? O altă afacere ocultă, care, sub masca unei false legalităţi, a ţepuit mii de români de sume importante. Mecanismul era simplu: sub intimidarea Poliţiei Locale, complice la acest jaf, hingherii storceau până la 200 de euro de la şoferii care ar fi parcat ilegal maşina. Permisiunea jecmănirii şoferilor venea întotdeauna din hotărâri de consiliu local adoptate în numele eliberării domeniului public de maşinile parcate oha.
Şi cum e la noi modelul, să scoţi cui cu cui, cuiul folosit de autorităţi s-a dovedit mult mai penal decât mica infracţiune a garărilor stângace. Asta până luni când Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie a desfiinţat sistemul, la sesizarea Avocatului Poporului. Argumentaţia înaltei instanţe, dincolo de rigoarea juridică, este perfect acceptabilă chiar de la nivelul bunului simţ: consiliile locale nu au abilitarea de a legifera în zona circulaţiei rutiere!
Şi normal că nu are. Imaginaţi-vă cum ar fi ca la Deva, dintr-un moft, consiliul local să voteze o hotărâre ca în oraş circulaţia în sensurile giratorii să se efectueze în sensul acelor de ceasornic şi nu invers, ca acuma. Sau, dacă vreţi şi mai multă harababură, cum ar fi dacă consilierii locali PSD ar vota ca pe culoarea roşie a semaforului la zebră să treacă atât maşinile cât şi pietonii liberali?
Cât de mare a fost mârlănia din acest abuz „legalizat” al ridicării maşinilor s-a văzut în momentul în care şoferii au început să reclame în justiţie ilegalitatea lui. Şi nu e vorba aici de tarifele usturătoare de transport şi depozitare ale maşinii. E vorba de daunele care trebuiau plătite şoferilor care câştigau la instanţă. Acestea nu erau plătite niciodată de firma de casă a primarului care făcea hingheriala. Daunele dispuse de judecători erau plătite din bugetul local al primăriilor. Adică, în timp ce bugetul privat al hingherului auto se umfla, abuzul lui era permanent decontat de contribuabil. Poate fi o afacere mai prosperă ca asta?
Aici cred că ANAF-ul ar avea un câmp de lucru foarte fertil, dacă ar verifica acum încasările acestor firme, pentru că, teoretic, proprietarii lor ar fi trebuit să fi ajuns îndestulaţi după cei câţiva ani de basculări auto. Păi faceţi şi dumneavoastră un calcul. În Deva, conform propriilor declaraţii înregistrate în presă, poliţia locală ridica aproximativ 40 de maşini pe lună. „Amenda” plătită de şoferi pentru recuperarea autovehicului se ridica la 300 de lei. Grosso modo asta înseamnă un venit de 12.000 de lei pe lună. Ori 12 luni pe an face 144.000 de lei pe an.
La costurile întreţinerii unei platforme şi a salariilor de mujic a doi angajaţi, suma asta se apropie mult de valoarea unui profit. Şi de ce nu, dacă organele de anchetă încep să scormonească în această hazna asanată de Justiţie, poate e bine să aflăm câţi bani am cotizat cu toţii ca să îngrăşăm conturile hingherilor de automobile.
Leave a Reply
You must be logged in to post a comment.