Zeci de tineri hunedoreni, elevi ai Colegiului Naţional „Iancu de Hunedoara”, au încercat să afle care este meseria care li se potriveşte, în timpul proiectului „Predarea ştafetei”. Elevii, coordonaţi de dascălii lor, au învăţat de la profesionişti ce presupun, cu adevărat, profesiile dorite. Printre tinerii implicaţi în acest proiect s-au numărat şi şase elevi care au aflat din redacţia săptămânalului REPLICA „secrete” din culisele profesiei de jurnalist şi ale celei de fotoreporter.
„Jurnalismul este o meserie de succes, care te iniţiază în viaţă, te maturizează şi te îmbogăţeşte din punct de vedere intelectual. Întâlnind şi analizând diferite cazuri şi situaţii te maturizezi şi înveţi din greşelile altora. Din punctul meu de vedere această meserie are nevoie, în primul rând, de oameni sociabili, descurcăreţi şi dornici de muncă şi de lucruri noi. Ca jurnalist ai nevoie de un vocabular bogat şi de un limbaj adecvat acestei meserii. În al doilea rând, trebuie să fii responsabil de acţiunile pe care le coordonezi. Iar eu sunt devotată şi îmi asum acţiunile, fapt ce mă face responsabilă. De ce am ales această meserie? Răspunsul meu este simplu: deoarece sunt o fire sociabilă, vorbesc mult şi îmi place să întâlnesc persoane noi. Un jurnalist adevărat petrece cea mai mare parte a timpului în redacţie, în faţa calculatorului, la diverse întâlniri, conferinţe de presă, căutând informaţii corecte. Una dintre cele mai importante calităţi ale sale este să caute adevărul, pe care, apoi, să-l raporteze. Astăzi sunt foarte multe articole şi reportaje, dar puţine conţin adevărul. Un jurnalist bun depune efortul pentru a aduna suficiente argumente ca să prezinte materialul bine documentat. În această meserie trebuie să fii mereu politicos şi să nu cedezi nervos, dacă eşti pus în situaţii limită. În concluzie, simt că această meserie mă reprezintă şi sunt capabilă să o practic. De altfel, am îndrăgit această profesie de mică. Având această oportunitate, sunt hotărâtă să lupt şi să ajung ce-mi doresc, adică o jurnalistă de succes”. Aşa sunau, înainte de intrarea în programul de mentorat, gândurile Mirunei Tiuca, una dintre hunedorencele care se vede, peste câţiva ani, o profesionistă a jurnalismului. După ce a aflat ceva „teorie” despre ceea ce implică meseria de jurnalist, zilele acestea tânăra va avea ocazia să facă parte din echipa care va merge pe teren, pentru a vedea „live” cum se „naşte” un interviu sau un reportaj.
Proiect unic în judeţ
Beneficiarii acestui proiect inedit au fost elevi cu vârste cuprinse între 12 şi 18 ani, selecţia s-a făcut pe baza opţiunilor cu privire la meseria visată, iar înscrierea s-a făcut în grupuri de 10-15 elevi, coordonaţi de profesorii lor. „Elevii au încercat, astfel, să afle ce au de făcut la locul lor de muncă: au intrat în contact cu mentorii de la care au preluat ştafeta meseriei, au arătat curiozitate, au învăţat lucruri noi, chiar de la locul de muncă şi, la final, au împărtăşit impresii. S-au implicat pe parcursul activităţilor, iar opinia lor a fost încurajată şi chiar luată în considerare. Profesioniştii care au predat ştafeta le-au devenit mentori şi i-au pus pe tineri în situaţia de a exera şi s-au arătat încântaţi de elevii noştri, unii dintre ei anunţându-ne că vor să continue colaborarea şi pe viitor, ceea ce e un lucru bun şi chiar scopul proiectului nostru”, explică Loredana Vîtcă, profesoară la Colegiul Naţional „Iancu de Hunedoara” şi unul dintre coordonatorii proiectului, alături de Mihaela Sopincean şi Florin Bucur. Elevii participanţi s-au declarat, şi ei, bucuroşi să afle ce presupune, realmente, profesia pe care visează să o practice, ca profesionişti, peste câţiva ani. Copiii au făcut „stagiatură” pentru câteva ore la avocaţi, profesori de limba şi literatura română, istorie, engleză, învăţători, farmacişti, medici şi judecători, sau au fost poliţişti, pompieri, medici veterinari, psihologi, antrenori, jurnaişti şi fotografi pentru o zi. Inspectorul pentru educaţie permanentă, activităţi şcolare şi extraşcolare, Carmen Buzatu, spune că anul acesta doar Colegiul Naţional „Iancu de Hunedoara” a fost interesat de acest proiect, deşi invitaţia a fost adresată tuturor şcolilor hunedorene.
„O zi faină, la Urgenţe”
„A fost o experienţă bună, mi-a deschis mintea, iar agenţii care au colaborat cu mine mi-au spus, pe parcursul zilei respective, care sunt toate aspectele legate de meserie, şi părţile bune şi părţile mai puţin bune”, a spus Michael Bîrceanu, unul dintre elevii care au fost poliţişti pentru o jumătate de zi. „Eu am lucrat cu un medic, cu domnul doctor Adrian Cisar: am avut o zi faină! Am fost şi la Urgenţe, am văzut o pacientă cu Parkinson şi chiar am avut ocazia să particip la o operaţie. Nu mă aşteptam ca la vârsta mea să fie posibil aşa ceva!”, spune Rebeca Haluca, una dintre fetele care au ales profesia de medic, în timp ce „farmaciştii” pentru o zi au fost confundaţi de pacienţi – şi din cauza halatului – cu profesioniştii adevăraţi. „Vreau să spun că a fost, de departe, una dintre cele mai frumoase experienţe la care am luat parte: am putut să iau legătura cu persoane care-şi practică meseria zilnic, mi s-a părut foarte interesant că am asistat la trei cazuri, dintre care unul penal, care mi s-a părut foarte interesant şi antrenant. Mă bucur că am reuşit să aflu care sunt culisele meseriei şi m-am hotărât ce vreau să fac!”, mărturiseşte Simina Scorobete, care vrea să ajungă judecător. Învăţătorul Nicolae Herepean, unul dintre mentorii elevilor, se declară, şi el, plăcut surprins de prestaţia ucenicilor şi adaugă că speră ca, la anul, profesorii din judeţ să fie mai puţin reticenţi şi mai interesaţi de acest proiect, din care atât tinerii, cât şi profesioniştii domeniilor spre care ţintesc elevii, au numai de câştigat.
Leave a Reply
You must be logged in to post a comment.