După ce a cucerit tot ce se poate cu creaţiile sale, Corneliu Birtok-Băneasă devine inventatorul de inventatori

Articolul a fost vizualizat de 1,681 ori

Inventatorul devean Corneliu Birtok-Băneasă este decis să sprijine tinerii din judeţ care au proiecte tehnice interesante. Inginerul devean este unul dintre cei mai premiaţi tineri cercetători la nivel internaţional. El spune că este foarte important să poţi să-ţi expui invenţiile în faţa unui juriu internaţional şi are deja în vedere câţiva tineri care au proiecte interesante şi creaţii care merită promovate. 

Corneliu Birtok-Băneasă, inventatorul care inspiră alţi inventatori

Corneliu Birtok-Băneasă, inventatorul care inspiră alţi inventatori

Din anul 2008, Corneliu Birtok-Băneasă a obţinut la saloane internaţionale de inventică 26 de medalii de aur, şase medalii de argint, două medalii de bronz şi 22 de premii speciale. Participarea sa la toate saloanele internaţionale a avut loc după o selecţie organizată de Autoritatea Naţională pentru Cercetare Ştiinţifică şi Inovare. Acum vrea să ajute alţi trei tineri inventatori. “Şi eu am fost ajutat. Chiar dacă în anul 2000 am realizat primul filtru, până în 2007 nu am avut niciun fel de concurs notabil pentru că mediul în care mă “învârteam” eu nu m-a putut valoriza. Odată cu intrarea la Facultatea de Inginerie din Hunedoara, am putut face acele lucrări ştiinţifice studenţeşti, am avut formatori care efectiv m-au cules şi m-au pus la treabă şi, încet, am putut să intru în saloanele de inventică pentru tineret şi apoi am reuşit să-mi depun primul brevet şi să merg mai sus. Şi aceşti tineri merită o şansă şi trebuie să ne uităm la ce fac, să-i putem implica, să facă ceea ce vor şi ce le place. Mai mult, ei trebuie susţinuţi pentru a rămâne aici, în ţară, să-şi dezvolte ideile şi creativitatea de care noi să beneficiem. O societate care nu are valori nu poate să spună nimic şi nu are substanţă”, crede Birtok.

Bobocii inventatori scoşi “în ring”

În ultima perioadă, câţiva tineri pasionaţi de tehnică i-au atras atenţia lui Birtok: “Eu la acest domeniu mă pricep şi consider că domeniul tehnic, din păcate, are multe lacune şi este greşit să nu-i ajutăm pe aceşti oameni într-o lume în care toţi depindem de tehnică”. Salonul de la Cluj reprezintă practic deschi­derea sezonului competiţional în inventică. Echipa lui Birtok-Băneasă se compune, aşadar, din trei tineri cu perspective: Răzvan Mărcuş, care are şi o cerere de brevet pentru husa inteligentă de telefon, elevul devean Paul Macarie şi inginerul Alin Bertean din Hunedoara, crea­torul unui proiect de design auto. “Îmi doresc foarte mult ca ei să fie prezenţi lângă mine în aceste saloane, pentru că este ceva deosebit să poţi să-ţi expui invenţiile în faţa juriului internaţional”. Primul pas este deja realizat – împreună cu aceşti trei tineri din judeţ, Corneliu va participa la salonul Pro Invent Cluj, care va avea loc între 22 şi 25 martie.

De la cubul lui Macarie, la husa lui Mărcuş

Paul Andrei Macarie alături de invenţia sa

Paul Andrei Macarie alături de invenţia sa

Unul dintre tinerele talente este Paul Andrei Macarie, elev la Colegiul “Dragomir Hurmuzescu” din Deva. El a reali­zat un cub cu peste 500 de led-uri, care poate fi folosit ca material didactic: “Invenţia mea este, de fapt, un cub 8x8x8, care are 512 led-uri. El poate fi folosit şi pentru design, dar şi ca material didactic. Este invenţia mea proprie, pentru care m-am inspirat din nişte modele găsite pe Internet. Ideea a venit de la un cub anterior de 3x3x3, care a fost realizat de un coleg, aşa că eu m-am gândit să fac unul mai mare şi acum lucrez la unul şi mai mare, care este 16x16x16 şi are 4096 de leduri. Pentru realizarea lui lucrez cu penseta. M-a ajutat mult prie­tenul meu Gyorfi Eduard. Aceste cuburi pot fi folosite de elevii din şcoală pentru programare, ori ca design pentru interior”, explică Andrei.
Răzvan Mărcuş lucrează la invenţia sa de peste patru ani. Ea ar putea revoluţiona domeniul IT, cu atât mai mult cu cât numă­rul utilizatorilor de telefoane inteligente va depăşi în curând 2,16 miliarde de utilizatori. Tânărul a realizat o carca­să inteligentă care transformă în energie tot ceea ce găseşte în ambient, de la temperatură, la semnal GSM, oferind independenţă telefoanelor faţă de încărcătoare: “Este, de fapt, o husă, o carcasă de telefon, care te ajută să scapi de povara încărcării telefonului. Este foarte simplu de utilizat”, spune Răzvan Mărcuş, care a plecat din Luncoiu de Jos şi acum studiază la Cluj-Napoca.
Corneliu Birtok-Băneasă spune că vrea să-i ajute pe tinerii care au proiecte tehnice şi să-i promoveze în lumea inventicii. Face asta pentru că ştie cât de greu este să te descurci în România fără niciun fel de ajutor. “Cum ajungem la Cluj, vom avea stand, pliante, proiectele nostre, tot ce trebuie pentru a atrage atenţia juriului unei competiţii de inventică”, spune Corneliu, care le-a dat celor trei tineri sfaturi până şi ce îmbrăcăminte ar fi bine să poarte la o asemenea competiţie. Inventatorul spune că aşteaptă ca demersul său să fie sprijinit şi de oamenii de afaceri care doresc să-i ajute pe tinerii care dezvoltă asemenea proiecte şi care pot sprijini Asociaţia CorneliuGroup.

