Proiectul “Syncreto” la Castelul Corvinilor

Articolul a fost vizualizat de 1,213 ori

Am observat în ultimul timp că hunedorenii iubesc opera şi opereta. Numărul mare de spectatori prezenţi la mai multe evenimente la care s-au cântat arii din opere şi operete demonstrează acest lucru. Iată câteva comentarii despre concertul susţinut recent, la Castelul Corvinilor, în cadrul proiectului “Syncreto”.

“Syncreto” este un proiect cultural inedit, ce promovează poezia, muzica clasică şi arta dramatică şi vrea să completeze un gol imens în oraşele lipsite de operă, filarmonică sau teatru. Artiştii care construiesc această lume sunt prieteni angrenaţi în aceeaşi idee în care cred şi pe care o răspândesc peste tot. “Syncreto” înseamnă Laura Mărginean – soprană, Kutasi Judit – mezzosoprană, Mircea Şonea – tenor, Alexandru Mocan – bariton, Cătălin Tibori – contratenor, regie, prezentare, Aida Marc – maestru acompaniator şi Alina Ştefan – coregrafie şi mişcare scenică. Pe lângă ideea generoasă de a ajunge în comunităţi vitregite de instituţii profesioniste de spectacol, artiştii joacă doar în spaţii neconvenţionale, oferind în acest fel o altă scenă pentru personaje din opera “Don Giovani” de W.A. Mozart, sau din opereta “Ţara Surâsului” de Franz Lehar, spre exemplu.

În general, un artist de operă trebuie să cunoască tainele actoriei, dar trebuie să posede în primul rând calităţi vocale deosebite, care conferă genului muzical identitatea sa definitorie. Opera este o formă de teatru, fiind deseori denumită teatru liric, în care întreaga acţiune se desfăşoară utilizând muzica. Opera foloseşte multe din elementele teatrului vorbit sau dramatic, precum ar fi scenariul, costumele, decorurile, mişcarea scenică şi interpretarea. Toate acestea au putut fi observate la artiştii din proiectul “Syncreto”, în spectacolul de la Castelul Corvinilor. După o intrare sugestivă, dramatică, sugerată prin interpretarea pătimaşă a poemului, simbol al idealului, “Mistreţul cu colţi de argint” de Ştefan Augustin Doinaş, actorul Cătălin Tibori a impresionat şi prin modul în care a reuşit să introducă în faţa publicului momentele din spectacol, creionând în câteva cuvinte subiecte care, de obicei, se desfăşoară pe durata a zeci de minute. A urmat un program cu duete, sau interpretări solistice din opere şi operete celebre, care au smuls spectatorilor aplauze furtunoase, iar artiştilor zâmbete de satisfacţie pentru omagiul adus interpretării lor.

Un program complet, format din lucrări scrise de Mozart, Verdi, Lehar, Dendrino, Kalman, Bizet, a oferit publicului amator de acest gen de spectacol satisfacţia dorită, artiştii fiind fericiţii posesori ai unor voci spectaculoase, ce au fost susţinute de mişcări coregrafice, gesturi, costume şi interpretări excepţionale. Acompaniamentul instrumental a fost asigurat de către pianista Aida Marc, completând, într-un mod personal, alternanţele vocale cu cele instrumentale, specifice genului muzical, înlocuind cu brio rolul unor formaţii instrumentale mai mici (trio, cvartet, cvintet) sau mai mari (orchestra simfonică). Structura programului a fost gândită ca o alternanţă între operetă şi operă, demonstrând astfel o fină cunoaştere a capacităţii de asimilare unui public avid, dar vitregit de asemenea evenimente. După cum ştim, opereta, care este “diminutivul” operei, altfel spus “opera mică”, tratează în mod special subiecte sentimentale, mai uşor de ascultat şi de înţeles. Ingenioasă ideea de a cânta în mijlocul publicului, fluxul atât de necesar ce se crează între artist şi spectator fiind mult mai uşor de simţit, spre bucuria tuturor. Diferit faţă de spectacolele de operetă şi operă prezente la Hunedoara, proiectul “Syncreto” şi-a atins scopul, succesul fiind imens, marcat prin strigăte şi aplauze oferite de un public electrizat de vocile tinerilor artişti. Spectacolul a fost organizat de asociaţiile Pro – Isis Orăştie şi Corvin Savaria Tarsasag Hunedoara, cu sprijinul Primăriei Hunedoara şi a Muzeului Castelul Corvinilor.

Tags:

About Mircea Goian