Din păcate, nu România este ţara care solicită marilor companii transnaţionale să nu mai discrimineze piaţa Estică în materie de calitate a produselor.
Slovacia, susţinută puternic de Cehia, doreşte să pună capăt la ceea ce consideră a fi o nedreaptă distorsiune a pieţei unice europene.
Demonstrat ştiinţific
Cercetătorii cehi au descoperit că ambalajele unor produse pot arăta identic în Germania și în Cehia, dar conținutul este diferit, versiunea vândută în magazinele din Praga fiind de cele mai multe ori inferioară din punct de vedere al calității produsului.
Această practică, spun promotorii unificării standardelor de calitate, reflectă o convingere a producătorilor că piețele mai puțin rafinate sunt dispuse să facă rabat la calitate.
De cealaltă parte, producătorii spun că diferențele între ingredientele anumitor produse se datorează simplului fapt că gusturile diferă în regiunile Europei.
”Nu spunem că firmele nu trebuie să își adapteze producția în funcție de cererea consumatorilor. Noi vorbim însă de diferențe de calitate ale aceluiași ingredient folosit și cred că asta este inacceptabil”, afirmă Olga Sehnalová, europarlamentar ceh.
Reţetele nu sunt controlate
Reglementările europene în materie cer companiilor să treacă pe ambalajul produselor lista completă a ingredientelor utilizate, dar nu obligă companiile să respecte o anumită rețetă a produselor.
Oficialii cehi spun că singurul mod în care s-ar garanta aceeași calitate a produsului vândut pe diferite piețe constă în modificarea legislației europene în acest sens. Asta înseamnă însă ani buni de negociere cu multinaționalele.
Pâinea lor e mai pâine!
Ce arată studiile de specialitate: Pâinea nemților conține de 3 ori mai multă făină de grâu decât cea a cehilor.
Primele studii comparative au fost realizate în 2011 de Asociația Consumatorilor din Slovacia, care a cumpărat și comparat produsele din supermarketuri din Germania, Austria, Cehia, Polonia, Slovacia, Ungaria, România şi Bulgaria. Studiul a arătat diferențe de calitate între produse similare.
Un ultim studiu, derulat în 2015, a fost al Universității de Chimie și de Tehnologie din Praga: a comparat ingredientele folosite în produse care se vând, sub același brand, în Germania și în Cehia.
Exemple
Sticla de 1 litru de Sprite care se vinde în Germania conține zahăr ca unic îndulcitor. Aceeași sticlă vândută în Cehia conține fructoză, sirop de glucoză și îndulcitori artificiali precum aspartan și acesulfan. Sticla de Sprite din Cehia este și mai scumpă.
Pachetele cu ”fish fingers” Iglo vândute în Cehia conțin cu 7% mai puțin pește decât produsul similar vândut în Germania.
Sticlele Nestea lemon, marcă a Nestlé, și Coca-Cola conțin în versiunea de pe piața cehă o cantitate mai mare de îndulcitori artificiali și cu 40% mai puțin extract de ceai decât versiunea vândută în Germania.
Guvernele slovac și ceh consideră injuste aceste practici. ”Adevărul este că oamenilor din Centrul și din Estul Europei le pasă de aceste diferențe, mulți o percep ca discriminare”, spune europarlamentarul Olga Sehnalová.
Leave a Reply
You must be logged in to post a comment.