Sub semnul prieteniei

Articolul a fost vizualizat de 1,018 ori

Vernisajul de luni a stat sub semnul prieteniei şi a dorinţei de a performa fiecare în parte în stilul care îi reprezintă pe Mircea Bâtcă, Gheorghe Mureşan şi Gheorghe Pogan. Artişti şi profesori în acelaşi timp, protagoniştii expoziţiei au avut alături la vernisaj mulţi elevi care sunt acum, la rândul lor, dascăli şi care au făcut ca prin prezenţă să mulţumească celor care au contribuit la formarea lor.

Hotărât lucru, artiştii plastici reuşesc să ne menţină interesul pentru activitatea lor cu expoziţii de calitate, prezentate cu o perseverenţă demnă de urmat. Dar nu numai atât, ci şi prin modul în care ei consideră că trebuie să evidenţieze opera înaintaşilor, pe care doresc în acest fel să nu îi uităm.

După expoziţia “In memoriam”, în care am avut ocazia să admirăm lucrările a treisprezece artişti plastici hunedoreni, care nu mai sunt din păcate printre noi, iată că acum ne propun să admirăm lucrările a trei prieteni artişti şi formatori în acelaşi timp. Grafică, pictură, sculptură de ţinută, lucrări care au fost prezente în expoziţii naţionale şi internaţionale pot fi acum văzute în galeria de artă “Forma” din Deva.

Din spusele artiştilor am aflat că aventura a început prin 1955, prin ceea ce ei numesc “Şcoala de gravură de la Petroşani” şi continuând apoi cu încununarea experienţei artistice prin “Şcoala de pictură de la Deva”. Artişti de talie naţională, Mircea Bâtcă, Gheorghe Mureşan şi Gheorghe Pogan au expus lucrări care îi reprezintă, o chintesenţă a operei lor, alăturarea configurând expresiv valoarea unor artişti cu care societatea ar trebui să se mândrească. Au încercat să-şi depăşească limitele şi este sigur că într-o zi opera lor va avea în istoria artei un loc foarte important.

Ultimele lucrări ale lui Mircea Bâtcă par mai închise din punct de vedere cromatic, cu elemente de relief şi cu o recuzită de elemente decorative.

Lucrările de grafică sunt multe în alb-negru, culoarea este prelucrată, cu griuri rafinate printr-un echilibru cromatic. Cu toate acestea nu a introdus negru în paleta cromatică. Domnia sa susţine că, odată ce introduci negru, culorile devin sumbre. Folosind o umbră naturală şi introducând puţin albastru de Prusia sau verde smarald a obţinut un gri plăcut ochiului, nu griul tăios obţinut din negru. Majoritatea lucrărilor sale sunt inspirate din momentele universal valabile, începând din antichitate până în zilele noastre, punând grafica pe primul loc.

Sculptorul Gheorghe Mureşan este fericit că expune alături de prietenii săi şi constată că la un moment dat au spart nişte rigori care au dat un anumit tonus. A declarat, în prezentarea de la galeria de arte “Forma”, că opera lui cuprinde obiecte, alcătuiri, arhitectură navală şi de construcţie. Respectă lemnul în primul rând pentru că este un material care a definit o civilizaţie, civilizaţia lemnului, lucru care a marcat creaţia sa. Gheorghe Pogan susţine la rândul său că expoziţia la care participă este un elogiu prin artă şi pentru artă, este o plecăciune făcută în faţa creaţiei şi spiritului de afirmare şi de aventură, care speră să nu se sfârşească şi să fie într-o zi notată în istoria artei europene.

Altfel spus, am asistat luni la o sărbătoare a artei vizuale devene, la care vă invit să luaţi şi dumneavoastră parte cu încredere.

Tags:

About Mircea Goian