Cel mai important pod din judeţ mai stă închis două săptămâni

Articolul a fost vizualizat de 1,874 ori

Joia trecută, CNADNR a decis închiderea podului peste Mureş de la Şoimuş, fără o suficientă informare publică prealabilă. Şi la începutul acestei săptămâni deruta era starea care domina traficul în zonă. Constructorii au termen clar: pe 20 iunie podul trebuie redeschis.

podLunea trecută apăruseră primele informaţii legate de o probabilă închidere totală a traficului pe podul de la Şoimuş. La începutul săptămânii trecute autorităţile locale în domeniu spuneau că, cel mai probabil, va mai dura zile bune până când se va decide dacă podul va fi închis sau nu.

De pe o zi pe alta

Miercuri seara CNADNR anunţa deja închiderea podului, spre deosebire de alte situaţii asemănătoare, în care procedurile durau săptămâni, iar anunţul restricţiilor de trafic era făcut cu cel puţin o săptămână înainte. Joi, la ora 12.00, podul de peste Mureş de la Şoimuş era închis. Indicatoare cu rutele ocolitoare, mari şi galbene, fuseseră amplasate şi pe DN 7 şi pe DN 76 Deva – Brad, dar şi pe autostradă. Cele de pe autostradă au fost amplasate mai ales pe porţiunea dintre Simeria şi Orăştie, astfel încât şoferii care vin dinspre Sebeş şi vor să ajungă la Deva, ori mai departe spre Vest, să ştie că ar face bine să părăsească A1 la Simeria Veche apoi să meargă pe vechiul DN7. Şi camioanele care vin sau merg spre Brad trebuie să ocolească 20 de kilometri pe la Simeria Veche. Aceasta este ruta oficială şi recomandată de Serviciul de Poliţie Rutieră din cadrul IPJ Hunedoara.

Varianta mai scurtă, dar mai riscantă

Localnicii folosesc însă intens varianta mai scurtă de ocolire a podului, pe la Mintia. Podul uzinal de pe digul acumulării de apă a termocentralei a devenit, brusc, cel mai important din judeţ. Problema este că aici se aplică o restricţie de tonaj, maximum 7,5 tone, iar pe Drumul Judeţean 706 A, care face legătura cu DN 76 şi localitatea Şoimuş, este aplicată o altă restricţie – de maximum 5,5 tone pe osie.

Teoretic, pe podul de la Mintia pot trece doar camioanele Complexului Energetic Hunedoara. Practic, de multe ori, trec toate camioanele ai căror şoferi sunt dispuşi să rişte amenzi, în loc să ocolească pe la Simeria Veche. Pe lângă riscul amenzilor apare şi riscul de accidente. La intersecţia drumului uzinal de la Mintia cu DN 7 linia ferată dublă e situată la nici 10 metri de drumul naţional. Să nu mai vorbim de traficul din ce în ce mai intens din zonă.

Conflictele de zi cu zi

Angajaţii companiei Selina, care joacă rol de “piloţi de trafic” în zona podului de la Şoimuş, se plâng că sunt de zeci de ori pe zi înjuraţi şi făcuţi în fel şi chip de şoferii care află la faţa locului, că structura de traversare a Mureşului este închisă şi că trebuie să se întoarcă până la Simeria Veche. În primele zile după închiderea podului, din 10 în 10 secunde, atât la capătul dinspre DN 7 cât şi în giratoriul de la Şoimuş, opreau maşini cu şoferi derutaţi. “Asta trebuia făcut încă din martie, de când ne-am apucat de lucru şi acum lumea ştia cum stau lucrurile, nu mai aveam nici bătăile astea de cap şi terminam şi mai repede”, spune unul dintre muncitori, care mărturiseşte că în două luni petrecute la Şoimuş a fost înjurat mai mult decât a fost înjurat toată viaţa lui. Şi are 54 de ani.

Motivele închiderii

Podul de la Şoimuş a intrat în reabilitare în luna martie a acestui an. În mod normal, ar fi trebuit ca lucrarea să înceapă în toamna anului trecut. În iarna trecută pe pod s-au produs blocaje din cauza gropilor de pe carosabil. Iniţial, închiderea urma să fie făcută pe un singur sens, iar accesul maşinilor mai uşoare de 7,5 tone să fie, totuşi, permis, iar cele mai grele să fie deviate prin Simeria Veche. După ce au decopertat podul, inginerii Selina au constatat că suportul de beton al podului prezintă fisuri peste care hidroizolaţia necesară nu poate fi turnată fără un strat suplimentar de “beton de pantă”, cum spun drumarii. Trei săptămâni lucrările au fost stopate, până ca proiectantul lucrării şi CNADNR să ofere soluţia ieşirii din impas. Betonul de pantă, spun drumarii, nu poate fi turnat în condiţii de trafic, deoarece orice trepidaţie ar compromite lucrarea.

About Ciprian Iancu