Drumurile – şantier rămân la fel şi-n 2016. Excepţie s-ar putea să facă drumul judeţean spre Sarmizegetusa Regia

Articolul a fost vizualizat de 1,802 ori

Trei proiecte de infrastructură importante se derulează în judeţ: mo­der­nizarea DN 76 Deva – Brad – Oradea, reabili­tarea DN 66 pe lungimea Defileului Jiului şi moder­nizarea drumului de acces spre Sarmizegetusa Regia. Ultimul proiect amintit ar putea servi drept lecţie pentru celelalte două. E drept, condiţiile tehnice şi contractuale sunt diferite, însă DN 76 trebuia să fie gata încă din iunie, în între­gime, şi nu e nici măcar pe jumătate finali­zat, iar pe Defileu ar fi trebuit să circulăm, de asemenea, fără probleme. În loc de asta, în următoarele două-trei luni ne vom confrunta, din nou, cu restricţii de trafic.

Reabilitarea DN 76 a început, parţial, în 2011 şi pe toată lungimea sa în 2013. La începutul lunii iunie 2015 ar fi trebuit să fie gata toate tronsoanele “împărţite” ca loturi de lucrări firmelor declarate câştigătoare la licitaţii. Lucrurile sunt însă departe de acest stadiu.

Ameninţări ineficiente

DN 76Întârzierile sunt foarte mari, în majoritatea cazurilor. Constructorii dau impresia că nu prea sunt impresionaţi de ameninţările cu penalizări şi rezilieri de contracte, făcute de însuşi directorul Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale, Narcis Neaga, la începutul lunii iulie, când a trecut pe DN 76 şi a constatat că mai nimeni nu lucra.
De la momentul ameninţărilor şi până acum, pe o singură porţiune a drumului dintre Deva şi Oradea s-a înregistrat un progres fizic notabil al sta­diului lucrărilor de reabilitare a DN 76. Este vorba despre tronsonul dintre Brad şi Ioneşti. În iunie, stadiul lucrărilor era de 40 la sută, iar la începutul lui septembrie, conform datelor comunicate de CNADNR, acest indicator ajunsese la 70 la sută. Pe porţiunea care-i interesează însă cel mai mult pe hunedo­reni, cea cuprinsă între Deva şi Brad, progresul înregistrat în cele două luni ce au urmat ameninţărilor lui Neaga este total insignifiant, de doar 3 la sută. 27 la sută era procentajul anunţat ca „realizat” în iulie, iar 30 la sută este cel comunicat recent de Compania Naţională de Drumuri.

Termene prelungite cu mai mult de un an

Conform contractelor iniţiale, la ora actuală, pe DN 76 trebuia să se circule în condiţii foarte bune, pentru că lucrările trebuiau finalizate până pe 7 iunie 2015. Doar între Deva şi Brad sunt acum nouă semafoare temporare, mai
există încă porţiuni destul de lungi pe care drumarii nu au apucat să inter­vină deloc, iar o călătorie de 35 de minute se transformă în una de 70 de minute. La orele de vârf, durata parcur­gerii traseului este chiar mai mare.
CNADNR afirmă acum că termenele estimate de finalizare a lucrărilor sunt luna iunie a anului viitor pentru lotul Brad – Ioneşti, iulie 2016 pentru Deva – Brad, septembrie 2016 pentru porţiunile Ioneşti – Vârfurile şi Ştei – Beiuş şi octombrie 2016 pentru lotul Vârfurile – Ştei. Pentru porţiunea Beiuş – Oradea nu se comunică niciun termen de finalizare, ci doar faptul că, pe 25 mai anul acesta, s-a reziliat contractul de lucrări.

