Complexul Energetic Hunedoara, companie cu peste 6.000 de angajați, este într-o situație atât de gravă încât este posibilă intrarea în faliment înainte de aplicarea unui plan de reorganizare, se arată în raportul privind cauzele insolvenței, realizat de administratorul judiciar GMC SPRL. Datoriile de peste 1,5 miliarde de lei ar putea fi plătite într-un interval de 34 de ani. În plus, societatea nu mai îndeplinește condițiile legale de mediu pentru a funcționa. Administratorul judiciar propune intervenția Guvernului pentru un plan de reorganizare și ștergerea datoriei. Însă, achitarea, chiar și parțială, a datoriilor presupune realizarea de profit din activitatea curentă, ca sursă pentru achitarea acestora. Însă în cazul CEH SA este observată imposibilitatea societății de a limita pierderile curente, chiar și după deschiderea procedurii de insolvență societatea înregistrând lună de lună pierderi, se arată în raport.
Managementul şi sindicatul, mentalităţi de vătafi
Deși organizată ca societate comercială – cu scopul ca din activitatea curentă să obțină profit, mentalitatea celor implicați în activitatea CEH, administratori, directori, lideri de sindicat, salariați, furnizori, clienți, a fost aceea de beneficiari ai unei societăți de binefacere, precizează administratorul judiciar.
În culpă la normele de mediu
Societatea nu îndeplinește condițiile pentru a mai putea funcționa, din punctul de vedere al legislației de mediu, deoarece nu are resursele necesare pentru a achiziționa certificatele de emisii de gaze cu efect de seră aferente funcționării în anul 2015. Conform raportului întocmit de verificatorul acreditat, este necesar a fi achiziționat un număr de 1.674.596 certificate de emisii de gaze cu efect de seră, în sumă de aproximativ 35.769.370 lei. Mai mult, această sumă urmează a se adăuga sumei stabilite anul trecut de către Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor prin Administrația Fondului de Mediu, care a emis Decizia 129916/26 noiembrie 2015 prin care a aplicat CEH penalități în sumă de 538.216.725 lei ca urmare a faptului că societatea nu a restituit certificatele de emisii de gaze cu efect de seră până la data de 30 aprilie 2015.
Cele două termocentrale nu au autorizație de mediu, iar Garda de Mediu a dispus deja suspendarea activității lor, măsură contestată de către CEH în instanță. Societatea nu are nici posibilitatea de a achita diferența de preț pentru finalizarea investițiilor de mediu la Termocentrală Paroşeni, iar la termocentrala Deva aceste investiții nici măcar nu au început.
Soluţia administratorului judiciar
Potrivit administratorului judiciar, există câteva atuuri pe care CEH se poate baza pentru a obține sprijinul politic, de la nivel guvernamental, pentru un nou început. Valea Jiului este o zonă monoindustrială în care ponderea activității economice gravitează în jurul CEH. Prin amploarea sa, activitatea de explotare a cărbunelui nu poate fi oprită, pur și simplu, fără a fi luate măsuri de conservare și securizare a minelor, acțiune costisitoare, ce necesită implicarea guvernului. Ponderea mare la masa credală a creanței deținute de Ministerul Finanțelor Publice (peste 1 miliard de lei), instituție ce poate decide aprobarea unui Plan de Reorganizare, consideră administratorul judiciar. De altfel, testul creditorului privat diligent, introdus prin Legea 85/2014, va indica cu certitudine creditorului majoritar avantajele aprobării unui Plan de Reorganizare față de situația falimentului. În opinia administratorului judiciar, un Plan de Reorganizare poate să prevadă compensarea datoriilor către statul român prin Ministerul Finanțelor Publice, prin preluarea în contul creanței a exploatărilor miniere, în cuantumul rezultat în urma unui raport de evaluare, exploatări ce se pot constitui apoi ca o societate de închidere a minelor beneficiind de ajutor de stat, cel puțin până în 2018; aprobarea de către creditori a finalizării investițiilor de mediu la Termocentrala de la Paroseni, a cărei valoare de piață ar crește astfel și care ar putea fi valorificată în cadrul Planului de Reorganizare. Cu o parte din sumele astfel obținute s-ar putea realiza investițiile de mediu necesare la grupurile 3 și 4 de la Termocentrala Mintia, redevenind astfel funcțională. Bineînțeles, pot exista și alte scenarii, creditorii vor hotărî prin votul lor maniera de reorganizare a CEH, dar este cert că prin forțe proprii, fără o intervenție la nivel guvernamental CEH, nu se poate reorganiza. De aceea, în baza prevederilor art. 97 al.(3) din Legea 85/2014, recomandăm ca Planul de reorganizare să fie propus de către debitor, cu sprijinul guvernului, urmând ca administratorul judiciar să colaboreze la întocmirea și implementarea acestuia.
Doar dacă reorganizarea e mai rapidă ca falimentul
“Bineînțeles, toate acestea s-ar putea realiza numai dacă CEH va rezista și nu va intra în faliment direct în perioada de observație, fără a mai ajunge la implementarea unui Plan de Reorganizare. Iar aceasta se poate face doar printr-o restructurare masivă a tuturor compartimentelor societății, prin reducerea la strictul necesar a tuturor cheltuielilor, atât a celor materiale cât mai ales a celor cu munca vie, acestea din urmă atât prin eliminarea din organigrame a tuturor posturilor inutile și care nu au legătură cu producția, cât și prin ajustarea drastică a salariilor”, se precizează în raport.
Leave a Reply
You must be logged in to post a comment.