Cel mai cumplit accident feroviar petrecut în ultimii ani în judeţul Hunedoara a avut loc între Simeria şi Petroşani şi a dat naştere a numeroase controverse privind starea infrastructurii de transport pe calea ferată şi a condiţiilor de lucru ale ceferiştilor.
Trenurile circulă aproape neîncetat, de 150 de ani, pe linia ferată Simeria – Petroşani, iar de-a lungul timpului nu au lipsit accidentele feroviare. Una dintre cele mai cumpite tragedii a avut loc sâmbătă, când un marfar cu 16 vagoane a fost scăpat de sub control de cei doi mecanici şi a deraiat, o parte dintre vagoane prăbuşindu-se de pe viaductul din Merişor, de la peste zece metri. Cei doi oameni aflaţi în locomotivă, un mecanic de 67 de ani şi ajutorul său de 58 de ani, au murit din cauza rănilor suferite. Tragedia a dat naştere mai multor controverse.
Frâne defecte
Primele date oferite de anchetatori au indicat ca posibilă cauză a deraierii trenului o defecţiune la sistemul de frânare al garniturii. La scurt timp după ce trenul marfar cu vagoane goale sau care transportau cărbune şi reziduri feroase a părăsit gara Petroşani şi înainte de a intra în staţia Merişor, mecanicul a alertat impiegatul din această gară, că nu mai poate controla frânele garniturii şi că trebuie să i se facă loc pe linie. „N-au avut frâne şi au comunicat prin staţie să le fie lăsată calea liberă”, a confirmat Adrian Bozdog, şeful Inspectoratului Teritorial de Muncă Hunedoara. Într-o coborâre lină, urmată de o curbă, trenul a deraiat. Locomotiva în care se aflau cei doi mecanici a sărit de pe şine şi s-a împlântat în terasament, chiar pe viaductul pârâului Merişor şi peste Drumul Naţional 666, un drum de ţară, cu un număr pe care localnicii îl consideră predestinat tragediilor.
Viteza prea mare
O ipoteză privind condiţiile în care s-a petrecut tragedia a fost oferită şi de Barbu Bărbulescu, mecanic de locomotivă de 30 de ani, care a sesizat de numeroase ori probleme legate de starea infrastructurii feroviare şi modul în care îşi desfăşoară activitatea angajaţii din sistemul feroviar. „Starea infrastructurii este cum este, la pământ, dar se bagă limitări de viteză şi se circulă mai încet, să nu fie pusă în pericol viaţa oamenilor”, spune Barbu Bărbulescu. Ceferistul din judeţul Hunedoara a circulat de nenumărate ori pe ruta Petroşani – Simeria şi susţine că zona în care s-a petrecut tragedia este una cu risc mai ridicat, din cauza declivităţii terenului. „De la Băniţa la Merişor se coboară, iar declivitatea este între 17 şi 20 la mie. Fiind la vale, viteza a tot crescut, iar dacă nu a acţionat frâna automată, locomotiva a scăpat de sub control. Vagoanele care însumau sute de tone, fiind mult mai grele decât locomotiva de 125 de tone, au împins-o. Oricum, acolo limita de viteză era de 40 de kilometri pe oră. Eu cred că ar fi avut cel puţin 70 – 80 de kilometri la oră, după cum am văzut rezultatul impactului. Putea ca această tragedie să fie mult mai mare, dar mecanicii au anunţat ca linia, pe care în faţă se mai aflau locomotive, să fie eliberată”, spune Barbu Bărbulescu.
Eroare umană?
Unicom Tranzit, societatea la care lucrau cei doi mecanici morţi în accidentul feroviar petrecut sâmbătă, 8 aprilie, la Merişor, a făcut primele precizări despre accident.
Reprezentanţii companiei susţin că transportul avea toate avizele şi că nu exclud o eroare umană.
„Personalul implicat în accident era apt din punct de vedere medical şi psihologic pentru siguranţa circulaţiei, avea valabile toate autorizaţiile corespunzătoare funcţiei şi activităţii pe care o presta şi era instruit în legătură cu activitatea desfăşurată. Mecanicii erau devotaţi meseriei, cu multă experienţă profesională.
Materialul rulat (locomotivă şi vagoanele) antrenat în acest accident era corespunzător din punct de vedere tehnic, având toate reviziile şi reparaţiile efectuate conform reglementărilor în vigoare.
Ţinând cont de cele de mai sus, totuşi, nu excludem o eroare umană”, a informat Unicom Tranzit.
Leave a Reply
You must be logged in to post a comment.