Gara din Brad este monument istoric. Este vorba despre o construcţie unică în România şi rar întâlnită în Europa. Mai multe porţiuni din clădire au început să se prăbuşească. Asta după ce, de aproape 15 ani, proprietarul este somat să ia măsuri. CFR nici nu a dorit să o transfere în proprietatea Primăriei, dar nici nu investeşte vreun ban pentru a preveni dezastrul.
Începând de luni, în fiecare seară, câteva zeci de tineri se adună în centrul oraşului Brad dorind astfel să încerce să responsabilizeze CFR-ul să facă ceva pentru a salva monumentul. Ei spun că au ajuns la această soluţie după ce nenumăratele memorii şi adrese întocmite din martie şi până acum s-au rezumat la răspunsuri seci, sau la a “arunca pisica” de la o instituţie la alta.
“Am fi vrut să organizăm protestul în faţa gării, dar legea interzice adunările publice în astfel de locuri. În martie, după ce s-a prăbuşit o porţiune din podeaua parterului în beciul clădirii, ne-am dat seama că pericolul este iminent. Am sesizat toate instituţiile locale şi centrale care puteau face ceva. De la CFR am primit doar un răspuns prin care ni se transmite că obiectivul se află pe lista de investiţii pentru acest an a companiei, dar că nu se ştie dacă şi când vor începe şi lucrările de reabilitare. Astfel de răspunsuri au mai primit şi cei de la Primărie, anii trecuţi, şi nu s-a întâmplat absolut nimic. Este vorba despre istoria oraşului, istoria României, despre o clădire unică în ţară, pe care nu vrem s-o vedem făcută una cu pământul din cauza indiferenţei proprietarilor. Avem autorizaţie de protest până pe 31 iulie şi vom reveni seară de seară aici, la gară”, spune Raul Florin Matei, unul dintre protestatari.
Concluzie alarmantă
Singura instituţie care a făcut ceva concret până acum, în urma sesizărilor tinerilor brădeni, a fost Inspectoratul de Stat în Construcţii. Specialiştii săi au făcut o expertiză a clădirii, au dispus evacuarea spaţiilor de la etaj care încă mai erau ocupate de foşti angajaţi ai CFR şi salariaţi ai Regiotrans (compania care operează acum pe linia Brad – Arad). Inspectorii ISC au luat această măsură spunând că structura nu mai prezintă absolut nicio siguranţă şi adăugând că, în cazul în care în această vară nu se intervine cu lucrări de consolidare, vechea gară din Brad se va prăbuşi până la ultima cărămidă.
“Din 2001 le tot atragem atenţia să renoveze clădirea. Nu ne-au băgat niciodată-n seamă. Ne-au tot spus că vor face, vor drege. Îi avertizam că-i amendăm, ca să nu primească amendă, cei de la CFR trimiteau pe cineva la Primărie, la Brad, ne spuneau că gara e pe lista de investiţii, dar că nu ştiu când vor avea bani pentru reparaţii. Între timp, situaţia construcţiei s-a agravat. În 2005 am încercat să preluăm noi clădirea, dar ni s-a spus că nu se poate şi că putem să o luăm în chirie, pentru cinci ani, să o renovăm şi să o dăm înapoi CFR-ului. Era imposibil şi cred că şi ilegal aşa ceva. Apoi, au concesionat şi linia şi clădirea gării unei firme private”, spune viceprimarul municipiului Brad, Aurel Circo.
Gara vieneză
Gara din Brad a fost dată în folosinţă la 1896, odată cu linia de cale ferată ce face şi acum legătura cu Aradul. Staţia a fost din ce în ce mai tranzitată, odată cu dezvoltarea mineritului în zonă. După 1945, gara nu a mai fost “capăt de linie”, pentru că s-a pus în funcţiune şi linia ferată Brad – Deva. Aceasta din urmă a fost închisă în 1998. Câţiva ani mai târziu s-au închis şi minele de aur de la Brad. Industria locală a dispărut, au dispărut şi navetiştii. Doar trei garnituri de tren mai vin şi pleacă zilnic.
Clădirea este, de fapt, o adevărată bijuterie arhitecturală, fiind construită în cel mai pur stil vienez. O gară identică se află undeva în regiunea Tirolului austriac, iar, conform lui Aurel Circo, o a doua “soră” a gării din Brad, de dimensiuni mult mai mari însă, s-ar afla chiar în Milano.
Leave a Reply
You must be logged in to post a comment.