Plouă cu bucăţi de peşte peste pădurile hunedorene şi nu este o glumă, ci e vorba de campania de vaccinări antirabice la vulpi, care se desfăşoară zilele acestea în judeţ. Timp de o lună, în Hunedoara, sunt “lansate” pe calea aerului tone de peşte congelat pentru a preveni rabia. Practic, operaţiunea se face prin împrăştierea din avion peste zonele împădurite a unor momeli din carne de peşte, care înconjoară o capsulă ce conţine vaccinul.
Momelile vacinale sunt depozitate, transportate şi distribuite cu mare grijă, iar toţi cei implicaţi în acţine au grijă ca manevrele să respecte instrucţiunile producătorului. Totul se face la temperaturi scăzute, pentru ca „prada” pentru vulpi să nu-şi piardă din calităţi.
Momelile sunt descărcate din camioanele speciale doar cu puţin timp înainte de încărcarea în avioane. „Cutiile conţin câte 700 de doze de vaccin pentru vaccinarea vulpilor”, spune unul dintre piloţii implicaţi în aruncarea momelilor. Acestea se aseamănă cu benzile cu gloanţe ale mitralierei. Bucăţelele de amestec ce conţin carne de peşte învelesc capsula care conţine vaccinul antirabic. Distribuirea lor este strict monitorizată: „În avion există inclusiv un aparat de filmare pe care se înregistrează totul, iar înregistrările ne revin nouă. Aşa monitorizăm exact distribuirea: câte momeli se dau, pe ce suprafaţă, iar procedura neoficială ne cere să avem şi o anexă pe care o completăm cu datele primite. Aici se trece temperatura la decolare, temperatura la aterizare, ora şi minutul la care aparatul de zbor s-a ridicat, la care a revenit. Trecem şi cantitatea de momeli care s-a distribuit”, explică dr. Ghighi Bonea, de la Auroritatea Naţională Sanitară Veterinară şi pentru Siguranţa Alimentelor (ANSVSA) Hunedoara. Distribuirea momelilor purtătoare de vaccin antirabic este făcută de o firmă de transport aerian din Cehia, coordonată de o firmă românească: „Eu mă ocup de planurile de zbor, tot ce înseamnă asta pentru piloţii cehi şi am grijă ca zborul să decurgă în condiţii normale. Am început să lucrăm la începutul lunii octombrie, prima dată am zburat de la Baia Mare, după care ne-am mutat la Târgu-Mureş, iar în această perioadă zburăm de la Deva”, spune Huniady Matyas, reprezentantul local al firmei care coordonează activitatea de distribuire a momelilor.
Sute de persoane implicate
Campania de vaccinare antirabică a vulpilor se face de la sol şi din aer. E necesar ca aceste două metode să fie combinate pentru că, din aer, trebuie evitate lacurile, râurile şi zonele locuite. „Distribuţia aeriană a momelilor vaccinale antirabice la vulpe face parte dintr-o amplă campanie de vaccinare de toamnă, care, practic, are două proceduri importante: campania aeriană şi distribuţia manuală care se face la vizuini. Înainte de începerea acestei campanii care vizează vulpile a avut loc o altă campanie, de informare, prin mediatizare, distribuire de afişe, plus notificarea primăriilor, a principalelor instituţii publice, care, la rândul lor, au informat mai departe oamenii despre desfăşurarea campaniei. Momelile vaccinale sunt transportate, depozitate şi distribuite în condiţii speciale, care să asigure lanţul frigorific specificat de către producătorul momelilor. Distribuţia manuală, la vizuini, se face cu ajutorul celor care administrează fondurile de vânătoare şi a medicilor veterinari oficiali din reţeaua Direcţiei Sanitar Veterinare Hunedoara. Înainte de asta, noi am fost obligaţi să facem şi o instruire cu responsabilii fondurilor de vânătoare şi veterinarii care participă la campanie. Am stabilit ce are de făcut fiecare pentru buna desfăşurare a campaniei.”, spune dr. Leontin Laslău, şeful Serviciului Sănătate animală, ANSVSA Hunedoara.
Momeli lansate din aer
Nimic în cadrul acestei campanii nu e lăsat la voia întâmplării. În funcţie de condiţiile meteo, se efectuează curse destul de scurte, când în fiecare avion se încarcă câte şase cutii cu vaccin antirabic. La o cursă lungă se aruncă zece cutii a câte 700 de momeli, iar fiecare avion acoperă o suprafaţă de circa 300 de km pătraţi. „La o cursă lungă, cu zece cutii, avem cam 300 – 340 de mile nautice. Nu ştiu exact suprafaţa acoperită, în metri pătraţi, dar noi despre distanţa asta vorbim la cursa lungă”, precizează pilotul Jan Holanek. Este preferabil ca avioanele să zboare cât mai jos, o cerinţă pe care piloţii se străduiesc să o respecte: „Ideal ar fi să zburăm cât mai jos posibil când împrăştiem momelile, dar, bineînţeles , asta e imposibil, pentru că trebuie să facem zborurile în condiţii de siguranţă. Altitudinea ideală ar fi un metru faţă de sol, dar asta e imposibil. Deci zburăm cât mai jos posibil, dar să fie sigur”, spune pilotul, iar colegul său, Peter Romek, completează: „Ca acoperire, facem în fiecare zi, cu opt avioane – când a fost posibil, câte două zboruri de câte trei ore şi jumătate, deci în total cam şapte ore pe zi. Astfel, am acoperit aproximativ o treime din România, în partea nordică, practic, de aici şi până la graniţa cu Ucraina. Deci cam asta e treaba noastră în fiecare zi.” Timp de mai bine de o lună, piloţii cehi au acoperit cam o treime din suprafaţa împădurită a ţării. Aerodromul Săuleşti este ultimul de pe care se decolează în această campanie de toamnă, iar piloţii spun că o bună colaborare cu oficialii aerodromului este esenţială: „Este o colaborare foarte bună credem noi, dar şi ei sunt mulţumiţi. Noi trebuie să le oferim toate condiţiile pentru decolare-aterizare, le asigurăm ordinea în zonă, cu alt trafic care îşi desfăşoară activitatea aici”, spune Graţian Ţînc, comandant adjunct la Aerodromul Săuleşti.
Leave a Reply
You must be logged in to post a comment.