Drumul Hunedoara – Sântuhalm va fi reparat doar când vremea o va permite. Constructorul dă vina pe proiectanţi şi spune că are nevoie de cel puţin o săptămână cu vreme stabilă, fără ploi, ca să-şi facă treaba. Beneficiarul lucrării ameninţă constructorul că, în cazul în care nu-şi face treaba, îi reţine bani din garanţia de bună execuţie.
În 2007, Consiliul Judeţean inaugura “mica autostradă” dintre Hunedoara şi Sântuhalm, investiţie care s-a apropiat de 6 milioane de euro, mare parte din banii necesari fiind împrumutaţi de instituţia amintită prim emiterea de obligaţiuni bancare. Doi ani mai târziu, proiectul ISPA de reabilitare a reţelelor de apă şi canalizare din Hunedoara şi Deva “muşca” drumul pe kilometri întregi, pe sensul dinspre Hunedoara spre Sântuhalm, dintr-un motiv cât se poate de românesc: conform proiectului iniţial, traseul “dublurii” canalului colector al Hunedoarei trecea prin grădinile oamenilor din Peştiş şi Cristur. S-a refăcut proiectul şi singura zonă prin care putea fi tras canalul era pe sub drumul relativ recent reabilitat.
“Nu sunt probleme, drumul va fi refăcut, pentru că sunt bani prevăzuţi în proiectul ISPA pentru asta”. Lucrările pentru noul canal colector s-au terminat în doi ani, timp în care traficul a fost “sugrumat” pe mai multe porţiuni. În toamna anului trecut, firma care a realizat lucrarea, Hidroconstrucţia Râu Mare – Retezat, a “tras” câteva straturi de asfalt ca intervenţie de urgenţă. Autorităţile anunţau pe atunci că în această primăvară se vor efectua lucrările de refacere a carosabilului.
Beneficiarul spune “mai bine mai târziu un pic”
Directorul societăţii Apa Prod Hunedoara, Victor Arion, spune că, în această situaţie, lucrurile nu vor putea rămâne la stadiul actual, pentru simplul fapt că este vorba despre un proiect cu fonduri europene, iar regulile sunt cât se poate de clare şi de stricte. “Executantul lucrării are obligaţia să readucă terenul respectiv la starea iniţială. În cazul în care nu o va face în termenul stabilit de contract, banii necesari refacerii drumului îi vor fi reţinuţi din garanţia de bună execuţie depusă la momentul începerii contractului. Termenul pentru contractul încheiat cu Hidroconstrucţia a fost prelungit până spre toamna acestui an. Ştiu că s-a spus că drumul va fi reparat în luna aprilie a acestui an, dar constructorul ne-a comunicat că, deocamdată, nu se poate apuca de lucrare, din cauza vremii instabile. Într-un fel, cred că ar fi mai bine ca lucrarea să fie făcută undeva în mai sau iunie, pentru ca terasamentul drumului să aibă răgazul necesar pentru o tasare corespunzătoare. Dacă ne-am fi grăbit să asfaltăm în aprilie, am fi riscat ca după o vreme să constatăm că drumul se lasă din nou”, explică Victor Arion.
Constructorul reclamă proiectele greşite
Directorul societăţii Hidroconstrucţia Râu Mare – Retezat, inginerul Ioan Radu, spune că firma pe care o conduce a avut mari probleme din cauza proiectelor tehnice prost întocmite în cadrul proiectului ISPA, iar cel legat de dublarea canalului colector nu a făcut excepţie: “Unii proiectanţi străini au venit, au făcut cam în bătaie de joc proiectele, au luat banii şi au plecat, iar noi am rămas să găsim soluţii pentru toate gafele lor. Canalul colector de la Deva trecea prin zonele verzi şi pe sub trotuare, iar «spinarea» acelei conducte foarte groase a canalului ieşea un metru deasupra solului, dacă ne-am fi luat după proiectul inţial. Proiectul canalului colector al Hunedoarei avea un traseu care trecea prin grădinile oamenilor. Ar fi fost de ajuns un singur proprietar să nu te lase să sapi acolo şi nu mai puteam face nimic. Am pierdut 5 milioane de euro din cauza acestui proiect ISPA, dar tot nu ne lăsăm şi vom duce lucrările la bun sfârşit, pentru că asta este abordarea firmei noastre. O să reabilităm şi carosabilul de pe drumul Hunedoara – Sântuhalm, fără probleme. E vorba de o lucrare care ne va costa 200.000 de euro, dacă nu se scumpesc materialele între timp. Avem nevoie de o săptămână în care să nu plouă deloc. Cel mai târziu la 1 iulie drumul va fi reparat”.
Cu 200.000 de euro o sa faca o carpeala, adica un strat de uzura, care, o sa crape imediat, deoarece terasamentul e distrus, din clipa in care s-au efectuat sapaturile pentru introducerea tronsoanelor de canal. Intrebati orice ingimer proiectant de drumuri si poduri si o sa primiti acelasi raspuns. Treaba romaneasca : intai asfaltez, dup-aia sap si introduc canalizarea. Niciunde in UE nu se face asa ceva. E chestie de bun simt fata de banii cheltuiti. Si auzi, mai s-au facut si imprumuturi la banci, bravo C.J.