Patronii, impulsionaţi să angajeze şomeri “bătrâni”

Articolul a fost vizualizat de 1,090 ori

Agenţiile judeţene din toată ţara promovează, mai nou, în rândul angajatorilor intrarea şi reintrarea pe piaţa muncii a persoanelor de peste 55 de ani, inclusiv din mediul rural. Proiectul „Fii activ la orice vârstă!” este derulat de Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă, în toate judeţele ţării, dar şi în Capitală, şi speră că va impune îmbătrânirea activă pe piaţa muncii ca pe o nouă realitate, absolut necesară, în condiţiile în care natalitatea este în scădere şi peste două milioane de români activi pe piaţa muncii lucrează peste graniţe. 

Deşi autorităţile susţin angajarea şomerilor trecuţi de 55 de ani, aceştia spun că şansele lor  în a-şi găsi un serviciu sunt minime, chiar şi pe cel mai mic salariu disponibil

Deşi autorităţile susţin angajarea şomerilor trecuţi de 55 de ani, aceştia spun că şansele lor în a-şi găsi un serviciu sunt minime, chiar şi pe cel mai mic salariu disponibil

Proiectul este cofinanţat din Fondul Social European prin Programul Operaţional Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007. El intenţio­nează să-i facă pe şomerii peste 55 de ani şi angajatori să înţeleagă şi să accepte conceptul de îmbătrânire activă pe piaţa muncii, iar pe de altă parte, oferă instrumente informative, necesare institu­ţiilor pentru a putea asigura servicii personalizate. Durata proiectului este de 18 luni, iar valoarea asistenţei financiare nerambursabile este de peste 9.973.000 lei.

Activitatea seniorilor, promovată prin presă

În primele luni de implementare au fost realizate şi trei rapoarte de cercetare privitoare la opinii ale angajatorilor despre relaţia cu agenţiile judeţene pentru ocuparea forţei de muncă şi despr­e şomerii de peste 55 de ani, dar şi vizând percepţiile, atitudinile şi aşteptările persoanelor de peste 55 de ani. Scopul acestora a fost de a identifica cauzele care determină dificultăţile în a-şi găsi un loc de muncă, iar în cazul angajatorilor, tipurile de comportament de recrutare aplicate persoanelor din categoria de vârstă seniori. Aceste studii au stat la baza elaborării a cinci strategii ale campaniei de informare: strategia generală şi cele patru strategii adaptate fiecărei componente a campaniei: online, PR, evenimente şi publicitate. În pregătirea acestei campanii, în cadrul proiectului au fost realizate broşuri de tipul „cum să” (de exemplu: „Cum să alegi ce cursuri de formare profesională să urmezi”, „Cum să îţi găseşti un loc de muncă în Spaţiul Economic European”, „Cum să realizăm un bun CV”, „Cum să pregătim interviul de angajare” etc.), pe care persoanele aflate în căutarea unui loc de muncă le vor putea lua de la punctele de tipul „self-service” din cadrul structurilor terito­riale ale agenţiilor pentru ocuparea forţei de muncă. Totodată, au fost create spoturi radio şi TV care conţin mesaje cu impact asupra publicului ţintă, persoane peste 55 de ani şi angajatori, precum şi un film de scurt metraj care prezintă poveşti de succes ale persoanelor din această categorie de vârstă, care va fi distribuit gratuit.

1.200, şomeri peste 55 de ani

„Sperăm că impactul, prin metode mai intense şi printr-o campanie susţinută, va fi mult mai eficient. Aţi văzut că, din studiile care s-au făcut, acestea se adresează şi angajatorilor, şi persoanelor peste 55 de ani, iar în afară de partea practică, proiectul pune accent şi pe schimbarea atitudinii. În judeţul Hunedoara la începutul lunii octombrie se înregistrau aproape 1230 de şomeri peste 55 de ani, in­demnizaţi şi neindemnizaţi, dintr-un total de 11.500 de persoane aflate în căutarea unui loc de muncă”, explică directorul Agenţiei Judeţene pentru Ocuparea Forţei de Muncă Hunedoara, Nicolae Fara. Acesta recunoaşte că numărul hunedorenilor de peste 55 de ani care nu au un serviciu ar putea să fie, de fapt, mult mai mare pentru că, odată ieşiţi din statistici, Agenţia nu mai poate să aibă un control asupra lor. „Dacă ne luăm după statistici, numărul şomerilor peste 55 de ani ar reprezenta 10-15 la sută din numărul total al şomerilor din judeţul nostru. Însă realitatea foarte probabil că este cu totul alta”, adaugă Nicolae Fara. Directorul AJOFM Hunedoara mai spune că din momentul în care un hunedorean şi-a pierdut locul de muncă, dacă este indemnizat, acesta fi­gurează ca şomer care primeşte ajutor de la stat pe perioada indemnizării, iar apoi rămâne în baza de date a agenţiei ca şomer aflat în căutarea unui loc de muncă vreme de 12 luni. În cazul în care, ulterior, persoana respectivă renunţă să-şi mai caute un serviciu, acesta iese definitiv din statistici.

Un sfert dintre hunedoreni sunt vârstnici

Din nefericire, judeţul Hunedoara pierde 2.000 de locuitori în fiecare an şi este confruntat cu un continuu proces de îmbătrânire a populaţiei. Potrivit celui mai amplu recensământ, judeţul nostru a pierdut în ultimii 20 de ani peste 150.000 de locuitori. Din păcate, fenomenul se menţine, ba mai mult, judeţul nostru înregistrează şi una dintre cele mai scăzute rate ale natalităţii din toată ţara. Practic, în 20 de ani, din 1990 şi până în 2010, în judeţul nostru, natalitatea a scăzut la jumătate! În 1990, în judeţ s-au înregistrat 7.300 de nou-născuţi şi numai 1.700 de decese, faţă de 3.200 de nou născuţi şi 5.400 de decese în 2013! În cazul în care situaţia se va menţine, iar judeţul nostru va continua să piardă peste 2.000 de locuitori în fiecare an, Hunedoara riscă să rămână complet depopulată până cel mai târziu în anul 2.200. Datele colectate de recenzorii Direcţiei de Statistică a Judeţului Hunedoara arată că populaţia judeţului nostru a scăzut cu o cincime în mai puţin de 10 ani! La penultimul recensământ al populaţiei (cel din 2002), judeţul nostru număra aproape 486.000 de persoane, în timp ce la această dată am rămas mai puţin de 396.0000, din care un sfert sunt pensionari. Municipiul Hunedoara a fost cel mai afectat de fenomenul depopu­lării, dublat de cel al îmbătrânirii populaţiei: dintr-un total de 93.000 de hunedoreni, au mai rămas în jur de 55.000, iar aproape o treime a acestora sunt persoane de vârsta a treia.

About Ada Beraru