Schimbare spectaculoasă pe drumul spre Regia

Şase kilometri din cei 18 ai drumului dintre Costeşti şi Sarmizegetusa Regia sunt deja acoperiţi cu asfalt. Consiliul Judeţean Hunedoara a reuşit să stabilească un câştigător al licitaţiei pentru atribuirea lucrării de mo­dernizare a drumului spre capitala Daciei Libere abia în august şi să emită ordinul de lucrări la finele lunii amintite.
Autoritatea judeţeană a fost însă obligată să accepte propunerea construc­torului de a închide total drumul până la finalizarea lucrărilor.
Patru kilometri, de la Costeşti în sus, aveau asfalt pe ambele sensuri încă de sâmbăta trecută, iar alţi doi kilometri de pe o porţiune situtată mai sus de satul Grădişte aveau asfalt pe un sens, marţi seara, cel de-al doilea sens urmând să fie acoperit cu covor asfaltic până la apariţia acestui articol.
Constructorii spun că în această perioadă îşi concentrează eforturile mai ales asupra porţiunilor din amonte, unde frigul se va instala mai devreme.
Închiderea totală a drumului a provocat scăderea drastică a numărului de turişti la Sarmizegetusa Regia, de la 800 la doar 40 pe zi, însă măsura este privită de administraţia monumentului drept un sacrificiu necesar. Se speră ca, după finalizarea proiectului, numărul turiştilor să fie de cel puţin 100.000 pe durata întregului an viitor. De fapt, lucrarea trebuie terminată până la 31 decembrie anul curent, pentru că este finanţată din fonduri europene, prin POR 2007 – 2013.
Iniţial, valoarea proiectului a fost estimată la 42 de milioane de lei, însă firma desemnată câştigătoare a licitaţiei a ofertat circa 18 milioane de lei, fapt ce a provocat numeroase verificări suplimentare solicitate de organismele de supraveghere a achiziţiilor publice. Procedurile au întârziat începerea lucrărilor cu cel puţin două luni. O altă întârziere prelungă a fost provocată de neclarităţi ale proiectului tehnic. Dacă lucrările ar fi putu începe în aprilie – mai, nici reprezentanţii CJ şi nici constructorii n-ar mai fi avut emoţiile pe care le au acum.

Defileul se închide iarăşi

Cel mai probabil din 15 septembrie, pe Defileul Jiului se va circula, din nou, cu restric­ţii deranjante mai ales pentru agenţii economici din Valea Jiului, după ce în vara a­ces­tui an s-a putut circula pe DN 66, în zona amintită, în regim de drum în lucru. Şi aici întârzierea este foarte mare. Doar 50 la sută din lucrare este gata, iar termenul iniţial de finalizare era prevăzut pentru noiembrie, anul curent.

În încercarea de a mai recupera din timpul pierdut, după ce au fost acuzaţi că în 2014 şi 2013 au închis Defileul aproape degeaba, pentru că intensitatea lucrărilor nu a fost pe măsura aşteptărilor, constructorii care reabilitează DN 66 solicită ca, din 15 septembrie, circulaţia să fie oprită total, între Petroşani şi Bumbeşti, în fiecare zi de luni până vineri inclusiv, de la ora 09.00 la ora 18.00, fără o­biş­nuita pauză de două ore din jurul prânzului, interval în care se putea circula. Tot ei ar mai dori ca şi sâmbăta drumul să fie închis, tot fără pauză, de la 09.00 la 16.00. Reprezentanţii CNADNR spun că solicitarea este în analiză şi că vor comunica în timp util perioada şi regimul restricţiilor de trafic. Dacă s-ar da curs întocmai solici­tării constructorilor, rutele ocolitoare lungi de sute de kilometri, prin Rm. Vâlcea – Sibiu, sau prin Orşova – Caransebeş, ar provoca noi proteste ale primarilor şi patronilor de firme din Valea Jiu­lui.
Directorul Direcţiei Regionale de Drumuri şi Poduri Gorj, Ion Tudor, spune că restricţii­le se impun pentru a se evita accidente grave pe tronsonul de drum naţional dintre Petroşani şi Bumbeşti. “În această toamnă urmează să se efectueze lucrări de consolidare a versanţilor. E nevoie de macarale de mare tonaj care se calează pe carosabil. Pentru a evita accidentele provocate de eventuale căderi de stânci trebuie să închidem traficul. Oricum, mult a fost puţin a rămas. Avem deja strat de uzură turnat de la Bumbeşti până la Lainici. Vom avea asfalt nou până la Petroşani în această toamnă, dar se va ajunge şi la stratul de uzură pe toată lungimea tronsonului în primăvara anului viitor. Tot atunci se vor reabilita şi două poduri mari de pe Defileu”, adaugă Ion Tudor.

About Ciprian Iancu