Colţul cultural: Armonii Cromatice

Articolul a fost vizualizat de 2,089 ori

Asistăm în ultimul timp, aşa cum am mai spus, la o convingătoare activitate a artiştilor plastici, membri ai U.A.P. filiala Deva, pe simezele judeţene, dar de foarte multe ori în ţară şi în străinătate. Este cazul să vorbim astăzi despre expoziţia de pictură şi grafică “Armonii Cromatice”, găzduită la Muzeul Naţional al Satului “Dimitrie Gusti”, eveniment artistic la care a luat parte şi artistul devean doamna Doina Reghiş Ionescu, pictor şi artist monumentalist. 

Înscrisă în ciclul expoziţional “maeştri şi discipoli” expoziţia “Armonii Cromatice”, a pictorilor Vasile Celmare şi Doina Reghiş Ionescu, reuneşte lucrări de pictură şi grafică într-o încercare de dialog între ceea ce înseamnă tradiţie şi actualitate în arta vizuală contemporană. Expoziţia reprezintă o sinteză a creaţiei din ultimii ani a celor doi artişti, fiecare încercând să arate publicului particularităţi de execuţie şi soluţionări stilistice, chiar dacă în lucrările selectate pentru expoziţie, paralelismul şi diferenţele se transformă în apropieri.

Asocierea artiştilor nu este întâmplătoare, în urmă cu 40 de ani, în cadrul Institutului de Arte Plastice “Nicolae Grigorescu” din Bucureşti, studenta de atunci Doina Reghiş îşi perfecta studiile în domeniul artei monumentale sub preţioasa îndrumare a profesorului său, maestrul Vasile Celmare. Nu demult, în cadrul unei ediţii a emisiunii “Dependent de Cultură”, Doina Reghiş Ionescu îmi mărturisea că acum trăieşte fervent fiecare moment pe care îl petrece în lumea artei şi simte că se poate exprima cu maturitate, sintetic, personalizat, existând deja o modalitate de exprimare în arta plastică ce poartă amprenta Doina Reghiş Ionescu. După ultima expoziţie organizată la Timişoara, iat-o acum alături de profesorul ei maestrul Vasile Celmare, expunând la Muzeul Naţional al Satului “Dimitrie Gusti”, un loc ideal, care se întregeşte în mod fericit pe moment cu lucrări, într-o tulburătoare sinteză a tradiţionalului cu modernul.

Artiştii, ai căror lucrări se află pe simezele de la Muzeul Naţional al Satului “Dimitrie Gusti”, propun forme şi ipostaze ce ating lumea vegetalului, organicului şi anorganicului. Conf. univ. dr. Paula Popoiu ne dezvăluie concis, cu sinceritate, ce înseamnă creaţia maestrului Vasile Celmare pentru arta plastică: “Vasile Celmare, purtând numele ilustru al unui Părinte al bisericii ortodoxe, se dăruieşte pe sine publicului Muzeului Satului, prin intermediul operelor expuse, prin mijlocirea acordurilor fine cromatice, dar şi prin densitatea ideilor şi simbolurilor conţinute de picturile sale. Pictor, gravor, monumentalist, artistul are o biografie densă de evenimente importante.

Istoria picturii româneşti s-a îmbogăţit cu acest artist pe care ne bucurăm să-l prezentăm astăzi în acest Muzeu şi Casă a bucureştenilor şi a românilor de pretutindeni. Ne bucurăm să prezentăm spiritul unei lumi plină de culoare şi lumină, de linişte şi mister. Este acel spirit al spaţiilor vaste pe care îl poartă cu sine cel îndrăgostit de natură, de dealuri, de flori, de viaţă. Tablourile sale intră într-un magic dialog firesc cu peisajul muzeului, cu amintirile înmagazinate în acest loc paradigmă.

Forme, proporţii, culori, totul se aşează lin în Muzeul-sat, într-o tulburătoare sinteză a tradiţionalului cu modernul, a eleganţei şi rafinamentului cu soliditatea construcţiei clasice care, surprinzător, trimite către liniştea şi înţelepciunea Satului care poartă în sine semnele Veşniciei. În acest sat – muzeu culoarea capătă astfel sensuri mai profunde, pentru că intră în dansul magic al peisajului ce se vede pe fereastra sălii de expoziţie, recreând miraculosul şi minunea vieţii… la ţară”.

Tulburătoare prezentare, cum cred că au fost şi momentele trăite la vernisaj de către Doina Reghiş Ionescu, care şi-a văzut împlinit un vis ce-i stăruie probabil în imaginaţie încă de pe vremea studenţiei.

Mă bucur pentru reuşita doamnei Doina Reghiş Ionescu, cât şi pentru faptul că arta plastică este din nou prilej de sărbătoare, într-o lume frivolă în care scandalurile s-au înmulţit şi s-au transformat în secvenţe de teatru contemporan. Expoziţia poate fi vizitată în perioada 20 iunie – 30 iulie 2012, de miercuri până duminică, între orele 11.00 – 19.00.

Tags:

About Mircea Goian