Nepotul unui campion, salvat de pe stânci. Alpinismul cu mâinile goale, un sport care te poate costa viaţa

Articolul a fost vizualizat de 1,386 ori

Nepotul lui Mihai Leu a fost salvat dintr-o situa­ţie care se putea încheia tragic de către un fost luptător din Legiunea Străină. Luni dimineaţă, la Deva, tânărul pasionat de sporturi extreme a rămas blocat pe stâncile abrupte de la poalele Cetăţii. Până au ajuns salvamontiştii de pe munte, Alexandru Leu a fost coborât de un voluntar, un devean care a lucrat în celebra unitate a Armatei Franceze.

Alexandru Leu la câteva minute după ce a fost coborât de pe stânci

Alarma s-a dat luni, în jurul orei 8, când unul dintre poliţiştii locali care patrula prin Parcul Cetăţii a observat o persoană ghemuită într-o poziţie ciudată. Practic, tânărul era agăţat de stânci, la zeci de metri deasupra potecii de acces. „Poliţistul local care îşi făcea rondul a observat o persoană atârnată de stânci. A încercat să comunice cu el şi în urma discuţiilor a reieşit faptul că persoana respectivă se află în dificultate, nu este asigurat, nu are corzi şi nu este o persoană profesionistă pentru a exe­cuta asemenea escalade. A alertat pe numărul de urgenţă 112 instituţiile abilitate pentru a recupera persoana respectivă”, explică Teodor Bălan, purtătorul de cuvânt al Poliţiei Locale Deva. În zonă, au ajuns rapid mai multe echipaje ISU, de la jandarmerie şi o ambulanţă SMURD. Ajunşi pe poteca de acces către stânci, şi-au dat seama că tânărul de 21 de ani este blocat la înălţime şi nu pot ajunge la el. Atunci au fost alertaţi şi salvamontiştii, care nu au formaţiune la Deva şi, în această perioadă, fac permanenţă pe munte. De teamă că tânărul va ceda, că nu se va mai putea ţine şi se va prăbuşi, s-a apelat la un voluntar, un tânăr care a luptat în Legiunea Străină. Ajutat de pompieri, Adrian Velu Căluşer a coborât în rapel după tânărul care de-abia se mai ţinea pe stânci. Fostul militar i-a vorbit continuu tânărului, în timp ce se îndrepta spre el: „Să stai liniştit acolo, bine? O să cobor prin partea ta dreaptă, da?” După ce a ajuns la el, salvatorul l-a asigurat în coardă pe tânărul blocat pe stânci, moment în care au ajuns şi salvamontiştii, care, iniţial, au încercat să comunice prin staţie cu echipa de salvare: „Oamenii din perete, sunt Salvamontul jos!” Bine asigurat, tânărul a fost încet coborât: „Daţi-i drumul la funie!” a strigat fostul militar, în timp ce salvamontiştii s-au asi­gurat că echipa care intervine are tot ce le trebuie pentru a-l coborî pe băiat: „E totul bine? Aveţi coardă suficientă?”, a întrebat salvamontistul Gabriel Mikloş.

Salvat de un fost „legionar”

