Colţul cultural: Din nou la Sibiu

Articolul a fost vizualizat de 1,197 ori

Zilele trecute am avut din nou ocazia să mă bucur de viaţa culturală de la Sibiu. Centrul burgului medieval constituie un decor natural pentru numeroasele evenimente culturale care se desfăşoară aici, aşa că proiectele baroc şi cel medieval care sau desfăşurat sâmbătă şi duminică au excelat prin autenticitate.
Dar, lucru important, şi prin calitate.

În acest an am avut bucuria să particip la un experiment inedit în cariera mea, altfel spus, să cânt într-o piesă scrisă de Moličre, fiind parte din acţiunea întâmplării, puse în scenă prin grija maestrului Mc Ranin, directorul artistic al Teatrului de Artă din Deva. Duminică, împreună cu talentaţii actori Corneliu Jipa, Răzvan Vicoveanu, Andreea Gabor, Laurenţiu Tudor, Răzvan Bănuţ, Anis Doroftei şi Roxana Olşanschi, am participat la ultima zi din proiectul “Sibiu Baroc Update”.

Cei care au avut ocazia să vadă piesa la Teatrul de Artă din Deva ştiu că este vorba despre o comedie spumosă, cu un text tipic Comediei dell’Arte, cu personaje de caracter, cu încurcături şi răsturnări de situaţii care l-au făcut celebru pe dramaturgul francez, în care râsul e inteligent şi dialogul actorului este direct cu publicul. Reprezentaţia de la Sibiu a fost un succes, publicul aplaudând minute în şir prestaţia actorilor. După aceasta mi-am propus să mă bucur, relaxat, de evenimentele care se desfăşurau în continuare, dar de data aceasta în aer liber.

Am asistat în calitate de spectator la reprezentaţia piesei “Insula sclavilor”, după un text de Marivaux, în care autorul oscilează între doi poli diferiţi: utopie şi comedia de moravuri. Zeci de oameni au urmărit şi au râs de farsele şi situaţiile comice, prezentate în Piaţa Mică, în faţa Centrului Cultural Habitus, de un grup de actori tineri, expresivi şi cu multă poftă de joc. După aceea am pornit spre Piaţa Mare, unde tocmai se dădea startul unui spectacol unic pentru România, la care am trăit satisfacii spirituale depline. În cadrul special amenajat pentru festivalul medieval “Cetăţi Transilvane”, pe scena mare concerta grupul german Corvus Corax (corbul comun), specializat pe redarea muzicii neo-medievale cu influienţe în unele lucrări de muzică metal.

Pe scenă erau în jur de optezeci de artişi, alături de germani evoluând şi o orchestră simfonică şi un cor de la Opera Maghiară din Cluj Napoca, care au interpretat impecabil Cantus Buranus, operă bazată pe versurile originale din Carmina Burana. Muzica a fost compusă de membrii grupului, neavând nici o legătură cu celebra lucrare a lui Carl Orff. Grandoarea muzicii realizate cu instrumente medievale, voci umane şi ale orchestrei simfonice, a cuprins mulţimea formată din câteva mii de oameni, care au fremătat continuu de-a lungul celor o sută douăzeci de minute de muzică medievală excepţională..

Premiera operei a avut loc în martie 2006, Cantus Buranus II fiind prezentat publicului în 2008. Costumaţia diferită, folosită la fiecare piesă a completat spectacolul grandios, fiind armonizată cu instrumentele medievale, având sursă de inspiraţie vechile mituri greceşti, muzicienii fiind pe jumătate dezbrăcaţi, tatuaţi şi purtând decoraţiuni tribale. Am fost impresionat de calitatea sunetului, instalaţia performantă find folosită cu măiestrie de ingineri de sunet veniţi din Germania, cei optzeci de artişti fiind evidenţiaţi într-un mod fericit.

Toate aceste lucruri sau petrecut la Sibiu, duminica trecută, şi încă o dată am înţeles de ce a fost capitală culturală europeană în 2007 şi de ce aici poposesc în jur de un million de turişti într-un an. Aviz amatorilor!

About Mircea Goian