Pe 15 octombrie, conform contractului iniţial încheiat între Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) şi compania austriacă Strabag, ar fi trebuit să se poată circula, pe câte un fir, pe autostrada Deva – Orăştie. Mai multe probleme de ordin tehnic, invocate de către CNADNR, fac ca termenul să nu poată fi respectat. Mai mult, Compania de Drumuri nici nu poate menţiona, la această oră, o altă dată-limită pentru finalizarea lucrărilor.
După ce proiectul autostrăzii Deva – Orăştie a înregistrat numeroase întârzieri în faza de licitare a lucrărilor, acum ajunge şi la întârzieri în faza de execuţie. Iniţial, se stabilise ca, de la 15 octombrie 2012, să se poată circula pe câte un fir pe sens pe întreaga lungime a by-pass-ului ce ocoleşte oraşele Orăştie, Simeria şi Deva şi decongestionează traficul de pe porţiunea DN 7 cuprinsă între localităţile amintite. CNADNR spune acum că nu se ştie exact când se va ajunge la această fază a lucrărilor, cu toate că, la început de septembrie, anunţa că termenul de 15 octombrie rămânea “bătut în cuie”.
Informări eronate şi surprize neplăcute
Se pare însă că informaţiile din teren ajung foarte greu la Bucureşti, mai precis la biroul de presă al CNADNR. Pe 12 septembrie ni se comunica faptul că lucrările sunt în grafic şi că, de la 15 octombrie, se va putea circula pe câte o bandă a autostrăzii. Pe 19 octombrie însă, când ni s-a răspuns la o altă adresă înaintată companiei amintite, altele au fost datele problemei. Deschiderea circulaţiei pe câte o bandă nu a mai fost posibilă din cauza apariţiei “unor infiltraţii la cota terenului de fundare şi a instabilităţii taluzurilor în zona km 8 + 900 – km 10 + 300, fenomen ce a afectat desfăşurarea lucrărilor în conformitate cu programul de execuţie”. O altă cauză invocată de CNADNR este modificarea configuraţiei râului Mureş în zona zidului de sprijin pe o distanţă de aproximativ 150 de metri la kilometrul 32. Pe lista motivelor de întârziere, pe lângă fenomenele meteorologice din luna mai (când s-au înregistrat perioade cu ploi abundente), se mai numără şi “apariţia unor fisuri longitudinale, relativ paralele, pe toată lăţimea platformei autostrăzii în zona km 11+900 – 12+300”.
La toate acestea se adaugă şi necesitatea schimbării unor soluţii de proiectare şi execuţie la podul de peste Mureş, situat lângă satul Uroi, lung de 720 de metri (cel mai lung pod rutier din România, construit după 1989). Constructorul a stabilit că o serie de soluţii propuse în proiect nu erau cele mai bune şi, în conformitate cu contractul încheiat cu CNADNR, a propus soluţii alternative, pe care mai apoi le-a şi aplicat.
Termene neclare
Deşi, pe parcursul acestui an, în mai multe rânduri şefii CNADNR şi cei ai Ministerului Transporturilor anunţau deschiderea parţială de trafic pe autostrada hunedoreană la 15 octombrie, inaugurarea oficială şi “integrală” a obiectivului urmând a fi făcută în februarie 2013, problemele întâmpinate în teren de constructori determină beneficiarul, Compania de drumuri, să nu se mai hazardeze în a lansa alte termene – limită. CNADNR spune că, la această dată, doar 72 la sută din volumul total de lucrări este executat, constructorii mai având de rezolvat problemele amintite anterior şi turnat stratul de uzură pe întreaga lungime, precum şi de realizat montarea elementelor de siguranţă verticale şi orizontale. “La data prezentei adrese (19 octombrie, 2012 – n.red.) termenul de finalizare este în evaluare, dar apreciem că traficul va putea fi deschis la sfârşitul anului 2012. În urma evaluării se va stabili dacă este necesară decalarea termenului (final – n.red.) stabilit pentru luna februarie 2013”, se mai arată în răspunsul remis de CNADNR.
Probleme cu banii, negate oficial
Spre sfârşitul verii, la nivel neoficial au apărut fel de fel de zvonuri referitoare la un blocaj financiar în care ar fi intrat proiectul autostrăzii. Zvonurile au fost accentuate şi de scăderea ritmului de lucrări pe tronsonul Simeria – Orăştie, lucrări de care responsabilă este compania Straco, asociată cu Strabag. La vremea respectivă, reprezentanţii Straco ne-au declarat că volumul de lucrări pe această porţiune era mult mai mare decât cel de pe lotul cuprins între Deva şi Simeria, abţinându-se să facă orice fel de comentarii referitoare la zvonurile conform cărora nu ar mai fi fost plătite lucrările încă din aprilie, anul acesta. Responsabilii din cadrul Strabag, liderul asocierii de firme care construieşte autostrada, au dat asigurări că grupul austriac dispune de resursele financiare care erau necesare într-un eventual blocaj al finanţărilor.
Zilele trecute, CNADNR a comunicat că orice zvonuri legate de probleme în finanţarea proiectului autostrăzii Deva – Orăştie au fost nefondate. “Din luna aprilie 2012, până în prezent, au fost plătite antreprenorului trei Certificate Interimare de Plată, în valoare totală de 35,8 milioane de euro, ultima plată fiind efectuată în data de 11.10. 2012”, se arată în adresa Companiei de drumuri.
Leave a Reply
You must be logged in to post a comment.