Velu Caluseru

Adrian Velu Căluşer l-a coborât în siguranţă pe tânărul recuperat de pe stânci până la echipele de prim ajutor. Intervenţia propriu-zisă a durat numai câteva minute, iar Alexandru Leu a ajuns într-o zonă sigură. „Primul lucru pe care mi l-a spus când m-a văzut a fost: „Sunt extraordinar de bucuros că eşti lângă mine, acum!” Mi-a spus apoi că îşi făcea antrenamentul zilnic şi e clar că nu ştia la ce s-a expus. Asta se datorează lipsei de educaţie în domeniul montan”. Sprijinit de paramedici, Alexandru Leu a coborât pe propriile picioare, pe scările din zona Perla. Este cunoscut ca pasionat de parkour şi freerunning şi a salutat fericit ziariştii: „Salut naţiune! Nu am păţit nimic, am crezut că mă pot căţăra pe partea asta”, explică Alex Leu, în timp ce paramedicul a explicat: „Are o crampă uşoară la gambă, nimic grav, nu are nicio contuzie”. Obişnuit cu situaţiile riscante, tânărul a făcut haz de necaz şi, când a văzut Ambulanţa SMURD, a făcut câteva mişcări de dans şi a cântat: „Mă duc cu maşina! Mă duc cu maşina!”. Adrian Velu Căluşer spune că nu a fost cea mai uşoară intervenţie a sa. Deveanul a învăţat alpinism în cei nouă ani petrecuţi în Legiunea Străină şi, când a auzit de caz, nu a pregetat să-i vină în ajutor tânărului blocat pe stânci: „Am fost sunat de cei din Jandarmerie să-i ajut la o intervenţie care putea să devieze în critic, pentru a ameliora timpii pe care nu reuşea să-i acopere Salvamontul din cauza distanţei. Intervenţia a fost destul de delicată, pentru că el era deja căţărat undeva la 25 de metri, o înălţime destul de mare. Era blocat pe stâncă şi avea deja frisoane. Am coborât în rapel, l-am asigurat, l-am recuperat şi l-am coborât”, explică fostul militar, actualmente instructor la Clubul Pretorienii Deva.

Blocat o oră, pe stâncă

Dupa ce l-a asigurat, Velu Caluseru îl  coboara pe Alexandru de pe stânci

Dupa ce l-a asigurat, Velu Caluseru îl coboara pe Alexandru de pe stânci

După aventura de pe Dealul Cetăţii, Alexandru Leu îşi aduce aminte de timpul în care a stat practic blocat pe stâncă. Povesteşte că a rămas acolo timp de o oră – pentru că se ţinea în mâini să nu cadă, nu a putut folosi mobilul pentru a cere ajutor şi a strigat până l-a auzit cineva. Crede că nu ar fi rezistat atâta vreme dacă nu avea o condiţie fizică excelentă: „Nu am simţit că mă lasă de tot puterile, dar a tot trebuit să mă mişc dintr-o parte, în alta, fiind­că simţeam că îmi amorţesc mâinile şi picioarele. Îmi tot ziceam „Doamne ajută”, îmi spuneam mereu: „Pot, pot, pot”. Apoi, în vreme ce aşteptam ajutorul, eram susţinut şi de persoanele de jos care îmi tot vorbeau, mă ţineau de vorbă şi la un moment dat cred că am şi glumit cu ei. Chiar m-au felicitat de jos că am simţul umorul într-o asemenea situaţie”, îşi aduce aminte Alex. Nu i-a fost uşor: „Eram pur şi simplu foarte incomod în poziţia aia – eu, în general, încerc să mă simt cât mai liber şi acolo eram aşa înţepenit, cu braţele şi picioarele încordate. Nu e genul de poziţie în care aş dormi”, glumeşte tânărul, care nu ajunge pentru prima dată la spital: „Când eram mai mic, mergeam atât de des la spital încât doctorii mi-au spus că mai bine îmi fac abonament – veneam rănit de la munte, după ce mă dădeam cu placa, mi-am şi rupt piciorul, am păţit-o pe gheaţă, am avut tot felul de luxaţii, vreo trei – patru. După asta, am pus accentul foarte mult pe încălzire. Am trecut prin multe alte aventuri, dar sunt conştient de ceea ce putea să se întâmple pe Dealul Cetăţii. Eu sunt un optimist şi cred în vorba aia că „Dumnezeu nu ne dă niciodată mai mult decât putem duce”, dar depinde de fiecare cum îşi trăieşte viaţa. Pe cetate, la stânci, nu o să mai urc. O să am grijă să fie un plan mai sigur. Vreau să-i mulţumesc încă o dată salvatorului meu: primul lucru, pe care l-am făcut după ce am coborât de acolo, a fost să-l iau în braţe, ca să îi arăt recunoştinţa mea.”

