Luni s-a tras cortina peste ediţia cu numărul cinci a Festivalului “Opera Nights”. Un proiect îndrăzneţ pentru două oraşe fără tradiţie în domeniu s-a transformat într-un eveniment cu relevanţă naţională. Ziarele centrale au scris, televiziunile au făcut relatări în direct, primăriile din Deva şi Hunedoara s-au ţinut de cuvânt ajutând organizatorii cu tot ce au promis, iar, mai mult de-atât, Consiliul Judeţean a jucat o festă organizatorilor alocându-le cu 50.000 de lei mai puţin decât era necesar… Şi, totuşi, până la urmă, ediţia a fost una reuşită. Poate cea mai reuşită de până acum. Directorul festivalului, Alexandru Gruian (medalion), a făcut un fel de bilanţ răspunzând întrebărilor săptămânalului REPLICA.
Cum evaluaţi, la final, ultima ediţie a festivalului?
Din punct de vedere al actului artistic, cred că ne-am situat la acelaşi nivel, cel puţin, cu ediţiile precedente. Spectacolele au fost însă mult mai ample. A fost vorba de opere ca Aida sau Nabucco, opere care au o desfăşurare epică mult mai amplă. La capitolul “amploare”, diferenţa s-a văzut şi la numărul de artişti. Au fost 172 anul acesta, pe când la prima ediţie am avut doar vreo 70, în total.
Însă cea mai bună parte a acestei ediţii cred că a fost interesul manifestat de public. Cu o săptămână înainte de debut, aveam vândute toate biletele pentru patru dintre cele cinci spectacole.
Efortul organizatoric a fost mai mare, sau la fel ca la precedentele ediţii?
Colaborarea cu doamna Daniela Vlădescu şi cu Teatrul Naţional de Operă şi Balet “Oleg Danovski” din Constanţa a fost, din nou, foarte bună. Pentru că a fost vorba de o ediţie mai amplă, operele au trebuit repetate. Instrumentiştii, soliştii, artiştii, tehnicienii au stat 11 zile la Hunedoara. S-a dovedit încă o dată că, din totalul bugetului festivalului, cel puţin jumătate se întoarce în mod direct în oraş.
Se ştie că la capitolul cazări aţi avut o problemă provocată de o “surpriză” în finanţare. Cum v-aţi descurcat?
Din cauza fondurilor insuficiente, am fost nevoiţi să limităm cazările la hotel, chiar dacă hotelierii din Deva şi Hunedoara ne oferiseră reduceri consistente, şi să apelăm la căminele modernizate ale instituţiilor şcolare din Deva şi Hunedoara. Oamenii au fost foarte mulţumiţi, iar proprietarii căminelor au făcut încasări. De fapt, mare parte din bugetul festivalului, aproape jumătate, s-a întors în Deva şi Hunedoara, plătindu-se cazări şi masă.
A ajuns “Opera Nights” la statutul unor manifestări culturale de genul festivalului de teatru de la Sibiu sau nu? Nu mă refer la buget, ci strict la statut.
Festivalul de la Sibiu a fost la ediţia a 23-a. Noi abia suntem la a cincea. Suntem pe calea cea bună. Nu ne putem, deocamdată, compara cu festivalul de teatru de la Sibiu. Acolo e un buget de 8 – 9 milioane de euro pe ediţie, în ultimii ani. Noi, anul acesta, a trebuit să ne descurcăm cu 70.000 de euro. La nivelul actual al festivalului, am avea nevoie de cel puţin 100.000 de euro pentru a fi scutiţi de emoţii.
Spun că suntem pe calea cea bună şi pentru că, de exemplu, Leontina Văduva, artistă de renume în domeniu, îmi mărturisea zilele trecute că, în această perioadă, toţi cei care se pricep la operă sunt cu ochii aţintiţi pe Deva şi Hunedoara. Apoi, pe foarte mulţi din public i-am auzit spunând că, la anul, îşi vor lua concediu în perioada festivalului, astfel încât să poată urmări toate spectacolele.
Pe de altă parte, pentru unii interpreţi a ajuns o bună carte de vizită faptul că au cântat la “Opera Nights”.
Cum a “mişcat” din punct de vedere turistic, acest festival, oraşele Deva şi Hunedoara?
35 la sută din totalul biletelor s-au vândut în afara judeţului, majoritatea în Cluj, Sibiu, Bucureşti şi Timişoara. Au fost 3.000 de bilete vândute. Constatarea mea este că nici anul acesta agenţiile de turism din judeţ nu au reuşit să vină cu pachete turistice care să se bazeze pe Opera Nights şi care să includă, pe timpul zilei, excursii la obiectivele turistice din zonă. Totuşi, cred că Opera Nights a început să combată, fie şi temporar, acel fenomen care afectează Hunedoara şi Deva, mă refer la turismul de autocar, pentru că au fost sute de oameni care au înnoptat aici.
Ce se schimbă la anul?
În primul rând, va trebui să avem mai multă grijă cu invitaţiile. Am distribuit şi invitaţii, însă unii dintre deţinători nu au mai venit la spectacole. Astfel, am avut situaţii, la intrare, în care spectatori care ar fi dorit să vadă Nabucco, de exemplu, doreau să plătească bilet, noi le spuneam că nu mai sunt locuri, dar ei vedeau scaune goale. Erau scaunele păstrate pentru deţinătorii de invitaţii.
Apoi, din punct de vedere al programului, nu dorim să diminuăm complexitatea evenimentului. Vrem să ne prezentăm cel puţin la acelaşi nivel ca-n 2015. La anul, în mod aproape sigur, vom avea “Carmina Burana”, pentru că a fost şi la prima ediţie şi a plăcut foarte mult. Încercăm să avem şi un grad mare de accesibilitate a operelor prezentate. Mai sunt şi idei pentru montări moderne. Există chiar şi ideea montării unei opere rock, însă mă opresc aici, pentru că încă e devreme.
Leave a Reply
You must be logged in to post a comment.