Aviaţia sportivă română prinde aripi în lume: o demonstrează competiţiile mondiale de unde sportivii se întorc cu rezultate tot mai bune, rezultate în care se văd eforturile făcute de Aeroclubul României pentru susţinerea sportivilor. În paralel, continuă atragerea tinerilor către aviaţie, indiferent că e vorba de paraşutism, planorism sau zbor cu motorul. În aceste zile, cine vrea să guste din plăcerea saltului cu paraşuta este aşteptat pe Aerodromul din Deva.
„Vrem să facem la Deva un puternic centru de zbor pentru sporturi aeriene”, declara anul trecut George Rotaru, directorul Aeroclubului României, care crede că aerodromul de aici oferă condiţii excelente de zbor, mai ales că nu există curse comerciale care să încurce sportivii. Este unul dintre lucrurile care au contat şi în stabilirea locaţiei pentru cursurile de zbor în tandem cu paraşuta: “Aerodromul Deva are zonă neobstacolată, nerestricţionată, spaţii de cazare şi masă foarte bune şi e o zonă generoasă din punct de vedere turistic. Sunt motivele pentru care instructori de paraşutism din toată ţara vor ajunge la Deva pentru a trece la o etapă de pregătire superioară – cea de salt în tandem. Pentru că este o ocazie deosebită, oferim celor curioşi posibilitatea de a încerca acest sport şi de a sări în tandem cu unul dintre instructorii specializaţi, dar şi de a alege să primească o filmare a saltului pe care să o aibă ca amintire”, spune Graţian Ţînc, directorul adjunct al Aerodromului Deva. Cursul de tandem şi salturile vor avea loc între 18 şi 25 august, dată după care, la Deva, va urma o etapă de zbor cu parapanta pentru elevii şi instructorii aerodromului. Cei care vor executa saltul în tandem vor decola cu un avion GA8, un model australian, vor zbura circa un sfert de ceas, după care urmează saltul propriu-zis. Acesta va dura câteva minute de la deschiderea paraşutei. Doritorii de adrenalină vor încerca senzaţia căderii cu circa 200 de kilometri la oră. Pentru cei care nu fac parte din aeroclub, un salt costă 140 de euro. Filmarea momentului costă alţi 30 de euro. Aeroclubul României oferă cursuri la care te poţi înscrie la fiecare început de an, pentru cei pasionaţi de aviaţie. Tinerii cu vârste cuprinse între 16 şi 23 de ani pot beneficia de cursuri gratuite pentru paraşutism, planorism şi aeronave ultrauşoare motorizate, în limita locurilor disponibile în fiecare unitate teritorială în parte.
Între cei mai buni
Cel mai bun sportiv al Aerodromului Deva, Norbert-Alin Scarlat, s-a clasat pe locul 13, la clasa standard, la Mondialele de Planorism, cel mai bun rezultat obţinut de el, un rezultat care a contat şi pentru echipa României, care s-a clasat pe locul 11. “Din câte ştiu eu, este cel mai bun rezultat obţinut vreodată de România la planorism, la un campionat mondial, se simte sprijinul dat de Aeroclubul României sportivilor săi. De fapt, fără ajutorul celor de la Aeroclub nici nu reuşeam să particip”, spune Norbi, recent întors în ţară după cele 21 de zile petrecute la Pociunai, în Lituania, unde planoriştii români au participat la cea de-a 34-a ediţie a Campionatului Mondial de Planorism – distanţă, care a avut loc în perioada 31 iulie – 13 august. La capătul celor şapte probe de concurs, Norbert-Alin Scarlat şi-a împlinit visul şi a reuşit să ajungă printre cei mai buni planorişti ai lumii. De fapt, echipa României de planorism s-a pregătit intens pentru Mondial, iar ultimul cantonament a avut loc chiar la Deva. Pentru zile întregi, piloţii şi-au desăvârşit tehnicile şi, împreună cu antrenorul, şi-au făcut planul de luptă împotriva celor mai mari nume din acest sport. „Ne-am pregătit la Deva pentru Campionatul Mondial din Lituania. Sunt entuziaşti, sunt tineri şi sunt foarte buni. Au fost chiar probe în care iau bătut pe campionii mondiali, dar şi probe în care au fost învinşi. E un sport mai deosebit”, spune antrenorul Florin Covic. Patru români au făcut parte din echipa care a concurat la mondialele de planorism. La clasa standard, ţara a fost reprezentată de Norbert Scarlat şi Victor-Alex Pop, care a ocupat locul 25, din 40 de sportivi participanţi.
„Ne-am pregătit pentru concurs la Deva, am zburat cât mai mult, tot aici am pregătit şi remorcile planoarelor, ne-am pregătit psihic pentru concurs. Stăteam în aer şi câte şapte ore, în funcţie de condiţia zilei, de meteo. În Lituania, nu am avut vreme prea bună, aşa că am avut doar o zi pentru antrenament. Şi la concurs a fost dificil; probele au fost grele şi, din cauza vremii, s-au lungit şi a trebuit să tragem tare ca să terminăm. Am avut şi câteva zile mai bune, când aparatele au prins viteză de peste 100 de kilometri pe oră, zile cu trasee între 300 şi 400 de kilometri”, povesteşte Norbert.
În elita lumii
Sportivul Aerodromului din Deva şi-a propus de acasă să ajungă în partea de sus a clasamentului, chiar dacă era conştient că se bate cu cele mai mari nume din planorismul mondial: „Practic, trebuie să parcurgi traseele zilei într-un timp cât mai scurt şi cine obţine cel mai bun timp câştigă ziua. La final, punctele se adună şi se desemnează campionul mondial. Am avut şi zile când am zburat prin ploaie şi a fost greu, pentru că nivelul competiţiei a fost foarte ridicat.” La clasa 20 de metri – echipaj multiplu, echipa Andreas Kessler – Fernanda Jurcă s-a clasat pe locul 8 din 22 de echipe participante. Şi nu este singura veste bună care vine din aviaţia sportivă. Anul trecut piloţii din echipa naţională de acrobaţie cu motor şi-au făurit la Deva o reuşită care va rămâne în istoria aviaţiei româneşti, după ce au ajuns vicecampionii Europei. România a găzduit atunci pentru prima dată în istorie Campionatul European de Acrobaţie cu Avionul, care s-a desfăşurat la Aeroclubul din Deva. Rezultatul de la Deva a fost „ridicat” în acest an, când piloţii Andrei-Mihai Şerbu, Daniel Ştefănescu, George-Florin Rotaru şi Cristian Iorgov au reuşit să aşeze echipa României pe un excelent loc 5, după ţări precum Franţa, Statele Unite, Rusia şi Ucraina, dar înaintea altor ţări cu tradiţie printre care Marea Britanie şi Germania. Campionatului Mondial de Acrobaţie cu avionul clasa Advanced s-a desfăşurat în perioada 4-14 august la Radom, în Polonia. În clasamentul individual, cel mai bine clasat sportiv al nostru a fost Andrei-Mihai Şerbu, care a ocupat locul 4, cu 7643,67 puncte. Unul dintre membrii echipei “Hawks of România”, şoimul a reuşit cea mai bună clasare realizată vreodată de un pilot român la o competiţie de gen. “Am mai scris un rând în istoria aviaţiei româneşti. Sunt mândru de această echipă minunată!”, a scris George Rotaru, preşedintele Aeroclubului României şi unul dintre piloţii din concurs. Laszlo Ferenc, vicecampionul european en titre, va concura la clasa Unlimited, în acest an.
Leave a Reply
You must be logged in to post a comment.