Spectacol european pe cerul Devei

Articolul a fost vizualizat de 1,356 ori

Deva se pregăteşte să primească elita aviaţiei europene: în această lună, aproape 60 dintre cei mai buni piloţi ai lumii ajung pe Aerodromul Săuleşti pentru Campionatul European de Acrobaţie Aviatică, competiţie găzduită pentru prima dată de România. După succesul românesc de la recenta ediţie a “Danubia Cup”, românii trag tare pentru un loc pe podium.

DEVA SI AVIOANE - foto Aeroclubul RomanieiOrganizatorii sunt pe jar pentru a se pregăti cum se cuvine pentru cele 12 zile de foc din timpul evenimentului, care aduce la Săuleşti cei mai buni piloţi ai Europei: „Vor fi multe avioane, fiecare pilot va executa un program stabilit de echipa care juri­zează competiţia, iar fiecare program va dura câte şapte-opt minute, un zbor intens, cu multe schimbări de direcţie. Deva este o zonă complicată pentru acrobaţie, pentru că multe figuri se desfăşoară pe verticală – urcând, sus, răsucindu-te, ori coborând. Piloţii se ghidează după unghiul pe care îl face aripa avionului cu orizontul. Aici, la Deva, când te răsuceşti pe verticală, orizontul variază foarte mult: avem câmpie, dealuri, munţi. Asta face zona specială, dar şi foarte dificilă – în acrobaţie, odată te răsuceşti cu aripa către oraşul Deva, pe verticală, unde vezi pe o distanţă orizontul, odată te răsuceşti către Simeria. Aici tot timpul orizontul variază”, explică George Rotaru, directorul Aeroclubului României, dar şi membru al Lotului Naţional de Acrobaţie Aeriană, care va reprezenta ţara noastră în competiţie. O competiţie unde se vor înfrunta cei mai buni piloţi ai continentului. „Sunt foarte buni cei din echipa Franţei, care face parte din structurile militare, din forţele aeriene ale Franţei – ei vor sosi mai devreme în România şi se vor antrena la Braşov. Voi încerca să aflu de ce sunt aşa de buni. Avem aceleaşi aparate şi, dacă disciplina militară, mai dură, îi face mai buni, o voi implementa şi la noi, cât pot”, promite George Rotaru. Vor ajunge, la Deva, şi echipele Rusiei, Ucrainei, din Marea Britanie, Italia, Belgia, Elveţia, Polonia, Luxemburg, Belarus. Între 22 iulie şi 2 august, echipele de acrobaţie vor umple cerul Devei cu un spectacol de forţă şi eleganţă nemaivăzut în ţară. Pe 1 august, se va organiza şi un miting aviatic, unde vor putea toţi invitaţii străini să participe, iar „Şoimii României” vor evolua cu cele cinci aeronave, plus celelalte echipe reprezentative ale Aeroclubului României, adică parapantiştii şi, posibil, formaţia de două planoare „White Wings”. Va fi un spectacol de cel puţin două ore, care va ţine ochii tuturor pe cer.