Inventatorul multipremiat

Filtrele inventate de Corneliu Birtok-Băneasă îmbunătăţesc performanţa motoarelor cu ardere internă pe care sunt montate. „Aceste filtre sunt multifuncţionale – eu le-am denumit supra aspirante pentru că au funcţii multiple cum ar fi captarea curentului de aer, creşterea vitezei aerului, inversarea curentului de aer, prerăcirea curentului. Toate aceste caracteristice conduc, de fapt, la o îmbunătăţire a creşterii puterii motorului pentru că se asigură o cantitate mai mare de aer astfel încât arderile sunt mai complete şi motorul respiră mult mai uşor. Prima senzaţie simţită de conducătorul auto este că nu mai trebuie să apese atât de tare pe pedala de acceleraţie cum apăsa înainte de instalarea filtrului. Bineînţeles că, dacă se foloseşte de acest avantaj, rezultă şi o economie de combustibil de până la 12%”. Corneliu are şi filtre speciale destinate motorizărilor de 3.000 cmc: „El, fiind un filtru foarte mare, este compus dintr-un difuzor, dintr-un element de filtrare, elementul se asamblează pe difuzor, se adaugă un capac care închide acest filtru, apoi se montează elementele de legătură : tije, şaibe, piuliţe – tot ce este necesar pentru a fixa filtrul pe difuzor, după care se poate monta pe maşină. Acest filtru se realizează special după caracteristicile admisiei, după ce avem pe maşină, de asta este şi special, pentru că este realizat după fiecare caz în parte, pentru diverse motorizări”, spune tânărul care are şi filtre supraspirante universale care permit o gamă de patru montaje şi sunt destinate motorizăriolor de până la 2.000 cmc. Pe lângă acestea, Birtok-Băneasă are şi filtre realizate special pentru maşinile de competiţie : „Este un filtru unicaptator, care captează curentul de aer şi se montează într-o poziţie foarte bine definită. Asta se realizează în laboratoarele Facultăţii de Ingineria din Hunedoara unde s-au făcut şi teste pe aceste filtre unde s-a dovedit că au un efect de captare foarte bun şi astfel îmbunătăţesc semnificativ admisia aerului. Acestea se folosesc în special la motorizările de competiţie.”

Pasiune şi profesie

Filtrele de aer inventate de Corneliu Birtok-Băneasă îmbunătăţesc performanţa motoarelor cu ardere internă pe care sunt montate. Pare simplu, dar este rezultatul a ani de cercetare, muncă şi încercări. Corneliu Birtok-Băneasă şi-a transformat pasiunea în profesie. Pentru că a iubit mecanica a ajuns, din puştiul care meşterea la bicicletă, inventatorul de azi. Filtrele Corneliugroup, numele sub care le realizează, dotează în prezent autobuze sau maşini de intervenţie. Motoarele acestora sunt, de acum, mai fiabile şi mai economice. “În decursul anilor am avut diverse proiecte, dintre care pot să-l remarc pe cel pentru motoarele de mare litraj, de autobuze. Cei din Alba Iulia, de la societatea de transport public, au adaptat aceste filtre autobuzelor din dotare. Am avut rezultate deosebite pentru că economia de carburant a fost de până la 12%, pe timpul verii. Pe timp de iarnă, aceste filtre au obţinut undeva la 8%, pentru că autobuzele au şi un sistem auxiliar de încălzire, care nu este foarte bine conto­rizat. Cei de la Alba au fost foarte mulţumiţi de aceste filtre. Acolo am implementat şi celelalte invenţii, precum dispoziti­vul dinamic de transfer al aeru­lui şi un deflector termic. Dispozitivul dinamic de transfer al aerului implementat pentru motorizările de mare litraj se montează efectiv pe sistemul de aspiraţie al autobuzului şi îl transformă într-un sistem de captare. Astfel, în timp ce autobuzul merge, el captează curenţi de aer şi îi transferă în zona filtrului de aer. Pe timp de vară se obţine o temperatură scăzută şi o cantitate mai mare de aer”, explică tânărul inventator. Acest dispozitiv este un alt proiect deosebit al inventatorului, proiect realizat pe fibră de carbon, în Hunedoara. Birtok-Băneasă mai are un proiect special care are legătură cu autospecialele SMURD: “Pe acestea am montat filtre speciale care conferă o creştere de putere. Datorită utilizării în condiţii care nu sunt tocmai normale, ele sunt supuse la presiuni foarte mari – vă daţi seama că, pe timp de iarnă, un echipaj de intervenţie nu stă să încălzească acel motor – când e vorba de viaţa omului, conducătorul urcă la volan, dă cheie şi pleacă urgent. Aceste condiţii supun motorul la uzuri excesive, iar filtrele mele conferind putere în plus, efectiv protejează şi viaţa motorului. Astfel, în timp, nu mai apar anu­mite defecţiuni, lucru la care se adaugă reducerea consumului de carburant şi a noxe­lor poluante”. În prezent, Corneliu Birtok-Băneasă lucrează la teza de doctorat, iar subiectul acesteia, un deflector termic, este şi invenţia cu care va participa la salonul de inventică de la sfârşitul lunii.

About Laura Oană