În 2003, preşedintele Consiliului Judeţean de la acea vreme, Mihail Rudeanu, “raporta” în faţa electoratului, cu vădită satisfacţie, că Drumul Naţional 66 Simeria – Petroşani intră în reabilitare şi că lucrarea va fi gata în trei ani. A fost nevoie de 10 ani ca reabilitarea să fie finalizată, mai mulţi decât a durat însăşi construirea drumului, în anii ’50.
În 2011, CNADNR raporta că a atribuit primul contract de reabilitare a DN 76, pe teritoriul judeţului Bihor, iar în 2012 se semnau contractele pentru cele două tronsoane ale drumului situate în judeţul Hunedoara. Stadiul fizic de realizare a lucrărilor este exprimat în procentaje lamentabile. Şeful CNADNR, Narcis Neaga, se lamentează, apoi ameninţă, dar degeaba. Sunt toate şansele ca în cazul DN 76 Deva – Brad – Oradea să se repete povestea reabilitării DN 66.
Reabilitarea DN 76, Deva – Brad – Oradea, trebuia să fie gata, în întregime, încă de pe 7 iunie, conform termenelor contractuale iniţiale. Suntem la final de iulie 2016, iar pe unele loturi de lucrări nu e gata nici pe jumătate, sau chiar nici pe sfert. Directorul CNADNR a “descins” de două ori, în ultima vreme, pe drumul amintit. Prima dată, în luna mai, într-o vizită anunţată, în urma căreia a declarat că îi este ruşine că reprezintă Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România. Atunci constructorii i-au promis că vor mări ritmul lucrărilor. A revenit pe 2 iulie, dar neanunţat, a constatat şi a ameninţat, dar, degeaba. „Pe primele două tronsoane, pe care lucrează firmele Selina (Deva – Brad – n.red.) şi Porr (Brad – Ioneşti), am întâlnit doar 8 muncitori. Pe tronsonul următor (Ioneşti – Vârfurile), gestionat de Viales, n-am întâlnit niciun muncitor, iar pe cel de-al patrulea (Vârfurile – Groşi – n.red.), unde lucrează cei de la Construct Mod, am numărat 18 prezenţe fizice, dar nu lucra nimeni. L-am căutat pe Inginerul reprezentant al DRDP Timişoara. Nici urmă”, spunea revoltat şeful CNADNR, într-un comunicat remis presei în după-amiaza zilei de 2 iulie. Apoi, acelaşi comunicat arăta că în lunea următoare toţi factorii responsabili pentru proiect erau convocaţi la o şedinţă la Bucureşti, iar constructorii erau ameninţaţi cu rezilierea contractelor. ”I-am avertizat în nenumărate rânduri că lucrurile nu merg, acum urmează sancţiuni. (…. Săptămâna viitoare voi avea o şedinţă cu toţi constructorii de pe DN 76, care vor fi avertizaţi că, în cazul în care lucrurile nu intră pe un făgaş normal, va urma rezilierea contractelor. În ritmul actual, lucrările pe DN 76 nu vor fi finalizate nici în 2017. Şi atunci, dacă noi vom pierde bani europeni din cauza nefinalizării acestui proiect de către constructori, să-şi piardă şi ei dreptul de a mai lucra în România”, mai declara Neaga pe 2 iulie.
El a vorbit, el a auzit
La trei săptămâni după vizita şefului CNADNR pe DN 76, cel puţin pe porţiunea dintre Brad şi Deva, lucrurile erau neschimbate. De exemplu, sâmbăta trecută, pe toată lungimea tronsonului amintit, la amiază, utilaje erau, muncitori deloc. CNADNR nu a mai comunicat absolut nimic pe tema DN 76, de la începutul lunii şi până acum. Nici dacă a reziliat contracte, nici dacă firmele contractante s-au angajat (din nou) să se ocupe cum trebuie de lucrare. Cel puţin societatea Selina, care se ocupă de reabilitarea porţiunii dintre Deva şi Brad, pare că va avea în continuare mari probleme. Surse din cadrul administraţiei judeţene
spun că firma se află în insolvenţă, iar furnizorii şi subcontractorii săi
solicită plata în avans pentru absolut orice.
Întârzieri imense
Reabilitarea DN 76 a început pe 3 ianuarie 2011, cu lotul 4, Vârfurile – Groşi. Lucrarea nu este gata nici pe jumătate. În septembrie – octombrie 2013 au început lucrările şi pe celelalte trei loturi ale DN 76. Pe porţiunea dintre Deva şi Brad, conform CNADNR, doar 27 la sută din lucrări sunt realizate, deşi contractul stipula clar ca acestea să fie gata sută la sută pe 7 iunie 2015. Între Brad şi Ioneşti stadiul actual comunicat de compania de drumuri este de doar 40 la sută. Acest lot trebuia să fie gata în ianuarie anul curent. Între Ioneşti şi Vârfurile sunt gata doar 22 la sută din lucrări. Termenul contractual iniţial pentru acest lot era luna mai 2015.
Vara trecută, vreme de două luni, zeci de familii din satul hunedorean Şoimuş au fost aproape sechestrate în curţi din cauză că muncitorii au săpat şanţuri adânci pentru rigole, după care nu s-au mai grăbit să construiască şi rigolele efective.
Primarii comunelor hunedorene de pe lotul
Deva – Brad spun că lucrările derulate de Selina în acest an sunt în ritm de melc, în timp ce edilii-şefi de pe traseul zona Brad – Ioneşti spun că aici lucrările s-au derulat într-un ritm destul de alert, în ultimele săptămâni. Reabilitarea DN 76
costă aproape 400 de milioane de lei, bani proveniţi din fonduri europene.
După atâtea “reci”, una “caldă”
Joia trecută, compania Selina a reuşit să finalizeze lucrările de reabilitare a podului peste Mureş de la Şoimuş, care face legătura între A1, DN 7 şi DN 76, cu patru zile înainte de termenul stabilit de Prefectură şi Serviciul Rutier din cadrul IPJ Hunedoara pentru data de 20 iulie. Se circulă acum pe ambele sensuri ale podului. Reprezentanţii celor două instituţii amintite spun că era foarte important ca reabilitarea podului să fie gata până la data amintită, deoarece acum valorile de trafic din zonă cresc şi mai mult datorită românilor plecaţi la muncă în străinătate care se întorc să-şi petreacă vacanţele în ţară. Nici reabilitarea podului nu este gata însă sută la sută. Din cauza temperaturilor ridicate, constructorii nu au putut realiza rosturile de dilataţie ale podului, lucrare care se va efectua, cel mai probabil, în octombrie, când vor fi necesare, din nou, restricţii de circulaţie în zonă.
Leave a Reply
You must be logged in to post a comment.