Artă pe cer

Fiecare ţară din competiţie îşi trimite la Deva cei mai buni piloţi, iar gazdele, cei de la Aerodromul Săuleşti, se pregătesc pentru evenimentul care face din Deva capitala elitelor aviaţiei : „Acela e pilot adevărat care stăpâneşte avionul în orice situaţie. Sunt diferiţi faţă de piloţii de linie, cum îi numim noi – «premianţii», care zboară la cravată şi au condiţii de lux, nu ştiu ce este o suprasarcină, ţipă şi urlă când nu au aer condiţionat în funcţiune. Restul sunt piloţii amatori şi elita aviaţiei este acrobaţia. Eu cunosc acest aerodrom de la 15 ani şi acum a ajuns la apogeul existenţei sale – am găzduit campionate europene şi chiar un mondial de aeromodele şi iată că acum ne apropiem de un campionat european de acrobaţie. E cea mai importantă vară pentru aerodrom”, spune comandantul Aerodromului Săuleşti, Adel Ştef. Pregătirile la sol au transformat Săuleştiul într-o bază extrem de activă – trebuie asigurată baza materia­lă, birourile de specialitate, de scoring, de jurizare a zborurilor, plus partea administrativă care trebuie să funcţioneze „şnur”. La acestea se adaugă partea de infrastructură: trebuie realizată delimitarea competiţiei, care se desfăşoară într-un soi de cub imaginar, marcat doar la sol, printr-un careu cu latura de un kilometru. Ca să nu fie depunctaţi, piloţii trebuie să evolueze în această figură geometrică imaginară: „De fapt, aceste competiţii înseamnă executarea unor programe clar definite înainte – o succesiune de figuri – piloţii trebuie să respecte succesiunea stabi­lită şi să execute cât mai corect figurile de zbor – un looping trebuie executat cât mai corect, iar programul trebuie să se desfăşoare la verticala acelui pătrat: nu ai voie nici mai sus, nici mai jos, ci la o anumită înălţime, în funcţie de clasă”, spune Rotaru. Piloţii românii concurează pe avioane Extra 330, aparate similare cu ale concurenţilor străini, construi­te special pentru a „desena” figuri complicate în aer, spune directorul Aeroclubului: „Sunt avioane special construite pentru acrobaţie, cu un singur loc, aparate care se rotesc foarte rapid, sunt foarte manevrabile şi extrem de puternice şi scumpe. Tipul de avion condus de Şoimii României este cel mai nou din flota noastră, achiziţionat în 2013, de către Aeroclubul României. Are 315 CP şi se răsuceşte în axul lui, o răsucire completă şi ceva pe secundă, ca să vă daţi seama ce poate face”.

Sub văluri

Cei de la Aeroclub, spun – în glumă – că doar în salină sunt condiţii ideale de zbor: fără nori, fără vânt sau ploi. „Nu suntem piloţi de salină, putem să stăpânim aero­navele chiar în condiţii vitre­ge, chiar pe vânt, până la limita regulamentului. De fapt, canicula pune mai mul­te probleme pentru aceste motoare care lucrează în nişte regimuri deosebite, de supraturaţie, pentru că e nevoie de putere, ca să rea­lizeze asemenea acrobaţii”, spune Adel Ştef. Nici pentru piloţi nu este uşor, dimpotrivă – corpul lor este supus unor presiuni la care un om neantrenat ar ceda cu uşurinţă. Piloţii vorbesc de două văluri – negru şi roşu: „La acceleraţii pozitive, adică în momentul în care tragi de manşă să urci să faci un looping, greutatea corpului îţi creşte cu numărul de acce­lerări pe care le suporţi. Practic, într-un looping cu 6 G, îţi simţi propria greutate mărită de şase ori. Presiunea e foarte mare, pe coloană, pe tot. Trebuie să ştii să respiri foarte bine, iar vălul roşu apare când faci evoluţii negative şi totul pleacă de la circulaţia sângelui în corp. Şi e de ştiut că fetele rezistă mult mai bine la suprasarcini, datorită constituţiei”, explică George Rotaru. Practic, în „vălul negru”, sângele „dispare” de pe creier, inima nu mai are putere să pompeze şi ima­ginea în faţa ochilor apare estompată, de fapt, nu mai vezi bine culorile. Ca să poată ajunge la performanţa de a deveni pilot de acrobaţie, pregătirea începe când se intră pe porţile aeroclubului, de la 16 ani, iar sportivii din lot sunt selecţionaţi continuu, explică Rotaru: „Sub 10% dintre toţi piloţii lumii fac acrobaţii, pentru că acestea înseamnă suprasarcini mari, să îţi foloseşti aeronava la o limită care o depăşeşte pe cea normală, pentru un zbor drept. Foarte importantă este şi pregătirea psihică a pilotului. Este un domeniu unde totul se mişcă repede”. George Rotaru este şi şeful „Şoimilor României”, piloţii care execută demonstraţiile spectaculoase la mitingurile aviatice. George are 4.000 de ore de zbor: „Am început cu planorismul, vreo două mii de ore de zbor, apoi avioane de acrobaţie, dar nu îmi place înălţimea. Îmi place foarte mult să zbor jos, mai ales la mitinguri”.

