Din acest an, după eliminarea examenului naţional de titularizare în învăţământ, concursurile vor fi organizate chiar de şcolile care au posturi vacante, sau de consorţiile şcolare. Candidaţii vor fi angajaţi cu contract pe durată nedeterminată numai dacă obţin note mari şi au trecut cu bine de examenul de definitivat.
Ultimul examen naţional de titularizare a fost organizat şi susţinut în vara anului trecut. Potrivit reprezentanţilor Inspectoratului Şcolar al Judeţului Hunedoara (ISJ), în judeţul nostru vor fi cel puţin 500 de posturi vacante, rezervate la nivelul unităţilor de învăţământ, pentru anul şcolar 2012-1013.Noile norme de încadrare a celor care doresc să ajungă dascăli au câteva aspecte similare sistemului de angajare în mediul privat. Candidaţii vor da examenul la şcolile care au posturi vacante, ori în cadrul unui consorţiu căruia îi vor fi arondate mai multe şcoli. Contractul de muncă se va încheia direct cu şcoala, iar angajatorul poate decide încetarea raporturilor de muncă, într-un mod asemănător celui dintr-o societate comercială.
Dacă unii dintre cei interesaţi să ocupe un post în învăţământ spun că noua Lege a Educaţiei ar trebui să genereze o competiţie reală între şcoli, în atragerea dascălilor bine pregătiţi, alţii spun că noul sistem va fi şi mai puţin atractiv decât cel aplicabil până în acest an, pentru că noii angajaţi vor avea de făcut faţă unui stres în plus: siguranţa locului de muncă. “Începând din acest an calendaristic, conform modificărilor care au apărut în metodologia de mobilitate a personalului didactic, titularizarea se mai face doar la nivelul unităţilor de învăţământ. Profesorii care sunt titulari în sistem şi a căror activitate se sfârşeşte prin desfiinţarea unor clase sau a unor specializări beneficiază de restrângere de activitate şi transfer la nivelul consorţiilor şcolare sau la nivelul judeţului”, explică purtătorul de cuvânt al ISJ Hunedoara, Livia Vlad.
Examen la şcoli sau la consorţii
Reprezentanta Inspectoratului Şcolar al Judeţului Hunedoara precizează că, deocamdată, nu se ştie cu exactitate dacă, în această vară, concursul pentru ocuparea posturilor vacante din şcolile hunedorene se va organiza la nivelul unităţilor şcolare sau la nivelul consorţiilor. “Aspectul acesta va fi decis în funcţie de numărul de locuri disponibile la fiecare şcoală, după ce se va şti cu exactitate câte posturi vacante are fiecare unitate, urmând ca acestea să fie arondate unor centre de examen sau unor consorţii. Va fi absurd să organizezi concurs de ocupare a posturilor didactice într-o şcoală care are doar două locuri, să spunem, când ele pot fi afiliate unui centru mai mare, în care să poată fi susţinut concursul, mai ales că organizarea implică foarte multă logistică”, precizează purtătorul de cuvânt al Inspectoratului Şcolar. Pentru acest an şcolar, bibliografia este cea care este stabilită pe discipline, pentru anul trecut, deci se va avea în vedere programa de examen care este deja aprobată. În plus, subiectele nu vor fi naţionale, ci fiecare comisie de examen sau fiecare centru de examen, mai exact, îşi va stabili propriile-i subiecte.
Puţini dascăli cu note bune
Un viitor educator, învăţător sau profesor care va dori să se angajeze cu contract pe durată nedeterminată, potrivit noii Legi a Educaţiei, va trebui să aibă fie diplomă de licenţă obţinută în urma absolvirii de studii superioare de lungă durată (n.r. facultate de patru ani), fie diplomă de licenţă pentru studii superioare de scurtă durată (trei ani, după sistemul ciclului Bologna) şi un masterat de doi ani, respectiv unul de patru semestre. Aspiranţii la statutul de dascăl fac un stagiu de un an de zile în şcoala la care intenţionează să se angajeze, sub îndrumarea unui profesor-mentor. Până la obţinerea definitivalului, profesorii nu se vor putea titulariza, decât după ce vor face un de stagiatură. În perioada mai-iunie, debutanţii (candidaţii care nu au mai lucrat niciodată în învăţământ) vor susţine şi o probă practică. Probele practice sau inspecţiile la clasă vor fi notate de la 1 la 10. Nota va echivala cu un sfert din media de repartizare, iar nota examenului scris va echivala cu 75 la sută din această medie. Numai cine va obţine minimum 5 la inspecţie va putea participa la proba scrisă şi numai cine va obţine minimum 7 va putea ocupa un post pe perioadă nedeterminată. Anul trecut, în mai 2011, în timpul etapei de pretransferări, au fost 715 posturi, din care 100 titularizabile. Pentru concursul care a fost organizat în luna iulie, au mai rămas, după ce s-au ocupat prin transfer şi restrângere, peste 680 de posturi, din care peste 590 netitularizabile şi 93 titularizabile.
Pentru ocuparea posturilor anunţate ca vacante de ISJ Hunedoara, s-au înscris 1.050 de hunedoreni care au încercat, astfel, să îşi găsească un loc de muncă. Dintre aceştia, însă, au predat lucrări considerate valide mai puţin de 530, restul hunedorenilor care şi-au încercat norocul la concurs sau ieşind, pur şi simplu, din sală sau nemaiprezentându-se deloc la concurs. Din totalul celor 530 de candidaţi care au avut curajul, dar şi cunoştinţele necesare pentru a rămâne în sală până la final şi pentru a preda lucrările de examen, mai puţin de 150 au obţinut note peste 7.
Contracte pe durată determinată
Dacă va trece cu bine de examen şi va fi angajat, dascălul debutant, care nu a dobândit definitivarea în învăţământ, va semna un contract pe termen determinat, cu posibilitatea prelungirii. Contractele pe perioadă nedeterminată vor putea fi încheiate doar cu profesorii care au susţinut şi examenul de definitivat. Aceştia nu mai trebuie să parcurgă şi stagiul de pregătire pentru a se angaja, ci doar să susţină concursul pe post şi un interviu cu directorul şcolii. Personalul didactic plătit cu ora şi foştii angajaţi ai sistemului de învăţământ, actualmente pensionari, vor intra în sistem în baza unui CV şi a unui interviu. Profesorii care au devenit pe parcursul anilor anteriori titulari în sistem nu sunt afectaţi de modificările aduse Legii Educaţiei. Pentru a deveni dascăl titular, până acum, un candidat trebuia să obţină la examen cel puţin nota 7, în schimb suplinitor putea deveni orice persoană care obţinea minim nota 5 la examen.
Anul trecut, cele mai multe locuri disponibile, dar şi solicitări, au fost pentru posturile de educatoare şi învăţători, urmate de numeroase înscrieri la concus pentru posturile în învăţământul special: psihologi din şcolile speciale, educatori, consilieri şi profesori de discipline tehnice. O concurenţă semnificativă s-a înregistrat şi pentru disciplina Limba şi literatura română.
Leave a Reply
You must be logged in to post a comment.