Duminică a avut loc la Biserica Immaculata din Deva un recital extraordinar de nai, chitară şi orgă, sustinut de Liselotte Rokyta din Cehia, Adrian Mardan din România şi Andre Knevel din Canada. Publicul a luat cu asalt sala de concert, chiar cu o oră înainte de începerea concertului.
Cei trei protagonişti au oferit melomanilor din Deva un program divers şi inedit prin alăturarea celor trei instrumente. Din declaraţiile artiştilor, am dedus că această formulă de concert se datorează compoziţiei lui Andre Knevel „Toccata în G minor”, lucrare prin care Adrian Mardan şi compozitorul canadian au făcut cunoştinţă pe plan muzical. Propunerea programului muzical a fost curajoasă, acesta fiind constituit în mare măsură din creaţiile proprii ale instrumentiştilor, dar şi a unor prelucrări din folclorul românesc executate cu măiestrie la nai.
De altfel, în timp ce ascultam Cântec bătrânesc, Danţ-un patru şi Haţegana, mă gândeam cum am ajuns ca artişti din alte ţări să cânte folclor românesc, în timp ce noi ne bălăcim spiritual în tot felul de „muzici orientale colorate”. Foarte reuşită interpretarea la nai, realizată de Liselotte Rokyta din Cehia, a unor capodopere a folclorului românesc, cu o frazare ritmică şi melodică autentică, neavând niciun moment sentimentul că riscă ceva în faţa unui public avizat. Liselotte Rokyta a studiat naiul la Academia de Muzică din Hilversum, cât şi la Academia de Arte din Amsterdam, cu renumitul naist şi profesor Nicolae Pîrvu.
A urmat cursuri de măiestrie cu Gheorghe Zamfir şi Simion Stanciu şi a călătorit frecvent în România pentru a se familiariza cu stilul românesc, autentic, al muzicii pentru nai. Este considerată ca unul dintre cei mai importanţi naişti non-români, interpret şi executant al idiomului românesc muzical la acest instrument. Potrivită a fost şi alăturarea naiului cu chitara, suprapunerea de sunete realizate de cele două instrumente fiind perfectă. Materialul muzical nu a pus probleme tehnice, de altfel compoziţiile cantonându-se în zona romantică, meditativă, a muzicii, acesta fiind şi un motiv clar pentru care publicul a răspuns prin aplauze furtunoase după lucrări ca „The song of Siren”, compusă de A. Mardan sau „Aria on clouds” şi „Cântec alb”, scrise de acelaşi autor. Compozitorul şi interpretul Andre Knevel a susţinut partitura individuală, demonstrând reale calităţi, dezvoltând tema Simfoniei a IX-a de Ludwig van Beethoven, Odă Bucuriei, în diferite registre, susţinând obsedant, printr-o secvenţă melodică proprie, trecerea de la temă la improvizaţie.
Palmaresul concertistic spectaculos al olandezului stabilit în Canada, cuprinzând concerte în Statele Unite ale Americii, Africa de Sud şi Europa, şi-a arătat eficienţa, reuşind prin „Miniaturi nocturne” să susţină suportul armonic şi pedala, pentru nai şi chitară. Românul Adrian Mardan s-a născut în Deva, urmează cursurile Şcolii Populare de Artă din localitate la secţia chitară clasică, absolvă în 1997 Colegiul Naţional de Arte „Ion Vidu” din Timişoara şi mai târziu Facultatea de Muzică din cadrul Universităţii de Vest din acelaşi oraş.
Este instrumentist, aranjor, compozitor şi liderul grupului de muzică clasică şi world music „The New Cantilena”, cu care a editat până acum 6 CD-uri şi un DVD live. Obţine titlul de doctor în muzică la Universitatea Naţională de Muzică Bucureşti cu lucrarea de doctorat „Muzica de film creatoare de lumi sonore”. Compune muzică de film, de teatru şi colaborează cu Teatrul Naţional din Timişoara. Finalul concertului de duminică a ridicat publicul în picioare, în semn de respect pentru valoarea muzicienilor şi pentru sinceritatea cu care au evoluat pe scena deveană. Felicitări pentru Centrul Cultural „Drăgan Muntean” şi pentru Primăria Municipiului Deva, organizatorii acestui eveniment cultural, care mai aşează o cărămidă la zidul destul de şubred al culturii, în vremuri de criză financiară şi morală.
Leave a Reply
You must be logged in to post a comment.