Organizare, la sol

Directorul Aeroclubului României, George Rotaru, este cel “vinovat” de adu­cerea Europeanului de acrobaţiei aviatică la Deva: „Aerodromul Săuleşti e un loc special pentru mine, pentru că aici am obţinut prima calificare de profesionist, de pilot instructor planor, în 2004. Acum doi ani am demarat un proiect pentru a dezvolta această locaţie, pentru că întruneşte multe caracteristici necesare unei competiţii internaţionale. Anul trecut am reuşit să reparăm capital clădirea, aerodromul este autorizat după normele europene şi acum este unul dintre cele mai frumoase dintre cele 15 ale României. Anul acesta, Săuleştiul intră într-un circuit internaţional foarte important”. Un alt pas important a fost organizarea, în 2014, a celei de-a doua ediţii a Danubia Cup, la Săuleşti: „Pentru că anul trecut, la Danubia Cup, lucrurile au ieşit foarte bine şi piloţii au fost mulţumiţi, Federaţia Aeronautică Internaţională ne-a dat dreptul să mai organizăm o ediţie şi chiar campionatul european, un eveniment complex, nu doar datorită zborurilor, ci organizarea pe sol este foarte complicată. Trebuie să asi­guri foarte multe lucruri care se transformă în siguranţă pentru aeronave: trebuie să ai o clădire administrativă care să asigure activitatea tuturor celor implicaţi, trebuie să ai personal pregătit care să coordoneze activitatea de zbor, e nevoie de pistă de o calitate foarte bună şi aerodromul trebuie să fie amplasat într-un spaţiu care să permită asemenea competiţii. Ar fi fost mult mai complicat să organizam această competiţie la Bucureşti, pentru că acolo avem trafic cu aeronave mari”, explică Rotaru. Comandantul de la Săuleşti, Adel Ştef, spune că acest campionat e „mană cerească” – zecile de piloţi vor aduce staff-ul tehnic şi echipe de susţinere care pot aduce o promovare „în cercurile înalte” pentru turismul autohton, dar competiţia va putea avea şi efecte pozitive pentru zona economică: „Majoritatea piloţilor sunt susţinuţi de sponsori puter­nici, iar reprezentanţii lor vor vedea şi zona noastră, iar reprezentanţii Federaţiei Aeronautice Internaţionale vor fi şi ei aici. Sunt oameni care altfel nu ar fi ajuns în zonă”, spune Ştef, care, împreună cei din Aeroclubul României, pune la cale mai multe puncte de greutate în programul competiţiei, inclusiv ceremonia de închidere la Castelul Corvinilor, în Hunedoara.

Succes românesc la Danubia Cup 2015

Cum lotul naţional de acrobaţie aeriană al României s-a detaşat clar în faţa echipelor din mai multe ţări europene la clasele unde a participat, piloţii români nu doar că speră să rămână pe locul cinci mondial câştigat anul trecut, dar visează la locul III la EAAC 2015 (European Advanced Aerobatic Championship). La “Danubia Cup”, la clasa avansaţilor, au câştigat piloţii români Andrei Şerbu, Dan Ştefănescu, Laszlo Ferencz, Cristian Iorgov şi George Rotaru, iar la clasa intermediar, Alexandru Ion şi Teodor Munteanu. „Sper ca echipa României să iasă cel puţin pe locul III, anul trecut am ieşit la mondiale pe locul V, unde erau foarte multe echipe, aşa că anul acesta să sperăm că vom lua locul trei”, spune Cristian Iorgov. Lotul naţional de acrobaţie aeriană se antrează cu o legendă a aviaţiei sportive. Lituanianul Jurgis Kairys a luat de două ori aurul la campionatele mondiale şi a „inventat” mai multe figuri de acrobaţie. După recenta ediţie a “Danubia Cup”, spune că e mulţumit de elevii săi: „Sunt pe deplin bucuros. Piloţii pot deveni din ce în ce mai buni în fiecare zi. Unii dintre piloţi au făcut chiar o treabă bună, piloţii din echipa mea, de exemplu, care s-au pregătit pentru competiţia din România. Sunt fericit că unul dintre piloţii mei a trecut de la clasa intermediară, ceea ce duce la obţinerea unor rezultate mai bune, stabilitate pentru echipă şi mai multe şanse”. Pentru piloţii de acrobaţie români, “Danubia Cup” a fost, de fapt, ultimul mare antrenament pentru Europene, spune directorul Aeroclubului: „Sunt foarte mulţumit, mai ales pentru colegii mei, cei tineri de la clasa intermediară, dar şi cei de la avansaţi. Pentru noi contează foarte mult cum vor primi echipele din străinătate acest aeroclub. Sunt convins că va ieşi bine şi asta îi va determina pe tot mai mulţi piloţi sportivi să vină la Deva, din 2016” .

About Laura Oană