Dependent de mişcare şi adrenalină

FIlm (1)Nepotul fostului campion mondial la box Mihai Leu este recunoscut pentru pasiunea sa pentru sporturile spectaculoase şi gustul pentru aventură. Faţă de unchiul său, Alexandru Leu a ales unul mai puţin violent: după mersul pe placă, a trecut la parkour şi freerunning, stiluri care l-au ajutat să treacă cu uşurinţă peste orice obstacol urban. Alex – cum îi spun prietenii şi colegii – este fan al sporturilor extreme. Ceea ce pentru omul obişnuit nu e decât o piedică în drum, pentru el devine punct de sprijin ori provocare. Spune că cele două sporturi l-au învăţat o bună lecţie de viaţă – obstacolele sunt făcute pentru a fi depăşite. La 17 ani, în loc să le ocolească, Alexandru Leu sărea cu agilitate peste orice îi stătea în drum. Avea nevoie de doar câteva minute de încălzire, pentru un spectacol adevărat. Acum, este student în anul II la geo­grafia turismului şi spune că a trecut la sporturi mai potolite. „Marţi, la şase dimineaţa, m-am trezit şi m-am dus să fac mişcare. La un moment dat, tot explorând Dealul Cetăţii, am ajuns la stânci. Am văzut porţiunea de sus, mi s-a părut că poate fi escaladată şi am tot urcat, am tot urcat până când am ajuns la un punct unde am observat că deja nu mai pot să pun mâna pentru că pietrele erau sfărmicioase. Mi-am dat seama că am ajuns într-un punct mort şi am preferat să rămân acolo, să caut o poziţie în care să pot să mă susţin – noroc cu practica de yoga, şi am început să strig după ajutor. Ceea ce am făcut acum a fost un antrenament de menţinere, îmi place să variez cât mai mult ca să nu îmi plictisesc corpul – fac şi tai chi şi arte marţiale, fac jogging, încălzire, o mulţime de exerciţii care să-mi menţină corpul în formă. Astăzi a fost o lecţie foarte bună de viaţă, nu doar ca importanţă fizică, dar şi pentru că am stat la spital. Cât am fost acolo am văzut oameni care suferă foarte tare pentru că nu ştiu cât e de important exerciţiul fizic”, explică tânărul care nu se va lăsa de sport, dar şi-a promis să fie mai atent cu… planurile prea înclinate.

Traseu nerecomandat amatorilor

FIlm (2)Chiar dacă totul s-a terminat cu bine, tânărul le-a dat ceva emoţii autorităţilor. „Sistemul funcţionează prost şi asta s-a dovedit şi în această situaţie când am fost anunţaţi şi noi, dar după ce forţele de intervenţie au ajuns deja lângă peretele unde era suspendat accidentatul. Bineînţeles că timpul de reacţie este în acest caz destul de lung şi, deşi echipa s-a deplasat la caz cu o viteză foarte mare, au ajuns când intervenţia era aproape de finalizare”, spune Ovidiu Bodean, şeful Servi­ciului Judeţean Salvamont Hunedoara, care a ajuns la locul evenimentului după o goană nebună de la Baza din Staţiunea Râuşor.
„Ar trebui să fim mult mai grijulii, pentru că Deva are un sit de escaladă şi el ar trebui securizat. Ar fi bine ca şi Deva să aibă o echipă de Salvamont”, crede fostul militar. Cei de la Salvamont Hunedoara îi avertizează pe amatorii de senzaţii tari că nu te joci cu o astfel de si­tuaţie: „Cei care vor să facă asemenea ascensiuni ar fi bine să contacteze un FIlm (3)club profesionist de alpinism, să ia cu ei corzi, câteva lecţii de escaladă şi să facă acest lucru în mod organizat. Noi am tot spus că nu e bine să te caţeri de unul singur pe munte. Pentru un alpinist, traseul de pe stâncile de la Cetate este unul simplu însă, fără coardă şi neasigurat, poate deveni periculos. Chiar şi la doi metri de la sol e periculos!”, avertizează Ovidiu Bodean. Poliţiştii locali spun că nu-l vor amenda pe tânăr pentru că nu au bază legislativă – nimeni nu s-a gândit până acum că pe stâncile de la baza cetăţii s-ar putea aventura şi tineri fără pregătire în alpinism.